13 529 läst ·
123 svar
14k läst
123 svar
EL problem i Arga Snickarn.
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Hur vet du att det bara var 20W?
Jo Elektrikern hade 20W spottar som han satte in i gubbens hål. Tror gubben hade 30W lr vad det var i hål utan pottor. Så det var inte gubben som hade satt 20W i taket utan det var elektrikern som rättade till med dessa.
När vi ändå är inne på internationell elsäkerhet, så hade jag några elektriker hemma för ett tag sedan. Jag hade köpt några lampor på Jula som inte var S-märkta och som var så hårresande dåliga att jag fick kalla kårar, så jag frågade om det. Vi pratade vidare om just elsäkerhet i olika länder och att Sverige ligger långt fram på området. De tyckte då att Sverige efter att vi gick med i EU anpassat sig till EU-regler, och därmed sänkt sig ganska rejält säkerhetsmässigt.
Vad säger ni som har koll på det, stämmer det?
Jag minns när jag var i Tunisien på fältkurs. Vi bodde på ett hotell som mest liknade en tunisiskt variant på Fawlty Towers 
Där gick strömmen mest hela tiden och propparna rök som fyrverkerier. Ägaren löste det till slut genom att sätta dit en skruvmejsel istället för en propp :eek:
Där gick strömmen mest hela tiden och propparna rök som fyrverkerier. Ägaren löste det till slut genom att sätta dit en skruvmejsel istället för en propp :eek:
Vissa saker har luckrats upp, andra har blivit bättre.Troberg skrev:När vi ändå är inne på internationell elsäkerhet, så hade jag några elektriker hemma för ett tag sedan. Jag hade köpt några lampor på Jula som inte var S-märkta och som var så hårresande dåliga att jag fick kalla kårar, så jag frågade om det. Vi pratade vidare om just elsäkerhet i olika länder och att Sverige ligger långt fram på området. De tyckte då att Sverige efter att vi gick med i EU anpassat sig till EU-regler, och därmed sänkt sig ganska rejält säkerhetsmässigt.
Det första som dyker upp i mitt huvud med tanke på EU-anpassningen är att förläggning av kabel rakt i vägg blivit tillåtet. Men är det någon som utför en installation på det viset? Inte vad jag sett iaf, vilket är positivt. Vad gäller el i Sverige så har vi ett högt säkerhetstänk och ett enligt mig väl fungerande behörighetssystem. Inte sagt att det inte kunde vara bättre, men det fyller sin funktion.
Vad jag dock skulle vilja se är att folk faktiskt döms för livsfarliga elinstallationer INNAN det händer något.
Vad gäller att fixa proppar med folie, tråd eller rent av med något annat så förekommer det.
Favorithistorien är bonden som svarvade ut "proppar" av rostfri rundstav. Sen brann givetvis gården ner och han fick inte en krona på försäkringen.
Hhar själv hittat proppar med tråd lindad runt i centraler i bl.a. lägenheter.
Utan tvekan borde sådant vara straffbart. Vet inte om det är snålheten som bedrar visheten, okunskap eller bara ren och skär idioti som bidrar till sådana lösningar.
Antagligen en kombination av alla tre..
Lite sådana fall i domstol och några domar så kanske det avskräcker någon iaf.
Att det är olagligt att pula med el är nog alla överens om. Men vad är egentligen straffet? Om något händer kan man ju tänka sig att man blir vållande till kroppsskada, annans död eller motsvarande. Men om inget händer? Vad kan då bli straffet?
Som killen i det här avsnittet. Skulle han rent hypotetiskt kunna bli straffskyldig? Sannolikt, men hur?
Som killen i det här avsnittet. Skulle han rent hypotetiskt kunna bli straffskyldig? Sannolikt, men hur?
Troberg skrev:
Det jag först och främst tänker på är att kvaliten på matrielen har blivit sämre de sista 20 åren, speciellt på småkrafs som lamphållare, stickproppar, skarvuttag osv samt att det dykt upp ett billigt-billigt-sortiment av den vanligaste matrielen för fast installation på div stormarknader, internetnasare och lågprisbodar. Man kan hitta uttag, brytare osv av löjligt dålig kvalite som faller sönder redan när folk fingrar på skiten i butikshyllorna, men CE-märkt är det...samtidigt har normalkvalitetsortimentet med de "kända märkena" blivit dyrare.
Nån mer än jag som saknar småprylarna från KB-EL, Konstruktions-Bakelit i Örkelljunga?
Har inte sett till dessa annat än i fyndlådor de sista 5-10 åren?
Det är därför man ska köpa märkesvaror för hempul. Då syns det inte att installationen är gjord av någon utan behörighet.
Sedan har vi det där med att jag hatar trassel, märkesvarorna är betydligt mer lätthanterliga.
Sedan har vi det där med att jag hatar trassel, märkesvarorna är betydligt mer lätthanterliga.
Det är helt rätt, på många många punkter är EU reglerna slappare än det svenska regelverket.Troberg skrev:
Men just därför ser du inte många installationer som utförs enligt EU's paragrafer. Åtminstone nybyggen av alla storlekar är 9/10ggr föreskrivna "enligt svensk standard xyxyx".
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Ja, är inte tillåtningen av förläggning av lös kabel i vägg en grej som kommit i.o.m. EU? Eller är det bara något jag fått för mig?
//Patrik
//Patrik
Medlem
· Södermanland
· 22 inlägg
Jag tycker att det är jättebra att sådant där skit visas upp i TV.
Hoppas det kan få någon att rycka till och inse att vissa saker skall det till yrkesfolk till.
Sedan så anser jag att diverse byggvaruhus o andra har en del i det hela.
Det skulle helt enkelt vara svårare att köpa centraler o övrig materiel avsett för fast montage för alla och envar.
Är själv yrkesverksam elektriker och häpnar ofta över vad en del kan komma på att göra själva.
Skulle vara bra med vissa kontroller när ett hus säljs. Tex obligatorisk besikning av el och vvs.
Skulle vara väldigt skönt att en del hemmapulare på så sätt kunde åka dit!
Hoppas det kan få någon att rycka till och inse att vissa saker skall det till yrkesfolk till.
Sedan så anser jag att diverse byggvaruhus o andra har en del i det hela.
Det skulle helt enkelt vara svårare att köpa centraler o övrig materiel avsett för fast montage för alla och envar.
Är själv yrkesverksam elektriker och häpnar ofta över vad en del kan komma på att göra själva.
Skulle vara bra med vissa kontroller när ett hus säljs. Tex obligatorisk besikning av el och vvs.
Skulle vara väldigt skönt att en del hemmapulare på så sätt kunde åka dit!