Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Rrrrr skrev:
Haha haha haha.. :wow:

Dags att vakna upp ur dvalan.. Året är inte 1970 nu.. utan 2009 :rolleyes:
Rör sig elektronerna annorlunda nuförtiden? :cool:

ABL-Elektrikern skrev:
Är själv yrkesverksam elektriker och häpnar ofta över vad en del kan komma på att göra själva.
Skulle vara bra med vissa kontroller när ett hus säljs. Tex obligatorisk besikning av el och vvs.
Skulle vara väldigt skönt att en del hemmapulare på så sätt kunde åka dit!
Eller några av dina kollegor i branschen. Var ni glada att det finns hemmapulare, så att ni har något att skylla på när ni ser en dålig lösning! :)

Hur ofta öppnar du och efterdrar alla apparater med skruvinfästning? När snabbkopplingarna kom fanns det säkert måndagsex. Hör till dem som tyckte skruv kändes bättre, men är på väg att ändra uppfattning då saker förbättras, tex snabbkopplingen.

stilofunk skrev:
För min det handlar det bara om att göra så bra affär som möjligt! Det finns alltid duktiga yrkesmän som inte sätter näsan i vädret, och det är bland dem jag väljer.:wow:
Du må välja bland duktiga yrkesmän och deras läge på näsan, men du kommer inte ifrån att dom måste tjäna pengar på dej.
Antingen genom att sälja materielen med hyffsad förtjänst. eller också så får dom ta igen det på arbetet.

Det vore intressant att se jämförande statistik på hur många:
  • personskador som amatörmässiga elinstallationer åsamkar vs övriga amatörmässiga ombyggnationer.
  • bränder som amatörmässiga elinstallationer åsamkar vs. levande ljus
  • försäkringsärenden som amatörmässiga elinstallationer åsamkar vs. amatörmässiga våtrums ombyggnader

I dessa jämförelser representerar nog inte amatörinstallationer ett så stort problem även om det ser ut som på Arga snickaren

WATTisPOWER skrev:
Du må välja bland duktiga yrkesmän och deras läge på näsan, men du kommer inte ifrån att dom måste tjäna pengar på dej.
Jag och många här i Danderyd gör allt för att minimera den förtjänsten!d^_^b

Alla vill göra en bra affär såklart, det gäller inte bara i Danderyd.
Men om du tror att en bra affär är att minimera den ena partens förtjänst, så har du missuppfattat läget något.

Kan du utveckla vilket "läge" du menar att jag missuppfattat?

Om jag entydigt specificerat ett uppdrag så väljer jag den som åtar sig att göra exakt enligt specifikation till bästa pris!

stilofunk skrev:

Om jag entydigt specificerat ett uppdrag så väljer jag den som åtar sig att göra exakt enligt specifikation till bästa pris!
va inte så jävla kapitalistisk, tänk på att alla, inte bara du, ska kunna leva ett bra liv!
verkligheten för många är tyvärr inte som i moderatfamiljer från danderyd

stilofunk skrev:

Bra och Billigt är sällan samma sak.. Det är inte alltid en fördel att välja den billigaste offerten!

Om jag tog in en offert på att göra om ett badrum tex och offerterna såg ut så här:

Firma 1: 285000kr
Firma 2: 270000kr
Firma 3: 265000kr
Firma 4: 115000kr

Då skulle jag absolut inte välja Firma 4. Jag skulle gå vidare med Firma 1-3, kolla referenser, om de verkar seriösa/trevliga osv. sedan välja den av dom som jag fick bäst känsla för...

Redigerat:
Rrrrr skrev:
Bra och Billigt är sällan samma sak.. Det är inte alltid en fördel att välja den billigaste offerten!

Om jag tog in en offert på att göra om ett badrum tex och offerterna såg ut så här:

Firma 1: 285000kr
Firma 2: 270000kr
Firma 3: 265000kr
Firma 4: 115000kr

Då skulle jag absolut inte välja Firma 4. Jag skulle gå vidare med Firma 1-3, kolla referenser, om de verkar seriösa/trevliga osv. sedan välja den av dom som jag fick bäst känsla för...
I ditt exempel ovan, skulle din firma vara firma ! ? Dyrast behöver inte vara bäst på samma sätt som billigast behöver inte vara sämst.

Jag förstår att alla hantverkare med höga priser vill få kunderna att tro det!!

electrocuted skrev:
va inte så jävla kapitalistisk, tänk på att alla, inte bara du, ska kunna leva ett bra liv!
verkligheten för många är tyvärr inte som i moderatfamiljer från danderyd
I en marknadsekonomi så kommer konkurrenskraft att fälla avgörande. Vad gäller omtanke om andra har väl inte i den här diskussionen att göra? Den omtanken borde i så fall vara dubbelriktad!

När jag här talar om upphandling pratar jag om firmor som jag inte har någon erfarenhet av eller relation till. För vissa jobb anlitar jag hantverkare som jag känner och då diskuteras inte pris utan allt görs på löpande räkning och materielpriser redovisas med nettoinköpspriser utan påslag.

Nej jag är inte för monopol!!

Men vissa saker här i livet skall utföras av yrkesfolk, anser i alla fall jag

Kan berätta om många skräckgrejor, men till att börja med tar jag bara något från i år (2009)

1. Komplett badrumsrenovering utan vara sig jord eller jordfelsbrytare. 2009-01

2 köksrenovering med strömförande spis 2009-01

3 Centralbyte i en villa. Alla säkringar 25 A, servicesäkring 35 A 2009-03

4 Spottar brandfarligt monterade. 2009-02,04,07,11,11, 12.

5 Alla utag bytta till jordade, utan att de är anslutna till jord. 2009-03,10.

6. Matning till garage utfört med nedgrävd 2* sxk 2*0.75, givetvis direkt i mark och avsäkrad 25 A. 2009-08. Polisanmält!

7. Så gott som hel inst i nybyggdt fritids hus bestående av uppspikad RKK 2*1,0, allt givetvis avsäkrat 16 A. Polisanmält. 2009-09

mm.mm

Detta och en hel del till under 2009 som jag kommit till på ett eller annat sätt.
Ser snart rött när hör någon på ett byggvaruhus stå och prata med frun att en sådan här jordfelsbrytare ska jag installera. Det han har i handen har en gång varit en Huvudbrytare och andra gången en 2 pol dvärgbrytare.

Nej nu orkar jag inte skriva mer idag.

Rrrrr skrev:
Haha haha haha.. :wow:

Dags att vakna upp ur dvalan.. Året är inte 1970 nu.. utan 2009 :rolleyes:
Merparten av alla landets elinstallationer måste vara gjorda före 1970. Det som hänt sedan dess är väl att huvudspänningen höjts och tillkomsten av normmateriel t ex JFB samt plastinneslutna elcentraler. Elläran torde vara densamma, som den varit sedan 1850-talet. Tror dock inte på varken plastinneslutna elcentraler eller snabbbkopplingar. Möjligen kan man plussa för femledarsystem i större hus eftersom det motverkar inducerade störningar i elektronik.

Jag har sysslat en hel del med verkningar av blixt och EMP (Elektromotorisk puls). Härav anser jag att skydd av olika slag skall vara inkapslade i plåtcentraler. En jordkabel med koncentrisk PEN ger ett mycket gott skydd mot överslag till omgivningen. Det gör även en plåtcentral med plåtbaksida.

Men har som sagt svårt att förstå att spänsten i den mekanism som klämmer ledaren kan bestå över åren i en snabbkoppling.

R Göran skrev:
Hur kan man tillåta vägguttag eller strömbrytare med sk snabbkoppling. Värdelöst skit, som borde vara förbjudet. Naturligtvis skall man använda skruvfastsättning av ledare!

R Göran som läste till begränsad behörighet redan 1970.
"Gammelgäddan" på firman resonerar likadant. :D

//Patrik

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.