Alla köper inte ett nybygge. Man bygger ut på en gammal kåk och utökar värmen osv.
Att använda samma värmepump till poolen som huset lär vara möjligt om det är nära till varandra men om poolen är långt borta så är det inte optimalt.
Jag har varit med om att byggt ett passivthus, den enda el värmekällan i huset var en golvvärme slinga i badrummet. Så jag är medveten att man kan driva hus med 16A abb.
Men som sagt alla har inte nya hus.
Att använda samma värmepump till poolen som huset lär vara möjligt om det är nära till varandra men om poolen är långt borta så är det inte optimalt.
Jag har varit med om att byggt ett passivthus, den enda el värmekällan i huset var en golvvärme slinga i badrummet. Så jag är medveten att man kan driva hus med 16A abb.
Men som sagt alla har inte nya hus.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Det där angående stigaren är en intressant sak, om man har en avsäkring på 400 A borde det ju vara en "aningen" grövre kabel till centralerna där än vad vi vanligtvis är vana med.
Hur är det egentligen?
//Patrik
Hur är det egentligen?
//Patrik
Här finns en lastberäkning.... men varför räknar dom på 240V?
http://www.constructionowl.com/electrical/100_or_200_amp.php
http://www.constructionowl.com/electrical/100_or_200_amp.php
Där har du dessvärre fel. Amps står för Amperé, och ingenting annat. Även i USA.Jsoderbe skrev:Nej, mina 200 Amps i USA-huset är definitivt inte samma som 200 A. Då skulle jag ha en fetingkabel in därborta, kanske med diameter på 50 mm, och det är en helt vanlig inkommande.
På vår mekaniska verkstad här hemma hade vi 125 A in, och det var riktiga grejer, för att driva alla maskiner.
Generellt känns deras el som väldigt klen jämfört med vår härhemma. 110V känns mer som bil eller båtel för mig....
mvh
Johan
Mvh Johan
Har du 200 A, så är det antagligen 2 x 100 A och då blir inte serviskabeln speciellt dramatisk.
Det är mycket möjligt att det står för Ampere även i USA, men faktum är i alla fall att den 125 A kabel jag hade in på den mekaniska verkstaden var 20 gånger grövre än den 200 Amp kabel jag har in i huset i USA. Att kabeln i USA är avsäkrad för motsvarande ström som 200 Ampere är helt uteslutet, det skulle bara säga sprak....
Bilden ovan stämmer verkligen, precis så ser det ut i vårt område i Florida också! Trots orkaner och allt möjligt gräver de inte ner kablarna.
Mvh Johan
Bilden ovan stämmer verkligen, precis så ser det ut i vårt område i Florida också! Trots orkaner och allt möjligt gräver de inte ner kablarna.
Mvh Johan
Härlig bild! Ser verkligen ut som hempularnas förening varit framme! 
Intressant. Försökte googla på USAs elsystem, men hittade inget vettigt. Angående kabelgrovlek kan det väl också vara så att dom inte har lika hårda krav på kabeldimensioner? Kanske en 6m2 kabel i USA är tillåten att köra t.ex. 50 A på, medan man i sverige tillåter endast 25A på en sån.
Intressant. Försökte googla på USAs elsystem, men hittade inget vettigt. Angående kabelgrovlek kan det väl också vara så att dom inte har lika hårda krav på kabeldimensioner? Kanske en 6m2 kabel i USA är tillåten att köra t.ex. 50 A på, medan man i sverige tillåter endast 25A på en sån.
Norge har (för det mesta ?) en huvudspänning på 230V utan nolla dvs som svenskt militärt system dvs två faser i uttagen, det motsvarar effektmässigt ca 130V TNC trefas. 63A Ger då 63*130*3 = ca24kW som geh skrev.
Men det motsvarar 35A i Sverige så man måste bränna en hel del elvärme i norska hus...24kW är MYCKET !!!
En svensk villa med elvärme har väl knappast mer än 25A dvs 17kW
Men det motsvarar 35A i Sverige så man måste bränna en hel del elvärme i norska hus...24kW är MYCKET !!!
SnickareHobb skrev:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 072 inlägg
Om vi utgår från svenskt 25A abonnemang så är det 3x25A dvs 75 A enfasigt. Halverar vi spänningen så blir det 150A så vi ligger inte så värst långt efter.
Amps = ampere = A
Amerikanskt 2-fas = enfas med mittuttag.
Trefas finns men torde väl kräva ett speciellt abonnemang. Enfas + trefas.
Bilden med snårskogen är inget mot det vi såg i Japan.
Protte
Amps = ampere = A
Amerikanskt 2-fas = enfas med mittuttag.
Trefas finns men torde väl kräva ett speciellt abonnemang. Enfas + trefas.
Bilden med snårskogen är inget mot det vi såg i Japan.
Protte
Jo jänkarna gillar att göra det billigt och fult... En anledning till det är just den låga "hushållsspänningen" som kräver grova kopparledare, därför vill man ha så kort väg till närmaste högspänningstrafo som möjligt, och trefasditos är då mycket dyrare än "tvåfasburken" som man hänger mellan två av trefasledarna på högspänningen ¨på stolpen utanför huset....
El er billig i Norge. En normal villa bruker mellom 20.000 til 25.000 kwh i året. Man regner vanligvis 1 kr per kwh som snittpris over tid, det vil si at årskostnaden ikke utgjør mer enn maks 1/3 månedslønn (etter skatt) for en normalhusholdning (2 personer i fullt arbeid).PST skrev:Norge har (för det mesta ?) en huvudspänning på 230V utan nolla dvs som svenskt militärt system dvs två faser i uttagen, det motsvarar effektmässigt ca 130V TNC trefas. 63A Ger då 63*130*3 = ca24kW som geh skrev.
Varmepumper (luft/luft) er i ferd med å overta for direktevirkende elektrisitet, men mye av vinningen går bort ved at disse benyttes som aircondition om sommeren.
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 037 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 037 inlägg
Det trycker du nog bara tills du för första gången åker till en (edit: norsk) pizzeria...uno83 skrev:
Edit2: fast det är klart, du märkte nog skillnaden redan när du köpte bilen för att åka till pizzerian...
/U
Redigerat: