F
"Elva elhandelsföretag"

Vilka?

• Gilla
Noll koll och 2 till
  • Laddar…
C
Förstår vad de menar, men andemeningen blir lite komisk då de traditionella avtalsformerna inte heller är direkt riskfria.

• Gilla
Fideliox
  • Laddar…
Redaktionen Redaktionen skrev:
nya elavtal ger husägare hela risken
Ingen nyhet direkt. Naturligtvis ser elhandelsbolagen till att risken tas av köparen, konsumenten, husägaren.

Elhandelsbolagen har som affärsidé att tjäna pengar. Gör de inte det försvinner de. Deras inkomst betalas av köparen, konsumenten, husägaren.

Vill man slippa risk får man välja pris direkt kopplat till marknadspriset. Alla alternativ är dyrare för kunden.

Att marknadspriset varierar innebär att kundens elpris oxo varierar. Dvs kunden får betala vad elen kostar. Så fort man tror sig vara smart och väljer en annan modell (någon form av bindning/fast pris/garantier) för att få ett lägre pris tar man en risk och får i snitt betala ett högre pris.

• Gilla
Magnus E K och 1 till
  • Laddar…
Låter som om finansbranschens paketerade obegripliga produkter har nått energimarknaden. Det kanske borde krävas ett kunskapsprov för att få teckna dessa avtal precis som det gör för diverse warrants och liknande?
Men jag har valt fastpris av just denna anledning.

• Gilla
Langos och 2 till
  • Laddar…
Vi prövade ett portföljavtal från Fortum och har haft det i snart ett år. Vi har noga följt upp hur det förhåller sig till Nordpools spotpris varje månad. Det har visat sig varit vad jag bedömer som förmånligt, med ett totalt påslag (allt inräknat) på 6–15 öre (före moms). Att det är otransaprent stämmer förstås, jag har ingen aning om vad förvaltningen går ut på utan la allt krut på att följa upp priset. Nu har Fortum varslat om att produkten upphör vid nästa årsskifte så vi får se vad vi upphandlar nästa gång.

Här är några tumregler för att välja typ av elavtal:

* Vill du ha billigast el med lite risk, och du har ett buffertkonto på banken: Rörligt elavtal (månadspris)
* Har du det riktigt tajt och saknar buffert: Fastpris (som tyvärr blir dyrare men mer jämnt pris)
* Har du elbil eller är beredd att dagligen anpassa dig efter spotpris: Kvartspris

I alla sammanhang så bör du titta efter låga månadsavgifter och litet påslag.

---

Och så några fler grejer man kan tänka på:

* Har ditt elnät effekttarriff: Optimera din elanvändning utifrån reglerna för effekttaxan. Det är lättast om du har rörligt månadspris.
* Tycker du att elfakturan på vintern är för hög: Energioptimera! Minska din elanvändning. Du kan inte ta dig ur problemet med ett nytt elavtal. Acceptera att elfakturan alltid kommer vara högre på vintern.
* Tycker du att säljaren du pratar med är himla trevlig: Säljaren är inte din vän. Hens jobb är att flytta pengar från din ficka till sin egen.
* Ingen trader kommer kunna hjälpa dig att slå marknadspriset. De kan inte låsa ditt elpris vid exakt rätt tillfälle. Det här gäller även pensionssparande och fonder, där billigt passivt sparande har större chans att lyckas än dyra aktiva förvaltare.

• Gilla
Peobjörn
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Förstår vad de menar, men andemeningen blir lite komisk då de traditionella avtalsformerna inte heller är direkt riskfria.
Jag tror inte att själva risken är problemet utan att den inte kommuniceras korrekt till kund.

C
L Lovan83 skrev:
Jag tror inte att själva risken är problemet utan att den inte kommuniceras korrekt till kund.
Så är det säkert, men tänker att så extremt volatil som elmarknaden är borde de överhuvudtaget behöva vara tydliga med att varna kunden att priset kanske inte blir vad kunden tänkt sig, oavsett avtalsform.

• Gilla
Lovan83 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.