Kaj54 Kaj54 skrev:
Serie är serie, i motsats till parallellt, som det ska vara. Kopplingsdosan å nya centralen ligger efter den dubbelradiga matarcentralen. Eftersom den nya slocknar när jag slår av brytaren på matarcentralen. Men jag förstår inte hur jordfelsbrytaren löser ut? Huvudbrytaren e ju trefas å bryter inte jorden/nollan..
Ok, nu förstår jag.. Jag var tvungen å gå ut å titta. Tacka fan för att de inte fungerar. Han har tagit faserna till matarkabeln genom 3 säkringar??? Då behöver jag ju bara en kopplingsdosa i friggeboden.
Ber om ursäkt. Känner att jag tagit upp er tid i onödan..

• Elcentral med felaktigt anslutna fasledningar genom tre säkringar och en huvudbrytare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är ju något i den stilen vi har misstänkt hela tiden.

MEN det räcker inte att ha en kopplingsdosa i friggeboden. Du har en PEN ledare från denna matande central (eftersom du har 4 ledare). Den sitter nu troligen ansluten på jordskenan i den här centralen?

Men om du tar ut faserna här efter jordfelsbrytaren, så MÅSTE även neutralledaren vara kopplad efter jordfelsbrytaren, alltså på neutralplinten i den här centralen. Och du MÅSTE ha en jordledare ansluten på jordplinten. Du behöver 5 ledare till friggeboden.

Alternativet är då att koppla matningen till friggeboden före jordfelsbrytaren. Ex. ta ut faserna direkt före eller efter huvudbrytaren i den här centralen, och låta PEN sitta kvar på jordplinten (verifiera att den verkligen sitter där).

Felkopplingar av den här klassen förekommer och är väldigt farliga (just den här felkopplingen är iofs inte så farlig). Men att koppla in en matning i en central utan att ha 200% klart för sig vad man håller på med, kan ge flytande nolla, varvid du får slumpartat 0 - 400V i vägguttagen med akut brandrisk.

H hempularen skrev:
Det är ju något i den stilen vi har misstänkt hela tiden.

MEN det räcker inte att ha en kopplingsdosa i friggeboden. Du har en PEN ledare från denna matande central (eftersom du har 4 ledare). Den sitter nu troligen ansluten på jordskenan i den här centralen?

Men om du tar ut faserna här efter jordfelsbrytaren, så MÅSTE även neutralledaren vara kopplad efter jordfelsbrytaren, alltså på neutralplinten i den här centralen. Och du MÅSTE ha en jordledare ansluten på jordplinten. Du behöver 5 ledare till friggeboden.

Alternativet är då att koppla matningen till friggeboden före jordfelsbrytaren. Ex. ta ut faserna direkt före eller efter huvudbrytaren i den här centralen, och låta PEN sitta kvar på jordplinten (verifiera att den verkligen sitter där).

Felkopplingar av den här klassen förekommer och är väldigt farliga (just den här felkopplingen är iofs inte så farlig). Men att koppla in en matning i en central utan att ha 200% klart för sig vad man håller på med, kan ge flytande nolla, varvid du får slumpartat 0 - 400V i vägguttagen med akut brandrisk.
Ja, eller 4:a ledare om jag använder 2 faser å en som nolla

Eftersom du har en central med egen jordfelsbrytare i boden så är det bättre att koppla om så att matningen ligger före jordfelsbrytaren i den matande centralen.
Då räcker en fyrledare och du delar upp PEN i PE och N i undercentralen.

• Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Mikael_L
Vad är det för area på matarkabeln?
Hoppas 3x10+10, då är det godkänd kabel, är det 3x6+6 så är det ej godkänt, det har krävts 10mm2 sedan mitten av 90-talet i alla fall.

Det känns som att det naturliga kabelvalet här hade varit 4x6+6, eller kanske ännu bättre med N1Xv 5g6, som är trevligare att jobba med.
Och då det sitter på säkringar i matande central så hade kanske 5g2,5 fungerat lika bra och sparat en massa pengar.

Har du själv fixat detta så köper du en ny kabel och drar om.

Har en elfirma varit här så reklamerar du jobbet så får de byta kabeln (om den är under 10mm2, så har dom utfört en olaglig elinstallation).

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
Kaj54 Kaj54 skrev:
Satt din Friggebodcentral i serie med en föregående, eller parallellt?
PEN och faser vidarekopplade från husets elcentral efter huvudbrytare men innan JFB. Samma installation som när vi köpte huset men jag satte in JFB både i huset och i friggeboden.

E
A anis16 skrev:
PEN och faser vidarekopplade från husets elcentral efter huvudbrytare men innan JFB. Samma installation som när vi köpte huset men jag satte in JFB både i huset och i friggeboden.
Samma firma?

Då reklamerar ni bägge jobben.

Såvida ni inte uttryckligen beställt dubbla JFB i serie för ökad säkerhet på bekostnad av komforten.

Kaj54 Kaj54 skrev:
Ok, nu förstår jag.. Jag var tvungen å gå ut å titta. Tacka fan för att de inte fungerar. Han har tagit faserna till matarkabeln genom 3 säkringar??? Då behöver jag ju bara en kopplingsdosa i friggeboden.
Ber om ursäkt. Känner att jag tagit upp er tid i onödan..
På bilden ser man att det är flera blåa mjukledare (6mm2?) som någon försökt stoppa/mosa in i hål avsedda för ek/fk (max 2,5mm2) på jord och neutralplintarna. I dom plintarna finns det färdiga skruvklämmor för grövre mjukledare (ligger under raderna av små hål).
Därtill är vissa ledare instoppade i de små hålen ovanför, vilka är avsedda för att lossa ledarna (genom att trycka in en lite mejsel eller dylikt), inte att koppla in ledare!
Finns en för nollsläpp, med alla dess medföljande person/brandrisker, helt i onödan eftersom det inte är svårare, snarare lättare att koppla som man ska göra i dessa plintar.
Nu syns det inte så bra, men de svarttejpade ledarna ser också ut att vara instoppade i helt fel anslutningar på jordplinten (borde vara anslutna i skruvplintar också).
Det ser riktigt illa ut!

• Gilla
Andreas781002 och 4 till
  • Laddar…
Som tidigare skrivits i tråden
Reklamera jobbet
Det är så undermåligt utfört att firman borde anmälas
Tycker att du ska ta kontakt med firman och kräva att de skickar dit en kompetent installatör som rättar till felen
Om inte så anmäl firman till ESV

Men TS skriver ju att han själv har installerat jordfelsbrytarna. Därmed kan det vara svårt att visa om det är TS eller elfirmans personal som ex. har satt in trådarna i fel kopplingar. Det är en blandning av undermåligt arbete från elfirman och hempul. Elfirman kommer att kunna skylla ifrån sig.

Dock inte om de fel valda kablarna. Det borde elfirman åka på att byta ut.

Tror att den senaste bilden är huvudcentralen
Även om det nu är TS som installerat JFB som denne skriver så ser resten av installationen bedrövlig ut
Vi vet bara vad TS har gett för uppgifter till oss
Vi vet inte med säkerhet om det är en firma med auktorisering som gjort installationen

useless useless skrev:
Eftersom du har en central med egen jordfelsbrytare i boden så är det bättre att koppla om så att matningen ligger före jordfelsbrytaren i den matande centralen.
Då räcker en fyrledare och du delar upp PEN i PE och N i undercentralen.
Ja, de va ju så jag tänkte från början.. Sen när det smällde ordentlig, så insåg jag att centralerna satt i serie...

• Gilla
Gabas
  • Laddar…
Mikael_L
Om det inte är superhelt uppåt väggarna så ska inget smälla och gnistra.
Händer sånt så är det något riktigt katastrofalt fel.

Men du verkar inte riktigt vilja gå till botten med ditt problem, så jag ger nog upp nu.

Att du pratar om centraler i serie förändringar inget. Det är nog förövrigt ingen som fattar vad du menar med centraler i serie och vad det ska ha för samband med ditt problem.

• Gilla
shtob och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Om det inte är superhelt uppåt väggarna så ska inget smälla och gnistra.
Händer sånt så är det något riktigt katastrofalt fel.

Men du verkar inte riktigt vilja gå till botten med ditt problem, så jag ger nog upp nu.

Att du pratar om centraler i serie förändringar inget. Det är nog förövrigt ingen som fattar vad du menar med centraler i serie och vad det ska ha för samband med ditt problem.
"Allt du pratar om"???? Jag har skrivit om mycket, men du kanske kom in sent? Om du är kunning inom el så måste du väl veta skillnaden melan seriekoppling å parallellkoppling???

Elcentraler är aldrig seriekopplade. Då skulle man ju inte få 230 V i centralerna, utan nånting mitt emellan...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.