Mikael_L
Japp, det vet jag.
Och då kan jag väl säga att seriekopplade elcentraler inte är så kul, resultatet blir väl i snitt 115V på uttagen som är kopplade i vardera central.
Jag föredrar den normala kopplingen som ger normala 230V.

• Gilla
  • Haha
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Elcentraler är aldrig seriekopplade. Då skulle man ju inte få 230 V i centralerna, utan nånting mitt emellan...
Nä, de e väl klart att det blir samma spänning.. Varför skulle det inte bli samma??? Förklara

Mikael_L
  • Gilla
Stibbadrill och 2 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Samma firma?

Då reklamerar ni bägge jobben.

Såvida ni inte uttryckligen beställt dubbla JFB i serie för ökad säkerhet på bekostnad av komforten.
Nix, de ligger parallellt.

Kaj54 Kaj54 skrev:
Nä, de e väl klart att det blir samma spänning.. Varför skulle det inte bli samma??? Förklara
Handritad schematisk illustration av elektriska kretsar med serie- och parallellkopplade batterier och deras spänningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Mekplatsen och 5 till
  • Laddar…
Jag är inte elektriker, men har många års studier av elektronik bakom mig. Har mycket bra koll på vad en seriekoppling och en parallellkopping är för något. Kan ändå inte förstå exakt vad du menar när du snackar om seriekopplade centraler.

Även det där att du kopplar en central som en jordfelsbrytare är fullständigt obegripligt.

Jag tycker mig se flera smarta och kunniga personer i tråden som också har svårt att förstå vad du menar. Det kan kanske vara dags att överväga att förklara dina kopplingar på ett annat sätt?

• Gilla
Mekplatsen och 5 till
  • Laddar…
Tomture61
Kaj54 Kaj54 skrev:
Har satt upp ett proppskåp i friggeboden. Det går en kraftig 3 fas-4-ledare matarledning från ett annat uthus, seriekopplat efter det proppskåpet med jordfelsbrytare. 3-fas huvudbrytare, 3-fas förbrukningsmätare, 3 säkringar. Vid påslag så går förbrukningsmätaren i gång, kopplad som en jordfelsbrytare. Slår jag på lyset, en 10W lysdiodarmatur, så smäller jordfelsbrytaren av, i föregående hus. Lika om jag sätter i en batterieliminator på nån watt, till transistorradion????? Whattt? Fattar ingenting. Båda förbrukarna går på varsin säkring/fas. 3:e fasen ej nyttjad??
Har jag förstått dig rätt om jag antar att kabeln mellan ditt uthus - friggebod är kopplad på en säkringsgrupp ( i uthuset)
Är det så ska jordfelsbrytare ej användas i friggeboden .
Du har redan en jordfelsbrytare i den kopplingen .
Att det sen slår gnistor ut centralen måste du kolla upp , innan hus brinner ned .

I iMicke skrev:
Jag tycker mig se flera smarta och kunniga personer i tråden som också har svårt att förstå vad du menar. Det kan kanske vara dags att överväga att förklara dina kopplingar på ett annat sätt?
Det är väl i och för sig inte så svårt att förstå att TS menar att dom är kopplade efter varandra. Men det blir ju lite olyckligt när man använder ett begrepp som beskriver en helt annan sak.
Dock har jag stött på 'riktiga' elektriker som t ex säger att jordfelsbrytare är seriekopplade när dom ligger efter varandra, så det är ingen ovanlig språkförbistring.

Mikael_L
Tomture61 Tomture61 skrev:
Har jag förstått dig rätt om jag antar att kabeln mellan ditt uthus - friggebod är kopplad på en säkringsgrupp ( i uthuset)
Är det så ska jordfelsbrytare ej användas i friggeboden .
Du har redan en jordfelsbrytare i den kopplingen .
Att det sen slår gnistor ut centralen måste du kolla upp , innan hus brinner ned .
Men då det är 4-ledarkabel så måste det vara en JFB i friggeboden, annars blir det en olaglig installation.

• Gilla
Tomture61
  • Laddar…
Mikael_L
useless useless skrev:
Det är väl i och för sig inte så svårt att förstå att TS menar att dom är kopplade efter varandra. Men det blir ju lite olyckligt när man använder ett begrepp som beskriver en helt annan sak.
Dock har jag stött på 'riktiga' elektriker som t ex säger att jordfelsbrytare är seriekopplade när dom ligger efter varandra, så det är ingen ovanlig språkförbistring.
Exakt så. Visst förstår jag på något plan att seriekopplad i denna kontext menas att de sitter i sekvens på något vis.
Men det har inget att göra med problemet, Det handlar inte om seriekoppling eller parallellkoppling (det är bara semantik) utan helt enkelt om FELKOPPLING.
Därför efterfrågar jag annan information av TS än att det är seriekopplat (fast i praktiken troligen parallellt).

Man kan alltså ha valfritt antal JFB efter varandra i sekvens, utan att det är något annat problem än att det möjligen inte gör någon riktig nytta med många (dvs man vet inte vilken av de som trippar vid fel), men att det fungerar utmärkt i övrigt.

Men här är det felkopplingar, som vi måste hitta, och det är ingen hjälp att bli upplyst om att de sitter i serie då.

• Gilla
TickyNucker och 3 till
  • Laddar…
Kaj54 Kaj54 skrev:
Har inte kollat ledarna närmare.. Kopplingen är av en professionell elektriker..
Men seriöst, det där är en brandfara, ser ut som en tjuvkoppling från Thailand.

Så här bör det se ut, eller hur?
Schematisk bild av elinstallationer för "uthus" och "friggeboden" med ledningar och säkringar.
Skapa konto

Sådär ska det inte se ut med PEN ledaren.

Har du PEN ska den först kopplas på jordskenan sen ska du ta ut en "Neutralledaren" från samma jordskena som ska kopplas in på JFB, Ut fråm JFB går neutralledaren in på Nollskenan.

K karkka skrev:
Sådär ska det inte se ut med PEN ledaren.

Har du PEN ska den först kopplas på jordskenan sen ska du ta ut en "Neutralledaren" från samma jordskena som ska kopplas in på JFB, Ut fråm JFB går neutralledaren in på Nollskenan.
Elektrisk schema över anslutning mellan uthus och friggebod med markerad 4-ledarkabel.
Skapa konto

4-ledare är då kabeln mellan uthus och friggeboden

A anis16 skrev:
Så här bör det se ut, eller hur?
[bild]
Typ. Eventuellt behövs en säkring i matande ände av kabeln till boden beroende på kabeldimension och storlek på huvudsäkringarna. PEN-ledaren i kabeln måste vara minst 10 kvadrat om det är en någorlunda ny installation.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.