tommib
Det här måste rimligen vara en trolltråd?
Om det är ett auktoriserat elinstallationsföretag som gjort installationerna på bild så bör de omedelbart anmälas till ESV. Ta in en riktig elektriker som får fixa till detta, från grunden.

• Gilla
Allman och 4 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Vaa? Berätta mera..
Ja, jag vet fan inte vad elektrikern har gjort?? Jag förstod ju att centralerna sitter i serie, när det smällde. Eftersom de inte går å ha centraler i serie med jordfelsbrytare i båda. När jag tittar in bakom matarcentralen så ser jag 2 matarkablar, så när jag slår av huvudbrytaren, då bryts ju spänningen i kopplingsdosan.. Så jag måste väl ta ned centralen å göra en parallellskarv bakom den, . Alternativt använda en fasledare som nolla som nån skrev tidigare. Men då sitter ju centralerna i serie lik förbannat... Elektriker har jag inte råd med.. får ut 8500.- i pension efter skatt..

tommib
Om du faktiskt har betalat ett företag pengar för att åstadkomma detta så ska du ovillkorligen reklamera jobbet. Det är inte ens i närheten av att vara halvrätt.

tommib tommib skrev:
Om du faktiskt har betalat ett företag pengar för att åstadkomma detta så ska du ovillkorligen reklamera jobbet. Det är inte ens i närheten av att vara halvrätt.
Nja de e ju jag som satt upp den nya centralen.. Då uppdagades det här att kopplingsdosan, med matarkabeln till nya centralen ligger i serie.. Va trött man blir......

Visa hur det är inkopplat i matande central.

Tomture61
Kaj54 Kaj54 skrev:
Ja, jag vet fan inte vad elektrikern har gjort?? Jag förstod ju att centralerna sitter i serie, när det smällde. Eftersom de inte går å ha centraler i serie med jordfelsbrytare i båda. När jag tittar in bakom matarcentralen så ser jag 2 matarkablar, så när jag slår av huvudbrytaren, då bryts ju spänningen i kopplingsdosan.. Så jag måste väl ta ned centralen å göra en parallellskarv bakom den, . Alternativt använda en fasledare som nolla som nån skrev tidigare. Men då sitter ju centralerna i serie lik förbannat... Elektriker har jag inte råd med.. får ut 8500.- i pension efter skatt..
Det behövs nog börjas från grunden som ngn nämnde .
Tex hur långt är det mellan husen (där matningskablar ligger nedgrävda) hur stor blir förbrukningen i varje byggnad osv osv .........

Vet inte riktigt vad du menar med inkopplat i ”serie”. Men troligen menar du att det är inkopplat efter jordfelsbrytaren. Det är i så fall ett grovt fel, eftersom du har en fyrledare. Men det bör inte behöva vara något jätteproblem att koppla in matningen före jordfelsbrytaren i den matande centralen, under förutsättning att den centralen i sin tur matas med en fyledare.

Även om den är inkopplad efter jordfelsbrytaren så borde inte jfb lösa ut trots felet, så det måste vara felkopplat på fler sätt.

Kaj54 Kaj54 skrev:
Nja de e ju jag som satt upp den nya centralen.. Då uppdagades det här att kopplingsdosan, med matarkabeln till nya centralen ligger i serie.. Va trött man blir......
Det hade varit bättre om du kört med öppna kort från början
Vad har du mer gjort?
Är du ansvarig för kopplingsdosan också?
Om inte så reklamera det jobbet

E El-Löken66 skrev:
Hur är Pen-ledarna skarvade? Ser suspekt ut.

Sitter din jordfelsbrytare innan det vi ser på bilden? Eller vad menas.

Det känns som att det är rejält felkopplat.

Du ska sätta en jordfelsbrytare där du satte din nya central istället.
Ta bort jordfelsbrytaren i den första? Bara ha en i den nya? Tar den båda centralerna iåmed att dom sitter i serie? Men den kan ju inte släcka faserna i den tidigare centralen?

• Gilla
Nus73
  • Laddar…
Mikael_L
Börja med att visa hur det ser ut i matande ände.
Blir det fel där kommer inget att fungera.

Tomture61 Tomture61 skrev:
Det behövs nog börjas från grunden som ngn nämnde .
Tex hur långt är det mellan husen (där matningskablar ligger nedgrävda) hur stor blir förbrukningen i varje byggnad osv osv .........
De e ca 25 m mellan uthusen. Boningshuset har egen matning. De första huset har bastu, tvättmaskin, varmvatten beredare, det andra i stort sett ingenting. Jag vill mest ha lyse inne å ute, ev köra en trimmer..

Mikael_L Mikael_L skrev:
Börja med att visa hur det ser ut i matande ände.
Blir det fel där kommer inget att fungera.
Kopplingsdosan sitter efter centralen, alltså i serie å matar friggeboden..

H hempularen skrev:
Vet inte riktigt vad du menar med inkopplat i ”serie”. Men troligen menar du att det är inkopplat efter jordfelsbrytaren. Det är i så fall ett grovt fel, eftersom du har en fyrledare. Men det bör inte behöva vara något jätteproblem att koppla in matningen före jordfelsbrytaren i den matande centralen, under förutsättning att den centralen i sin tur matas med en fyledare.
Serie är serie, i motsats till parallellt, som det ska vara. Kopplingsdosan å nya centralen ligger efter den dubbelradiga matarcentralen. Eftersom den nya slocknar när jag slår av brytaren på matarcentralen. Men jag förstår inte hur jordfelsbrytaren löser ut? Huvudbrytaren e ju trefas å bryter inte jorden/nollan..

Ja men HUR är den inkopplad i den matande centralen???

Att kopplingsdosan sitter efter centralen säger ju inget om vilka anslutningar det är kopplat på i den centralen. I den centralen har du anslutningar för inkommande matning, anslutningar efter huvudbrytaren, före jordfelsbrytaren, efter jordfelsbrytaren osv, det går säker att klämma fast en tråd i någon av skruvarna som håller ihop centralen, Med andra ord oändliga möjligheter att koppla fel. Men det går att koppla rätt också.,

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.