Hej
Vi bytte element och alla rör för ett par månader sen, efter bytet började det droppa från värmepumpen i källaren. Efter några vändor från VVS killarna som installerade rören konstaterar de att vår värmepump är skrot. Vi köper en ny. Samma företag installerar den. Nu susar det enormt i elementen. Installatör säger vrid på de gula under termostaterna, lokalt på alla element. Vi gör det - susandet minskar (men inte avtar helt) men värmen stryps också. Kontaktar ctc direkt som säger sänk laddpump. Sänker laddpump och susandet blir bättre men huset påtagligt kallt.
Börjar bli trött på att bråka. Googlar och googlar och chattar med chatgpt (haha). Nu vänder jag mig hit - är det rimligt att ett helt nytt värmesystem, helt nytt alltså, ska antingen låta och vara varmt eller vara tyst men kallt? Vad tänker ni?
Vi bytte element och alla rör för ett par månader sen, efter bytet började det droppa från värmepumpen i källaren. Efter några vändor från VVS killarna som installerade rören konstaterar de att vår värmepump är skrot. Vi köper en ny. Samma företag installerar den. Nu susar det enormt i elementen. Installatör säger vrid på de gula under termostaterna, lokalt på alla element. Vi gör det - susandet minskar (men inte avtar helt) men värmen stryps också. Kontaktar ctc direkt som säger sänk laddpump. Sänker laddpump och susandet blir bättre men huset påtagligt kallt.
Börjar bli trött på att bråka. Googlar och googlar och chattar med chatgpt (haha). Nu vänder jag mig hit - är det rimligt att ett helt nytt värmesystem, helt nytt alltså, ska antingen låta och vara varmt eller vara tyst men kallt? Vad tänker ni?
Susandet är nog vattnet som pumpas runt. Ju högre sprutt. Ju högre ljud. Det I kombination med stryptag element kan öka ljudet.A Alexandra Nilsson1 skrev:Hej
Ta lite bilder på hela konkarången. Framförallt på "det gula" och sluta upp med att fråga en maskin.😀
Men han (min gpt är en han haha) är ju så snabb på att svara 😂Intet skrev:
Så här ser de gula ut
Har ni luftat systemet ordentligt?
Kan behövas göras flera gånger när systemet är helt nyfyllt.
Att bara sänka flödet för att det susar låter inte så hållbart.
Är det inte luft i systemet eller flödet är fantastiskt högt så är ett vattenburet system tyst.
Kan behövas göras flera gånger när systemet är helt nyfyllt.
Att bara sänka flödet för att det susar låter inte så hållbart.
Det ska väl inte låta i ett vettigt system?Intet skrev:
Är det inte luft i systemet eller flödet är fantastiskt högt så är ett vattenburet system tyst.
Japp luftat åtaliga gångerO [old rusty] skrev:
Det som saknas är en injustering av värmesystemet, förinställningen på varje radiatorventil samt värmekurvan.A Alexandra Nilsson1 skrev:
Man ska inte vrida på gula vredet på måfå.
Steg1:
Injustering av förinställningen så att det blir jämn rumstemperatur mellan rummen. Difftemperaturen över radiatorer bör vara 7-10⁰.
Steg2:
Injustering av centrala reglersystemet gällande värmekurvan (kurvlutningen och parallellförskjutningen), så att det blir "rätt"/lagom framledningstemperatur oberoende utetemperaturen.
Steg3:
Montera och justera termostaterna så att de nästan börjar strypa flödet vid normala rumstemperaturen.
Termostater bör bara strypa flödet när rummet får extra värmetillförsel via tex solinstrålning, matlagning.
Klicka här för att svara