21 165 läst ·
129 svar
21k läst
129 svar
El funkar inte i friggebod..
Nollplinten e kopplad från utgången på mätaren, kopplad som en jordfelsbrytare.. en test av några.. Mätaren går då igång, eftersom jordfelsbrytaren i centralen före inte löser ut då. Men tänder jag en ledlampa på några watt, eller sätter i en eliminator på nån watt. Så smäller jordfelsbrytaren i den tidigare 2 radiga centralen...useless skrev:
Där har du första felet.Kaj54 skrev:
Nollplinten e kopplad från utgången på mätaren, kopplad som en jordfelsbrytare.. en test av några.. Mätaren går då igång, eftersom jordfelsbrytaren i centralen före inte löser ut då. Men tänder jag en ledlampa på några watt, eller sätter i en eliminator på nån watt. Så smäller jordfelsbrytaren i den tidigare 2 radiga centralen...
Denna centralen ska som sagt kopplas innan JFB i matande central.
Börja med att rita upp allt så ser du.
Jordfelsbrytare i central 2 för sig bäst inkopplad, det ska inte vara några problem att få detta att fungera, man måste bara känna förutsättningarna.
Moderator
· Stockholm
· 57 829 inlägg
Men nollplinten sitter ju ihop med jordplinten. Om den nu är inkopplad igenom mätaren, vad sitter i så fall som ingång på mätaren?
Moderator
· Stockholm
· 57 829 inlägg
Det vore bra om du kan lägga upp en bild där man ser hur matningen till friggeboden är inkopplad i centralen dör jordfelsbrytaren löser ut.
Jo jag vet sen tidigare att flera centraler med jordfelsbrytare måste kopplas parallellt. Problemet här är att kanske måste riva väggen i föregående hus, för att få till en parallellkoppling...E El-Löken66 skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 829 inlägg
Varför skulle du behöva riva?
Moderator
· Stockholm
· 57 829 inlägg
Ska vi komma någonstans här så måste vi börja i rätt ände.
Dvs matningsänden. Hur ser det ut där du började klydda med dina idéer?
Bilder och beskrivningar.
Visst går detta att reda ut, men ärligt talat får du vara beredd på en rätt lång resa, då du har mycket att lära.
Men jag (vi?) är beredda om du är.
Men är du inte intresserad av att det blir bra, säkert och korrekt, så är inte jag intresserad att hjälpa - så är det ja ...
Dvs matningsänden. Hur ser det ut där du började klydda med dina idéer?
Bilder och beskrivningar.
Visst går detta att reda ut, men ärligt talat får du vara beredd på en rätt lång resa, då du har mycket att lära.
Men jag (vi?) är beredda om du är.
Men är du inte intresserad av att det blir bra, säkert och korrekt, så är inte jag intresserad att hjälpa - så är det ja ...
Ja, det händer när nolla och jord är ihopkopplade efter jordfelsbrytaren. När du kopplar in något som drar minst 60 mA kommer hälften av strömmen att gå genom skyddsjorden och jordfelsbrytaren löser ut.Kaj54 skrev: