useless useless skrev:
Är inte jordfelsbrytaren inkopplad? Vad är nollplinten ansluten till?
Nollplinten e kopplad från utgången på mätaren, kopplad som en jordfelsbrytare.. en test av några.. Mätaren går då igång, eftersom jordfelsbrytaren i centralen före inte löser ut då. Men tänder jag en ledlampa på några watt, eller sätter i en eliminator på nån watt. Så smäller jordfelsbrytaren i den tidigare 2 radiga centralen...

E
Kaj54 Kaj54 skrev:
Nollplinten e kopplad från utgången på mätaren, kopplad som en jordfelsbrytare.. en test av några.. Mätaren går då igång, eftersom jordfelsbrytaren i centralen före inte löser ut då. Men tänder jag en ledlampa på några watt, eller sätter i en eliminator på nån watt. Så smäller jordfelsbrytaren i den tidigare 2 radiga centralen...
Där har du första felet.

Denna centralen ska som sagt kopplas innan JFB i matande central.

Börja med att rita upp allt så ser du.

Jordfelsbrytare i central 2 för sig bäst inkopplad, det ska inte vara några problem att få detta att fungera, man måste bara känna förutsättningarna.

Men nollplinten sitter ju ihop med jordplinten. Om den nu är inkopplad igenom mätaren, vad sitter i så fall som ingång på mätaren?

A anis16 skrev:
Jag hade också bara 4-ledare nedgrävd till friggeboden så det fick bli egen undercentral med egen jfb. Var billigare än att gräva ner ny kabel.
Satt din Friggebodcentral i serie med en föregående, eller parallellt?

Det vore bra om du kan lägga upp en bild där man ser hur matningen till friggeboden är inkopplad i centralen dör jordfelsbrytaren löser ut.

E El-Löken66 skrev:
Där har du första felet.

Denna centralen ska som sagt kopplas innan JFB i matande central.

Börja med att rita upp allt så ser du.

Jordfelsbrytare i central 2 för sig bäst inkopplad, det ska inte vara några problem att få detta att fungera, man måste bara känna förutsättningarna.
Jo jag vet sen tidigare att flera centraler med jordfelsbrytare måste kopplas parallellt. Problemet här är att kanske måste riva väggen i föregående hus, för att få till en parallellkoppling...

E
Vaa? Berätta mera..

H hempularen skrev:
Men nollplinten sitter ju ihop med jordplinten. Om den nu är inkopplad igenom mätaren, vad sitter i så fall som ingång på mätaren?
Jordplinten å nollplinten sitter ju alltid ihop, om det inte e en jordfelsbrytare inkopplad...

• Gilla
useless
  • Laddar…
Varför skulle du behöva riva?

Kaj54 Kaj54 skrev:
Jordplinten å nollplinten sitter ju alltid ihop, om det inte e en jordfelsbrytare inkopplad...
Men du skrev ju att nollplinten var kopplad efter din mätare.

Kaj54 Kaj54 skrev:
Nollplinten e kopplad från utgången på mätaren, kopplad som en jordfelsbrytare..
Jag förstår fortfarande inte vad du menar med det?

Mikael_L
Ska vi komma någonstans här så måste vi börja i rätt ände.
Dvs matningsänden. Hur ser det ut där du började klydda med dina idéer?
Bilder och beskrivningar.

Visst går detta att reda ut, men ärligt talat får du vara beredd på en rätt lång resa, då du har mycket att lära.
Men jag (vi?) är beredda om du är.

Men är du inte intresserad av att det blir bra, säkert och korrekt, så är inte jag intresserad att hjälpa - så är det ja ...

• Gilla
Ben D och 4 till
  • Laddar…
Kaj54 Kaj54 skrev:
Men tänder jag en ledlampa på några watt, eller sätter i en eliminator på nån watt. Så smäller jordfelsbrytaren i den tidigare 2 radiga centralen...
Ja, det händer när nolla och jord är ihopkopplade efter jordfelsbrytaren. När du kopplar in något som drar minst 60 mA kommer hälften av strömmen att gå genom skyddsjorden och jordfelsbrytaren löser ut.

Kaj54 Kaj54 skrev:
Har inte kollat ledarna närmare.. Kopplingen är av en professionell elektriker..
Reklamera!

Tomture61
Kaj54 Kaj54 skrev:
Har inte kollat ledarna närmare.. Kopplingen är av en professionell elektriker..
Det var det vidrigaste jag sett på bild

• Gilla
Mikedigitize och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.