21 165 läst ·
129 svar
21k läst
129 svar
El funkar inte i friggebod..
Moderator
· Stockholm
· 57 833 inlägg
jag är inte med.
Du har alltså en matning från stolpen vid gatan (mätarskåp där?). Den går direkt till härvan vi ser på bilden?
Men du skriver att jordfelsbrytaren i "föregående hus" bryter. Hur hänger det ihop? Är inte en av kablarna på bilden, kabeln som går till din nya central?
Det är givetvis svårt att se dimension på bilden. Men jag tycker inte att det ser ut som du har 10 kvmm PEN ledare. Kravet har funnits i 15 - 20 år, är osäker på exakt när det infördes.
Du har alltså en matning från stolpen vid gatan (mätarskåp där?). Den går direkt till härvan vi ser på bilden?
Men du skriver att jordfelsbrytaren i "föregående hus" bryter. Hur hänger det ihop? Är inte en av kablarna på bilden, kabeln som går till din nya central?
Det är givetvis svårt att se dimension på bilden. Men jag tycker inte att det ser ut som du har 10 kvmm PEN ledare. Kravet har funnits i 15 - 20 år, är osäker på exakt när det infördes.
Moderator
· Stockholm
· 57 833 inlägg
Läste lite fler inlägg. Härvan är tydligen inte matad direkt från gatan? Utan via ett uthus?
Det är ju i så fall inkopplingen i det uthuset, där centralen med jordfelsbrytare som löser ut som är intressant att undersöka. Lägg uåå en bild.
Det är ju i så fall inkopplingen i det uthuset, där centralen med jordfelsbrytare som löser ut som är intressant att undersöka. Lägg uåå en bild.
Om detta stämmer lär vi inte hitta förklaringen i direkta felkopplingar utan jag upprepar mina frågor. Har något alls någonstans i installationen ändrats nyligen? Finns utebelysning, utomhusuttag eller andra klassiska felkällor när det gäller JFB-problem?Kaj54 skrev:
Satt upp det förra veckanuseless skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 833 inlägg
Bilden i mitten, den öppna centralen. Vad är de vi set på bilden? Hur är jordfelsbrytaren inkopplad? Det ser väldigt fel ut, men är osäker på vad jag ser.
Bilderna på centralerna är 2 olika vad jag ser då den översta är 2 radig. Är den också ny inkopplad?
Tycker trådarna från HB ser klena ut.
Tycker trådarna från HB ser klena ut.
Ser inge bra ut det där, är t.ex. nollan alls inkopplad till JFB? Det verkar öht vara rätt få ledare till JFB.Kaj54 skrev:
Sen är det klena FK mellan alla komponenter.
Ärligt talat så borde du sluta leka elektriker ifall du inte vill göra det ordentligt. Det finna mycket att göra om och rätt här, är du beredd?
De e den nya som sitter i friggeboden. Jordfelsbrytaren e inte längre inkopplad. Eftersom det exploderar så det skjuter en blixt ut genom plastfronten på den första centralen på bilden, när jag slår på å den nya är igång..H hempularen skrev:
Men seriöst!
Ring en elektriker, du slår på spänningen och det blixtrar och sprakar. Känns som att det är rena turen att det inte börjat brinna.
För det första är det olagligt elinstallationsarbete du håller på med, du leker faktiskt med ditt och kanske andras liv.
En elcentral som monteras på brännbart material måste vara utförd med tät rygg...
Ring en elektriker, du slår på spänningen och det blixtrar och sprakar. Känns som att det är rena turen att det inte börjat brinna.
För det första är det olagligt elinstallationsarbete du håller på med, du leker faktiskt med ditt och kanske andras liv.
En elcentral som monteras på brännbart material måste vara utförd med tät rygg...
Moderator
· Stockholm
· 57 833 inlägg
Om det har blixtrat om den matande centralen, måste du ha haft en häftig kortslutning i centralen i friggeboden. Men i princip allt vi ser av den centralen är fel, så det vore nästan konstigt om det hade fungerat.