Bara utseendet säger ju det mesta man behöver veta. Tvinnade ledare med eltejp. Även om det gäller ledare som normalt sett inte har potential till jord så brukar man använda plintar eller åtminstone torix/ubåt/Wago i en central.
 
  • Gilla
BiFuel
  • Laddar…
Kaj54 Kaj54 skrev:
Har inte kollat ledarna närmare.. Kopplingen är av en professionell elektriker..
Vad är det för något, i det nedre högra hörnet, som jordflätorna är kopplat till?
 
Kaj54 Kaj54 skrev:
De där förstod jag inte.. Vad betyder PE, respektive PEN? Kan iåförsej googla. Är inte utbildad elektriker. Men har satt upp några centraler genom åren...
PE = skyddsjord
N = Neutral
PEN = nolla och jord som är kombinerad.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Jordningssystem
 
Kaj54 Kaj54 skrev:
Har inte kollat ledarna närmare.. Kopplingen är av en professionell elektriker..
Var är den här kopplingen, är den i friggeboden eller huset innan?

Är den högra inkommande? Det ser ut att bara vara kopplat som en split av en 4-ledare.
 
P Putte 9497 skrev:
Har detta någonsin fungerat?
Eller är den profesionella elektrikern du själv
Det har funkat felfritt i åratal... Nä jag e bara en lekman. Men fattar oftast mer än elektriker jag pratat med. Myglade in mej på AMU på 80-talet å gick bl a elprogrammet då..
 
Bilden säger absolut ingenting, mer än att ihopkopplingen av PEN (de nakna trådarna) ser ut som katastrof. Plastsaken vi ser i nedre högra hörnet. Jag hoppas att det är någon sorts rejäl koppling?

I burken vi ser på bilden har vi 3 kablar. Om vi antar att en av dem är matande, varifrån kommer den? Är den inkopplad i husets central, eller kommer den direkt från mätare?

Och en av kablarna går till din nya undercentral?

Vart går den 3e kabeln?

Som någon redan skrivit så ser detta ut att ha fel area på PEN ledaren (den nakna). Den skall vara minst 10 kvmm.
 
A anis16 skrev:
Var är den här kopplingen, är den i friggeboden eller huset innan?

Är den högra inkommande? Det ser ut att bara vara kopplat som en split av en 4-ledare.
Dosan sitter i det tidigare uthuset. Jag vet faktiskt inte varför, eller hur det är kopplat? Ledningen till bostadshuset går på sidan om detta.
Det sitter efter centralen i det föregående huset. När jag slår av huvudbrytaren så är den där härvan bortkopplad. En av de där ledarna går till friggeboden. Men man bryter ju inte jorden/flätan med huvudbrytaren och jag kan ju inte välja jord, eller nolla, eftersom det bara finns en ledare å jord å nolla kommer ju alltid ur samma ledning?
 
Kaj54 Kaj54 skrev:
De e nog inte genomförbart. För då måste jag väl ta jorden efter jordfelsbrytaren i det tidigare proppskåpet?
Det där låter väldigt oroande. Jord skall aldrig gå via en jordfelsbrytare. Det finns ingen jord före eller efter en jordfelsbrytare, det finns bara jord.

Har du ett fel där så är din anläggning akut livsfarlig.
 
  • Gilla
Bjerrod
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Låter som den matande kabeln är felkopplad i matande ände. Lägg upp lite bilder.
Den e ju parallellkopplad med de andra...
 
H hempularen skrev:
Det där låter väldigt oroande. Jord skall aldrig gå via en jordfelsbrytare. Det finns ingen jord före eller efter en jordfelsbrytare, det finns bara jord.

Har du ett fel där så är din anläggning akut livsfarlig.
Det var väl fråga om nollan. Jordflätan har jag ju i matarkabeln ända fram till nya proppskåpet. Jord å nolla e ju samma iallafall, utom efter en jordfelsbrytare, som ändå inte bryterjorden, utan faserna.. Jorden e ju inaktiv, tills ett apparatfel uppstår.
 
H hempularen skrev:
Det där låter väldigt oroande. Jord skall aldrig gå via en jordfelsbrytare. Det finns ingen jord före eller efter en jordfelsbrytare, det finns bara jord.

Har du ett fel där så är din anläggning akut livsfarlig.
Fel av mej. Jag menade att ta nollan efter jordfelsbrytaren. Före jordfelsbrytaren e de ju samma som jorden?? Den har jag ju redan i matarledningen??
 
Kaj54 Kaj54 skrev:
Det var väl fråga om nollan. Jordflätan har jag ju i matarkabeln ända fram till nya proppskåpet. Jord å nolla e ju samma iallafall, utom efter en jordfelsbrytare, som ändå inte bryterjorden, utan faserna.. Jorden e ju inaktiv, tills ett apparatfel uppstår.
De e ju jorden som går genom jordfelsbrytaren, som blir en nolla efter den..
 
Framgår det någonstans exakt vilka tre kablar, alltså vart de går och vilket syfte de har, som kopplas ihop på bilden i #6? Jag kanske är blind och missat det?

Sen skulle kopplingen platsa här men har JFB helt plötsligt börjat gå är det antagligen inte kopplingen i sig som är problemet. Jordfel någon annanstans? Finns utebelysning eller liknande? Någon nylig förändring?

Kaj54 Kaj54 skrev:
Har satt upp ett proppskåp i friggeboden.
Detta var alltså flera år sedan, eller?

Vad menar du med detta?
Kaj54 Kaj54 skrev:
Vid påslag så går förbrukningsmätaren i gång, kopplad som en jordfelsbrytare.[/QUOTE
 
H hempularen skrev:
Bilden säger absolut ingenting, mer än att ihopkopplingen av PEN (de nakna trådarna) ser ut som katastrof. Plastsaken vi ser i nedre högra hörnet. Jag hoppas att det är någon sorts rejäl koppling?

I burken vi ser på bilden har vi 3 kablar. Om vi antar att en av dem är matande, varifrån kommer den? Är den inkopplad i husets central, eller kommer den direkt från mätare?

Och en av kablarna går till din nya undercentral?

Vart går den 3e kabeln?

Som någon redan skrivit så ser detta ut att ha fel area på PEN ledaren (den nakna). Den skall vara minst 10 kvmm.
Ledaren bör vara ok. Från stolpen vid gatan, går 2 kablar. En till boningshuset 35 m bort å en till uthuset med härvan. Kostade mej ca 30 000. Så den borde väl va ok? Kanske några kardeler gått av, ingen större skillnad mot vad en säkring utgör. Men i ledarna så e ju flätan intakt. De e ca 25 meter mellan husen..
 
Kaj54 Kaj54 skrev:
Kanske några kardeler gått av
Ja några verkar i alla fall ännu inte ha gått av... Tror att en skiss med inblandade byggnader och kablarnas dragning skulle hjälpa oss att förstå.

Och som kommentar till @Mikael_L mystiskt försvunna inlägg ;) Ingen hempulare skulle lämna den där kopplingen efter sig så helt klart har ett proffs varit framme! :crysmile: För att kallas proffs i detta sammanhang tror jag det räcker med att ta betalt för sitt "arbete". :rofl:
 
  • Haha
shtob och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.