21 164 läst ·
129 svar
21k läst
129 svar
El funkar inte i friggebod..
Medlem
· Halland
· 4 507 inlägg
Bara utseendet säger ju det mesta man behöver veta. Tvinnade ledare med eltejp. Även om det gäller ledare som normalt sett inte har potential till jord så brukar man använda plintar eller åtminstone torix/ubåt/Wago i en central.
Produkter som diskuteras: "eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
PE = skyddsjordKaj54 skrev:
N = Neutral
PEN = nolla och jord som är kombinerad.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Jordningssystem
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Bilden säger absolut ingenting, mer än att ihopkopplingen av PEN (de nakna trådarna) ser ut som katastrof. Plastsaken vi ser i nedre högra hörnet. Jag hoppas att det är någon sorts rejäl koppling?
I burken vi ser på bilden har vi 3 kablar. Om vi antar att en av dem är matande, varifrån kommer den? Är den inkopplad i husets central, eller kommer den direkt från mätare?
Och en av kablarna går till din nya undercentral?
Vart går den 3e kabeln?
Som någon redan skrivit så ser detta ut att ha fel area på PEN ledaren (den nakna). Den skall vara minst 10 kvmm.
I burken vi ser på bilden har vi 3 kablar. Om vi antar att en av dem är matande, varifrån kommer den? Är den inkopplad i husets central, eller kommer den direkt från mätare?
Och en av kablarna går till din nya undercentral?
Vart går den 3e kabeln?
Som någon redan skrivit så ser detta ut att ha fel area på PEN ledaren (den nakna). Den skall vara minst 10 kvmm.
Dosan sitter i det tidigare uthuset. Jag vet faktiskt inte varför, eller hur det är kopplat? Ledningen till bostadshuset går på sidan om detta.A anis16 skrev:
Det sitter efter centralen i det föregående huset. När jag slår av huvudbrytaren så är den där härvan bortkopplad. En av de där ledarna går till friggeboden. Men man bryter ju inte jorden/flätan med huvudbrytaren och jag kan ju inte välja jord, eller nolla, eftersom det bara finns en ledare å jord å nolla kommer ju alltid ur samma ledning?
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Det där låter väldigt oroande. Jord skall aldrig gå via en jordfelsbrytare. Det finns ingen jord före eller efter en jordfelsbrytare, det finns bara jord.Kaj54 skrev:
Har du ett fel där så är din anläggning akut livsfarlig.
Det var väl fråga om nollan. Jordflätan har jag ju i matarkabeln ända fram till nya proppskåpet. Jord å nolla e ju samma iallafall, utom efter en jordfelsbrytare, som ändå inte bryterjorden, utan faserna.. Jorden e ju inaktiv, tills ett apparatfel uppstår.H hempularen skrev:
Fel av mej. Jag menade att ta nollan efter jordfelsbrytaren. Före jordfelsbrytaren e de ju samma som jorden?? Den har jag ju redan i matarledningen??H hempularen skrev:
De e ju jorden som går genom jordfelsbrytaren, som blir en nolla efter den..Kaj54 skrev:
Framgår det någonstans exakt vilka tre kablar, alltså vart de går och vilket syfte de har, som kopplas ihop på bilden i #6? Jag kanske är blind och missat det?
Sen skulle kopplingen platsa här men har JFB helt plötsligt börjat gå är det antagligen inte kopplingen i sig som är problemet. Jordfel någon annanstans? Finns utebelysning eller liknande? Någon nylig förändring?
Vad menar du med detta?
Sen skulle kopplingen platsa här men har JFB helt plötsligt börjat gå är det antagligen inte kopplingen i sig som är problemet. Jordfel någon annanstans? Finns utebelysning eller liknande? Någon nylig förändring?
Detta var alltså flera år sedan, eller?Kaj54 skrev:
Vad menar du med detta?
Kaj54 skrev:
Ledaren bör vara ok. Från stolpen vid gatan, går 2 kablar. En till boningshuset 35 m bort å en till uthuset med härvan. Kostade mej ca 30 000. Så den borde väl va ok? Kanske några kardeler gått av, ingen större skillnad mot vad en säkring utgör. Men i ledarna så e ju flätan intakt. De e ca 25 meter mellan husen..H hempularen skrev:Bilden säger absolut ingenting, mer än att ihopkopplingen av PEN (de nakna trådarna) ser ut som katastrof. Plastsaken vi ser i nedre högra hörnet. Jag hoppas att det är någon sorts rejäl koppling?
I burken vi ser på bilden har vi 3 kablar. Om vi antar att en av dem är matande, varifrån kommer den? Är den inkopplad i husets central, eller kommer den direkt från mätare?
Och en av kablarna går till din nya undercentral?
Vart går den 3e kabeln?
Som någon redan skrivit så ser detta ut att ha fel area på PEN ledaren (den nakna). Den skall vara minst 10 kvmm.
Ja några verkar i alla fall ännu inte ha gått av... Tror att en skiss med inblandade byggnader och kablarnas dragning skulle hjälpa oss att förstå.Kaj54 skrev:
Och som kommentar till @Mikael_L mystiskt försvunna inlägg
