22 261 läst ·
39 svar
22k läst
39 svar
El element slutat funkar efter kortslutning i systemet
Bemödade du dig ens att klicka på min sista länk i mitt förra inlägg? Med tanke på hur du skriver i ovan nämnda sitat så låter det som om att du inte gjorde det, för då hade du till 99,99% skrivit ”ja det är den instruktionen”.E elmont skrev:
Så om du läser hjälptexten i bilden på sida 4 i den instruktionen så står det följande ”Om det är fler än en anläggning på servicen krävs en gemensam servissäkring.”
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 844 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 844 inlägg
Jag har det så och det gjordes på det sättet någon gång under 1970-talet, så snart 50 år. Elektriker som gjort det, alldeles för prydligt för att vara en amatör.E elmont skrev:
Det har inget att göra med vad för typ av hus det är. Jag korrigerade Hempularen för att det skulle stå rätt i tråden men jag skulle naturligtvis backat upp det med lite källor förstår jag nu, tyvärr blir man nog inte mycket klokare av att läsa denna tråd nu då det blivit skrivet så mycket olika..
Men gör man en felanmälan till nätägaren och meddelar att servissäkringen gått kommer de att hänvisa till installatör, därför kan det vara bra att känna till terminologin och hur ansvarsområdena sträcker sig.
Men gör man en felanmälan till nätägaren och meddelar att servissäkringen gått kommer de att hänvisa till installatör, därför kan det vara bra att känna till terminologin och hur ansvarsområdena sträcker sig.
Det är kanske lite olika, men när jag ringer och säger att servissäkringen har gått kommer det en "gubbe" och byter den, som här är nätägarens säkring för den matande servisledningen. Det har aldrig varit nått frågetecken kring det. 
Ja, frågan gällde enfamiljsbostad.
Följande text är saxad från en av mina tidigare länkar, liknande text finns hos alla nätägare:
”4.2.2 Servissäkring
Servissäkring är den gemensamma säkring som utgör överlastskydd i servisledningens slutpunkt d.v.s. ledningen som går mellan elnätet och kundanläggningen. Vid nyanslutning är det storleken på servissäkringen som avgör anslutningsavgiften. Vid uppsäkring kan det eventuellt bli aktuellt med en ny anslutningsavgift.
I anläggningar med endast ett mätsystem per servis får servissäkring samtidigt utgöra mätarsäkring om den är placerad omedelbart före mätsystemet, t.ex. vid mätarplacering i fasadmätarskåp vilket oftast förekommer vid nyare villor.
För flerfamiljshus är servissäkring oftast de säkringar som sitter i husets huvudcentral på inkommande ledning.”
Följande text är saxad från en av mina tidigare länkar, liknande text finns hos alla nätägare:
”4.2.2 Servissäkring
Servissäkring är den gemensamma säkring som utgör överlastskydd i servisledningens slutpunkt d.v.s. ledningen som går mellan elnätet och kundanläggningen. Vid nyanslutning är det storleken på servissäkringen som avgör anslutningsavgiften. Vid uppsäkring kan det eventuellt bli aktuellt med en ny anslutningsavgift.
I anläggningar med endast ett mätsystem per servis får servissäkring samtidigt utgöra mätarsäkring om den är placerad omedelbart före mätsystemet, t.ex. vid mätarplacering i fasadmätarskåp vilket oftast förekommer vid nyare villor.
För flerfamiljshus är servissäkring oftast de säkringar som sitter i husets huvudcentral på inkommande ledning.”
Om jag förstår dom olika nätägarnas texter angående servissäkring och debitering av anslutningsavgift så gör ditt förfarande så att det kan bli dyrare för kunden i onödan.E elmont skrev:
Vi kan ju här på BH i princip alltid kalla det mätarsäkring så är det både rätt och begripligt för den kombinerade servis- mätarsäkring det till 99% rör sig om när det blandas in huvudsäkring, servissäkrng, mätarsäkring i trådarna. Onödigt att tråden fortsatte virra så mycket runt detta när både Slugge och Demmpa direkt och tidigt var både korrekta och tydliga i saken.
Även om man går långt tillbaka i nomenklaturen för de här delarna är det som de visar bara benämnt med nya ord. Så kanske elmont får ge sig lite i det här fallet just servissäkrng har även tidigare inte pekat på något i leverantörens led utan kunnat vara separat eller kombinerad på kundsidan. Begreppet servisapparat var inte så dumt från anno dazumal det täcker båda synsätten.
Även om man går långt tillbaka i nomenklaturen för de här delarna är det som de visar bara benämnt med nya ord. Så kanske elmont får ge sig lite i det här fallet just servissäkrng har även tidigare inte pekat på något i leverantörens led utan kunnat vara separat eller kombinerad på kundsidan. Begreppet servisapparat var inte så dumt från anno dazumal det täcker båda synsätten.
Det du fyller i är vad både du och kunden kan se och som sagt i fallen här på BH med egen enda anslutning då samma som mätarsäkring och debiteringsgrundande för fast avgift. Jag vet att du är helt på det klara med allt och kan det i sömnen men det har åtminstone i skriven form gått lite snett i tråden. Vi får försöka vara någorlunda korrekta/strikta precis som jag tror Slugges första rättningsinlägg avsåg.E elmont skrev:
@HarryM
Åter till TS bekymmer
Ett mätinstrumentet är inte fel att ha som husägare/bostadsrättsägare, det är ett bra hjälpmedel i felsökning.
Tex https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/verktyg/matinstrument/multimetrar/uni-t-ut139a-multimeter-p48385
Har du någon utrustning tex elelement, varmvattenberedare, tryckluftskompressor etc som är ansluten till två/tre faser samtidigt?
Slå ifrån/skruva ur dess säkringar och kontrollera om alla uttag, all belysning mm fungerar.
En tvåfasmatad utrustning kan bakmata en fas som har gången huvud- eller servisledningssäkring så att lampor och andra icke strömkrävande utrustning ”fungerar”.
Om dina två elelement sitter anslutna med vanlig stickkontakt så kan du koppla in tex en lampa (helst ej led), för att se om det är spänning i uttaget, om du inte har något mätinstrumentet.
Taget ur verkligheten:
För några månader sedan så gick vår huvudsäkring (och en säkring till kompressorn, annan fas än huvudsäkringen) pga fel i tryckvakten till kompressorn. All belysning mm fungerade som det skulle. När jag skulle starta tumlaren så gick det fint ända tills värmepumpen i tumlaren skulle starta, då startade hela tumlaren om sig. Mätte att jag hade spänning (låg kanske lite lågt men inget som jag uppfattade). Började skruva ner tumlaren för felsökning. Dagen efter när vi skulle använda ugnen så tändes inte ugnslampan, då började jag lägga ihop ett-å-ett. Slog ifrån huvudbrytaren (sitter efter elmätaren) och mätte på huvudsäkringarna å hittade den gångna huvudsäkringen.
En vinter på 70/80-talet så gick en servisledningssäkring hemma, vi hade inte varit hemma på hela dagen utan vi kom hem efter midnatt, till att ganska utkylt hus. Mina föräldrar mätte fram till att det saknades spänning på ena inkommande fasen. Mamma ringde nätägaren och felanmälde, dom var inte så pigga på att ringa ut jouren, dom sa flera ggr att vi blir betalningsskyldiga när det visar sig att felet ligger hos oss. Men felet var en gången servisledningssäkring. Ingen av våra säkringar hade gått
Åter till TS bekymmer
Ett mätinstrumentet är inte fel att ha som husägare/bostadsrättsägare, det är ett bra hjälpmedel i felsökning.
Tex https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/verktyg/matinstrument/multimetrar/uni-t-ut139a-multimeter-p48385
Har du någon utrustning tex elelement, varmvattenberedare, tryckluftskompressor etc som är ansluten till två/tre faser samtidigt?
Slå ifrån/skruva ur dess säkringar och kontrollera om alla uttag, all belysning mm fungerar.
En tvåfasmatad utrustning kan bakmata en fas som har gången huvud- eller servisledningssäkring så att lampor och andra icke strömkrävande utrustning ”fungerar”.
Om dina två elelement sitter anslutna med vanlig stickkontakt så kan du koppla in tex en lampa (helst ej led), för att se om det är spänning i uttaget, om du inte har något mätinstrumentet.
Taget ur verkligheten:
För några månader sedan så gick vår huvudsäkring (och en säkring till kompressorn, annan fas än huvudsäkringen) pga fel i tryckvakten till kompressorn. All belysning mm fungerade som det skulle. När jag skulle starta tumlaren så gick det fint ända tills värmepumpen i tumlaren skulle starta, då startade hela tumlaren om sig. Mätte att jag hade spänning (låg kanske lite lågt men inget som jag uppfattade). Började skruva ner tumlaren för felsökning. Dagen efter när vi skulle använda ugnen så tändes inte ugnslampan, då började jag lägga ihop ett-å-ett. Slog ifrån huvudbrytaren (sitter efter elmätaren) och mätte på huvudsäkringarna å hittade den gångna huvudsäkringen.
En vinter på 70/80-talet så gick en servisledningssäkring hemma, vi hade inte varit hemma på hela dagen utan vi kom hem efter midnatt, till att ganska utkylt hus. Mina föräldrar mätte fram till att det saknades spänning på ena inkommande fasen. Mamma ringde nätägaren och felanmälde, dom var inte så pigga på att ringa ut jouren, dom sa flera ggr att vi blir betalningsskyldiga när det visar sig att felet ligger hos oss. Men felet var en gången servisledningssäkring. Ingen av våra säkringar hade gått
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Nej precis, kan även jag, i dagligt tal, säga åt någon att skruva ur servissäkringarna då det är ett kortare ord, så länge jag vet att den jag säger det åt vet att jag menar servisledningssäkringar egentligen.E elmont skrev:
I skrift är det däremot bra att det blir tydligt och rätt, likaså att man vet vad som egentligen menas även om man kanske förenklar uttrycken ibland.
Men då känns det att detaljerna är på plats, åter till TS problem:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
