Hej!
Det blev en kortslutning i elsystemet. Den är åtgärdad och det finns ingen säkring i centralen som har gått. Två elelement har slutat fungerar. Finns det säkringar i själva elemenet tror?
Tack för hjälpen!
/Harry.

Q
Nej det skall väll inte vara någon säkring i dem. Du råkar inte sakna en fas, tänkte om du sköt huvudsäkring isamband med kortison.

Det finns ett överhettningskydd som kan kösa ut i de flesta elradiatorer som går att återställa.
Kan det vara orsaken till att det inte fungerar?

Det låter möjligt. Hur återställer jag det? Är det något som ska byttas ut?

H HarryM skrev:
Det låter möjligt. Hur återställer jag det? Är det något som ska byttas ut?
Titta på elementen. Om där finns någon säkring som ska kunna återställas brukar det klart framgå med skylt/text.

Nu beror det ju lite på hur det blev "kortslutning i elsystemet". Var något element inblandat i kortslutningen?

Det låter som ett solklarat fall där en fas har försvunnit. Om du har haft en rejäl kortslutning så löser ofta en huvudsäkring ut. I vissa ovanliga fall kan tom. en servissäkring lösa ut.

Huvudsäkringar sitter vid din elmätare, servissäkringar sitter i elverkets skåp i kvarteret, eller uppe i en elstolpe.

Huvudsäkringar ansvarar du själv för, servissäkringar kan du bara ringa elverket för.

mycket hjälpsamt tack. Det blev en kortslutning i väggkontakten. jag ska kolla en gång till att alla säkringar är rätt

Jag fick senast i julhelgen hjälpa en släkting som råkat ut för bränd huvudsäkring (elbilsladdning samtidigt med matlagning), där var felet osynligt, säkringen var bränd men det gick inte att se på den. Så prova att byta huvudsäkringar, om du inte har någon extra, så flytta runt dem och se om felet flyttar.

tack för tipset!

Och det är inte heller säkert att vippan på en automatsäkring stämmer överens med brytarläget, ibland kan det se ut som den är till, men är i själva verket inte det. Då får man slå från utlöst säkring ordentligt och slå till igen. Om det är en automatsäkring i det här fallet.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Bara en liten korrigering på Hempularens annars välskrivna text: Servissäkring är kundens, i nutida installationer utgörs den av mätarsäkringen, i äldre är det ofta säkringarna i huset som sitter innan mätarsäkringarna.

Servisledningssäkringarna är nätägarens och fungerar som Hempularen beskrev.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
I nya anläggningar sitter servicesäkringen ofta i tex nått av nätägarens fördelningsskåp, eller som hängsäkring om det är luftledningar i hyreshus oftast i en fördelningscentral i ett elrum. Servicesäkringen är normalt nätägarens och säkrar av serviceledningen fram till mätare och huvudsäkring (som är kundens). I lite äldre (före ca 1960 ) områden kan det sitta en servicelåda någon stans i huset och där säkrades serviseledningen, men den funktionen har man fortlöpande förändrat när man byggt om näten.

• Gilla
ollewaide
  • Laddar…
E elmont skrev:
I nya anläggningar sitter servicesäkringen ofta i tex nått av nätägarens fördelningsskåp, eller som hängsäkring om det är luftledningar i hyreshus oftast i en fördelningscentral i ett elrum. Servicesäkringen är normalt nätägarens och säkrar av serviceledningen fram till mätare och huvudsäkring (som är kundens). I lite äldre (före ca 1960 ) områden kan det sitta en servicelåda någon stans i huset och där säkrades serviseledningen, men den funktionen har man fortlöpande förändrat när man byggt om näten.
Nix, aldrig hört talas om någon "servicesäkring", detta brukar vara lekmannens ord för servissäkring eller mätarsäkring, det kan egentligen betyda vad som helst då det inte är en riktig term, samma människor brukar även slänga sig med ordet "kontakt" som kodord för vägguttag, stickpropp eller strömställare, det vill säga att det är en hempularterm och kan betyda vad som helst.

Läs #11 eller Googla..

. Om du bortser från ev stavfel så är den som jag kallar servicesäkring den säkring som avsäkrar servisen. Och det är sedan jag började på 60 talet och fortfarande den ledning som matar mätartavla/skåp där huvudsäkringen normalt sitter. Huvudsäkring och servissäkring har aldrig varit samma sak som du påstår.

• Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
Fortfarande nix, får ge ett exempel då detta verkar vara ett svårt ämne..

Elmont har ett hus med ett elabonnemang hos nätägaren på 20A. Nätägarens kabel mellan nätägarens kabelskåp och elmonts hus benämns serviskabel och är nätägarens ansvar fram till anslutningspunkten i elmonts hus, som i detta fall är en gammal servisledare i källaren.

Serviskabel är en EKKJ 3x10/10 och har som kortslutningsskydd 3x50A i kabelskåp, dessa säkringar benämns servisledningssäkringar och dessa är nätägarens ansvar.

Som överlastskydd sitter 3x35A i kundens servislåda, dessa säkringar benämns servissäkringar och är kundens ansvar.

Från servislådan går 4 RK10 till mätartavlan, här sitter 3x20A mätarsäkringar, också kundens ansvar, liksom allt annat i huset utom serviskabel fram till anslutningspunkten samt mätarutrustning.

Hoppas det klarnar nu, tror ni fortfarande inte mig är det bara att söka på nätet hos valfri nätägare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.