22 261 läst ·
39 svar
22k läst
39 svar
El element slutat funkar efter kortslutning i systemet
@elmont jag får faktiskt ge @Slugge rätt i det här fallet, https://www.eon.se/partners/installatoer/fragor-och-svar/oevriga-fragor-och-svar.html
Men jag misstänker att många, däribland jag själv, kallar servisledningssäkringen för servissäkring men det är fel.
Bild från ovan länk
Men jag misstänker att många, däribland jag själv, kallar servisledningssäkringen för servissäkring men det är fel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild från ovan länk
...för att du felaktigt utgår från att E.ON är någon sorts myndighet och/eller nationell standard? Det kan ju vara så enkelt att Elmont verkar i ett område med ett nätbolag, och Slugge i ett annat område med ett annat nätbolag, och att dessa har olika praxis.Demmpa skrev:
När man fyller i en för/färdiganmälan fyller man i en "ruta" där man ska ange servissäkring, här är vattenfalls blankett. Även EON efterfrågar önskad SERVISSÄKRING i sin "Instruktion till för o färdiganmälan. instruktioner till föranmälan EON
Redigerat:
De fullständiga tekniska anvisningarna för E.ON finns här:
https://www.eon.se/content/dam/eon-se/swe-documents/installatorer/swe-tekniska-anvisningar.pdf
Nu har det inget med tråden att göra så jag kanske borde starta en ny, men kapitlet om föranmälan fångade min uppmärksamhet och fick mig att bli fly förbannad! De har krav på föranmälan för följande åtgärder i fastighetsägarens anläggning:
https://www.eon.se/content/dam/eon-se/swe-documents/installatorer/swe-tekniska-anvisningar.pdf
Nu har det inget med tråden att göra så jag kanske borde starta en ny, men kapitlet om föranmälan fångade min uppmärksamhet och fick mig att bli fly förbannad! De har krav på föranmälan för följande åtgärder i fastighetsägarens anläggning:
- Förändrat uppvärmningssätt (elradiatorer, vatten- och luftburen elvärme, värmepump,golv- och takvärmeanläggning. Även övergång ifrån fjärrvärme, vedeldning mm. till elvärme).
- Anläggning för elektrisk rumskylning (air condition).
- Installation av vattenvärmare.
Ja, och vad fyller du i där då? Servissäkringen som du kan se eller servisledningssäkringen som du rimligen inte kan ha någon kännedom om då dessa är nätägarens?E elmont skrev:
Mycket vanligt med servislådor i äldre anläggningar, idag utgör mätarsäkringen servissäkring ifall det är en anläggning med bara en mätare.E elmont skrev:
Eon följer Svensk standard, det gör nog alla nätägare,i vissa fall tillämpar man dokumenterade avsteg från standarden så på det viset kan man säga att de även har en egen standard men den utgör en ytterst liten del.O Steamboy skrev:
Ja, alla dina företeelser ska rapporteras till nätägaren utan dröjsmål, de kan skicka agenter som kontrollerar att du sköter dig vid behov.O Steamboy skrev:De fullständiga tekniska anvisningarna för E.ON finns här:
[länk]
Nu har det inget med tråden att göra så jag kanske borde starta en ny, men kapitlet om föranmälan fångade min uppmärksamhet och fick mig att bli fly förbannad! De har krav på föranmälan för följande åtgärder i fastighetsägarens anläggning:
Min spontana reaktion är att det där har de överhuvudet taget ingenting med att göra. Så nu blir frågan om det finns någon laglig grund för dessa krav eller om man helt enkel kan be dem dra åt helvete med sina påhitt?
- Förändrat uppvärmningssätt (elradiatorer, vatten- och luftburen elvärme, värmepump,golv- och takvärmeanläggning. Även övergång ifrån fjärrvärme, vedeldning mm. till elvärme).
- Anläggning för elektrisk rumskylning (air condition).
- Installation av vattenvärmare.
(Sorry, kunde inte låta bli att reta upp Steamboy lite ytterligare, behövs kanske lätta på trycket lite ibland så inte något exploderar? )
Orsaken till kraven är väl att nätägarna måste veta vad som kunderna kommer att önska sej så att dom kan utöka sina nät eller att dom pga fullt ut belastade nät kan neka ytterligare anslutning/utökning av bef anläggning.
Se sida 19-20, https://www.trollhattanenergi.se/assets/pdf/elnat/Installationsanvisningar_Version_1.2.pdf
Se förstasidan, punkt 6, https://www.telge.se/globalassets/el/dokument/tillampningsanvisningar_forochfardiganmalan2011.pdf ”I anläggningar med endast ett mätsystem per servis får servissäkring samtidigt utgöra mätarsäkring om den är placerad omedelbart före mätsystemet”
@elmont jag får inte din länk att fungera, är det denna du länkade till, se sida 4, hjälptexten under ”servissäkring”,
http://www2.eon.se/upload/eon-se-2-0/dokument/extranet/installator/foranmalanWEBB_v2.pdf
Se förstasidan, punkt 6, https://www.telge.se/globalassets/el/dokument/tillampningsanvisningar_forochfardiganmalan2011.pdf ”I anläggningar med endast ett mätsystem per servis får servissäkring samtidigt utgöra mätarsäkring om den är placerad omedelbart före mätsystemet”
@elmont jag får inte din länk att fungera, är det denna du länkade till, se sida 4, hjälptexten under ”servissäkring”,
http://www2.eon.se/upload/eon-se-2-0/dokument/extranet/installator/foranmalanWEBB_v2.pdf
Jag fyller i vilken servissäkring jag önskar (och som jag inte kan se och som är nätägarens). Och jag kan hålla med om att servissäkringen i VISSA äldre anläggningar kan utgöra mätarsäkring men så har man som sagt inte gjort på över 50 år Så man kan väl säga att i dag är det inte det normala.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Är det inte bara lite slarv med begreppen som orsakar debatten här? Precis som när vi säger huvudsäkring men egentligen menar mätarsäkring så säger vi servissäkring när vi menar servisledningssäkring. Vem orkar uttala det senare? 
Infogar en bild nedan som komplement till Demmpa's bild. Så kan det se ut, dvs separata mätarsäkringar och servissäkringar. Under (utanför) bild ska det stå servisledningssäkring. Och gränsen för ägarskap går vid anslutningspunkten.
I enfamiljsbostäder är bilden kraftigt förenklad. Där sitter anslutningspunkten vanligen i mätarskåpet och säkringarna före mätare agera både mätarsäkring och servissäkring. Därav att många tror att nätägare äger allt före mätaren. Men det kan som sagt finnas en servislåda tidigare inom fastigheten som fördelar ström till flera abonnenter. Hur många inser att det är en "vanlig" huvudledning som utgår därifrån till mätarna?
Se även HSP's eminenta förklaring av alla begrepp:
https://www.byggahus.se/forum/threa...oere-elmaetar-aer-det-ok.140473/#post-2186092
Infogar en bild nedan som komplement till Demmpa's bild. Så kan det se ut, dvs separata mätarsäkringar och servissäkringar. Under (utanför) bild ska det stå servisledningssäkring. Och gränsen för ägarskap går vid anslutningspunkten.
I enfamiljsbostäder är bilden kraftigt förenklad. Där sitter anslutningspunkten vanligen i mätarskåpet och säkringarna före mätare agera både mätarsäkring och servissäkring. Därav att många tror att nätägare äger allt före mätaren. Men det kan som sagt finnas en servislåda tidigare inom fastigheten som fördelar ström till flera abonnenter. Hur många inser att det är en "vanlig" huvudledning som utgår därifrån till mätarna?
Se även HSP's eminenta förklaring av alla begrepp:
https://www.byggahus.se/forum/threa...oere-elmaetar-aer-det-ok.140473/#post-2186092
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ok, då har det nog blivit fel, du kan inte bestämma storleken på nätägarens säkringar, det som skulle fyllas i var kundens önskade säkringsstorlek.E elmont skrev:
Stämmer Bo, ganska vanligt att elinstallatörer med många år i yrket fortfarande tror/hoppas att allt fram till mätaren är nätägarens.Bo.Siltberg skrev:
Är det inte bara lite slarv med begreppen som orsakar debatten här? Precis som när vi säger huvudsäkring men egentligen menar mätarsäkring så säger vi servissäkring när vi menar servisledningssäkring. Vem orkar uttala det senare?
Infogar en bild nedan som komplement till Demmpa's bild. Så kan det se ut, dvs separata mätarsäkringar och servissäkringar. Under (utanför) bild ska det stå servisledningssäkring. Och gränsen för ägarskap går vid anslutningspunkten.
I enfamiljsbostäder är bilden kraftigt förenklad. Där sitter anslutningspunkten vanligen i mätarskåpet och säkringarna före mätare agera både mätarsäkring och servissäkring. Därav att många tror att nätägare äger allt före mätaren. Men det kan som sagt finnas en servislåda tidigare inom fastigheten som fördelar ström till flera abonnenter. Hur många inser att det är en "vanlig" huvudledning som utgår därifrån till mätarna?
Se även HSP's eminenta förklaring av all begrepp:
[länk]
[bild]
Lite därför jag försökte mig på att korrigera Hempularen, är ju ändå rätt bra att folk vet hur långt deras ansvarsområde sträcker sig.
En anledning är säkerligen att all omätt ström är bakom plombering, detta har en del installatörer tolkat som att endast nätägaren får bryta dessa.
Rita gärna in servisledningssäkringen i din bild med. ☺
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Bilden kommer från SS 437 01 02 som bl.a handlar om anslutning av lågspänningsanläggningar så allt utanför bild är orelevant, det tillhör nätägaren 
