Hej! Jag har en Nibe F730 med golvvärme. Bor i nyproduktion sedan snart 3 år. Vi har alltid haft problem med värmen i badrummet på nedervåningen samt i kontoret på övervåningen.

De senaste dagarna har jag försökt att lära mig lite mer ingående om hur det här systemet fungerar för att kunna åtgärda detta. Från att ha legat på 17.6 grad i kontoret på morgonen har jag fått upp det till ca 20. Det genom att 1) justera flottören i fördelarskåpet och öka flödet från 1.5 till 2.5 L/min samt höjt framledningstemperaturen genom att öka kurvlutningen från steg 5 till 6.

Idag har jag undersökt läget på nedervåningen. Termostaten i badrummet skriker på värme, vilket ses som den andra röda lampan på bilden räknat från vänster. Golvet känns dock kallt och det går inte att få upp tempen över 20 grader (19.3 just nu) (såvida inte annan uppvärmning sker från t ex torktumlare eller dusch, men det känns inte hållbart :)). Flödesmätaren visar på 0 L/min! Detta får mig att misstänka att något kanske är fel med styrdonet (de vita klossarna i raden nedtill). Kan det vara en ventil som kärvar? Hur kollar jag det? Kan jag göra det utan professionell hjälp? Jag har hört talas om att det kan bli luft i slingorna, kan det vara en orsak?

Tacksam för tips!

• Golvvärmeanläggning med fördelarskåp, röda rör och flödesmätare. Två röda lampor indikerar värmebehov. Styrdon och kopplingar synliga nedtill.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Inte bekant med märket men du kan ju alltid testa att ta bort ställdonet till berörd slinga och se om du får flöde då. Bör sitta en fjädrande ventil under, den kan även behöva motioneras.

om du kollar tempen på den slingan med termometer, mät framledning och retur, vad är skillnaden?
Ta bort termostaten på den slingan och låt det flöda fritt

Tack för svar! Jag ska undersöka saken. Något som just slog mig: slinga 3 kallar ej på värme, men det är trots det ett flöde i det rummet. Kan det vara så att styrdona för 2 och 3 är förväxlade under installation? 🤔 Slinga 3 är för det rum som står allra närmast värmepumpen.

F frobb skrev:
Tack för svar! Jag ska undersöka saken. Något som just slog mig: slinga 3 kallar ej på värme, men det är trots det ett flöde i det rummet. Kan det vara så att styrdona för 2 och 3 är förväxlade under installation? 🤔 Slinga 3 är för det rum som står allra närmast värmepumpen.
Så kan det vara. Du kan ju prova sänka alla termostater förutom i berört rum som du istället höjer, och kolla vilken som håller öppet.

Tomture61
F frobb skrev:
Har ej samma golvvärmefördelare som dig .
När ngt ställdon / slinga påkallar värme så ser jag detta , mittdelen på ställdonet åker upp (öppet läge)
Min installation är från 2008 , har blivit tvungen att motionera ventiler där flödet justeras , skruva i botten ett par ggr + ställa in rätt antal varv för resp. slinga .
Skräp / föroreningar täpper igen flödet genom reglerventiler .
Ser att du har flödesmätare , ser inte ut så hos mig .

Dokumentation på din fördelare https://www.heatup.se/media/gf3m40ui/heatup-produktblad-golvvarmefordelare.pdf
OBS att du måste ha dokumentation för din golvvärme , hur många meter varje slinga är + rätt flöde mm.

Tack för svar! Förklaringen till detta är att man vid installation förväxlat termostat och styrdon för slinga 2 och 3... Jag åtgärdade felet igår och börjar nu äntligen få ett varmt och skönt badrumsgolv!

Håller på att finjustera deltat mellan framledning och retur och försöker få upp det till ca 5. Det har legat för lågt hittills så jag sänker gradvis flödet. Låter det som en rimlig approach?

Rätt approach, jag vet inte. Termostaterna ska normalt sett vara helt öppna om det inte är nåt speciellt typ att solen lyser in eller du eldar på i braskaminen. Du säger att du har haft problem med värmen länge men du borde sällan ens märka om du byter plats på två styrdon.

Du borde först och främst öppna alla termostater fullt och ställa in värmen rätt på golvvärmeshunten eller vad du har med kurva och parallellförskjutning. Du verkar ha för hög framledningstemperatur och det ger dig dålig funktionalitet, för hög energiförbrukning och till slut är det risk att kompressorn pajar med höga reparationskostnader som följd.

Om du nu skruvar på cirkulationspumpen när de flesta ventiler är stängda så sabbar du till allting.

Redigerat:
Tomture61
F frobb skrev:
Tack för svar! Förklaringen till detta är att man vid installation förväxlat termostat och styrdon för slinga 2 och 3... Jag åtgärdade felet igår och börjar nu äntligen få ett varmt och skönt badrumsgolv!

Håller på att finjustera deltat mellan framledning och retur och försöker få upp det till ca 5. Det har legat för lågt hittills så jag sänker gradvis flödet. Låter det som en rimlig approach?
Delta T mellan 3-5 gr för golvvärme med en VP 👍

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.