useless useless skrev:
Dvs, första svaret i tråden hade räckt. Eftersom TS inte har svarat på om kabeln överhuvud taget fungerar så är övriga ~160 inlägg onödiga spekulationer...
Bästa kommentaren!

• Gilla
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
Martin_B
useless useless skrev:
Dvs, första svaret i tråden hade räckt. Eftersom TS inte har svarat på om kabeln överhuvud taget fungerar så är övriga ~160 inlägg onödiga spekulationer...
Fast TS vet ju inte detta än eller har åtminstone inte givit något svar på hittills.
Dock har TS gett ett svar som täcker lite av "första inläggets" (som du skriver) frågetecken, och det gör TS i följande inlägg (#107).

Så uppenbarligen är inte elfirman intresserad av att bete sig normalt mot sin kund (TS), vilket är ett ytterligare bevis på, tillsammans med att elfirman erbjuder 10.000 kr i avdrag bara sådär, att något inte står rätt till eller rent av är väldigt, väldigt fel.
Detta så klart baserat på att TS talar sanning och det får vi, så länge vi inte har något annat att gå på, lita på helt enkelt.

Så jag vill påstå att inte alla inlägg efter den första är onödiga spekulationer eftersom säkerligen många av de kan ge TS antingen tips eller mer kött på benen, något som kan vara bra i väntan på att få anläggningen kontrollerad enligt vad TS har begärt enligt sitt andra inlägg i ämnet.

hsd
Sluta trolla
Eftersom elektrikern har kollat och hänvisar till dålig isolering så är det sannolikt att slingan fungerar, vilket vi ännu inte vet men förhoppningsvis snart får veta
Har TS själv planerat ombyggnaden och därefter lejt olika företag för att utföra olika specificerade jobb, vet vi inte heller

• Gilla
Pelleweirdo och 1 till
  • Laddar…
Martin_B
hsd hsd skrev:
Sluta trolla
Eftersom elektrikern har kollat och hänvisar till dålig isolering så är det sannolikt att slingan fungerar
  1. Hur vet elektrikern att det är dålig isolering? Har han brutit upp golvet eller har han helt enkelt röntgensyn?
  2. Om det nu stämmer att golvet är dåligt isolerat, varför upplyste han inte om detta redan innan installationen?
  3. Varför har han inte dimensionerat slingan efter den dåliga isoleringen redan från början i så fall?
  4. Om han inte kände till att det var dålig isolering vid installationen, hur kan han känna till det nu? Och varför tog han (om han nu kan ta reda på det överhuvudtaget utan att bryta upp golvet) inte reda på detta innan han satte igång med installationen överhuvudtaget?
  5. Om han har gjort allt rätt, vad tusan skall han ge en rabatt på 10.000 kr till en "klagande kund" för? Är det så han belönar "jobbiga klagande kunder som inte kan annat än klaga över ett mycket bra utfört arbete"? :D
  6. Och till sist. Om golvet är dåligt isolerat, vart tar värmen vägen från en (åtminstone vad det BORDE vara) väl dimensionerad golvvärmeanläggning? Borde inte golvet bli lite varmt åtminstone?

Återigen, så länge vi inte vet om TS talar sanning eller ej, har vi ingen anledning till att misstro TS så vida det inte finns helt uppenbara tecken på just att så skulle vara fallet.

• Gilla
Papphammar666 och 2 till
  • Laddar…
Hej alla,

Lite mer grundlig info. Innan elektrikern vägrade att lämna ifrån sig dokumenten så hade vi nu i helgen över en bekant som är elektriker och som mätte upp temperaturen i golvet (ingen grundlig mätning av effekt, resistans etc, endast mätning av temperatur), efter att ha haft på 23 grader i en heldag så mätte han 15 grader i temperatur. Vi lät det sedan vara på hela helgen på 26 grader och kunde då känna liiiiiite skillnad, kändes ungefär som när vi hade på ca 17-18 grader i badrummet på ovanplan. Vi kom då fram till (vi spekulerade själva) att det troligtvis inte är fel på slingorna, men antar att effekten är för låg?
Vi pratade igen med elektrikern som utfört jobbet och han stod fortfarande fast vid 10k i avdrag alternativt att vi bryter upp golven och gör om (på leverantörens garanti, jag missförstod att det skulle vara på hans bekostnad, det var endast en hög självrisk som skulle betalas) MEN han kunde inte garantera att det skulle bli bättre bara för att han gör om jobbet då han åter igen anser att det är yttre faktorer som påverkar den dåliga uppvärmningen (isoleringen). Vi ifrågasatte då varför han vill göra om allt om han ändå inte garanterar att det blir som det ska, vi vill ju inte bryta upp något i onödan? Han sa att efter konsultation med leverantören så kan man inte lämna några garantier, utan vi får finna oss i att det möjligtvis kan bli bra. Vi menade återigen på att han borde ha informerat oss om detta innan han satte i slingorna och han hävdar att det är vårat ansvar att informera honom om isolering osv (vi visste ju inte ens att isoleringen var ett problem, och vet fortfarande inte det, vi går på det han säger, men antar att vi kanske borde ha vetat det?) samt att vi har en skev bild av hur golvvärme ska fungera.... Vår bild av hur golvvärme ska fungera är att man ska ha det " inte kallt" vid några grader över lufttemperatur och varmt vid ca 26-28 grader. Är det så att vi är helt ute och cyklar då?

Efter dessa diskussioner vägrade han att lämna ut mätningsprotokollet och vill nu inte ha med oss att göra :) Vi har nu bokat in en annan elektriker som förhoppningsvis kan mäta grundligt åt oss och ge oss någon form av dokumentation. Jag pratade med leverantören som sa att de säkert kan hjälpa till att avgöra vad det är som har satts in om de får protokollet. De var också chockade över att han inte överlämnat någon dokumentation efter utfört jobb och vägrar att göra det ...

• Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
Som flera påpekt, att kontrollmäta slingan elektriskt är väldigt lätt, mycket lättare än att försöka mäta temperatur på ett golv.

Visserligen är det ju temperaturen man vill ha, men det viktigaste här är att undersöka om slingan fungerar.

OM den fungerar, så är det troligen problem med isoleringen i golvet.

När man väl vet vad som är problem, så kan man börja fundera över vems ansvar det är.

• Gilla
Papphammar666 och 4 till
  • Laddar…
Martin_B
A Amanda91 skrev:
Efter dessa diskussioner vägrade han att lämna ut mätningsprotokollet och vill nu inte ha med oss att göra
A Amanda91 skrev:
.....] leverantören [.....] var också chockade över att han inte överlämnat någon dokumentation efter utfört jobb och vägrar att göra det
Tänk på att om du inte har fått de korrekta dokumenten och heller inte gjort allt i din makt för att få dessa, så kan det bli krångel med försäkringen. Anta att huset brinner ner p.g.a elinstallationen som din elektriker har gjort. Då kan det bli sänkt ersättning eller utebliven ersättning i värsta fall, osv.

"På Elsäkerhetsverket är man tydlig med vad som gäller om icke behöriga installatörer utför jobb:

– Då ska man polisanmäla, säger Peter Lindberg, elinspektör. Det är lika illa att utge sig för att vara elinstallatör och sakna behörighet som att låtsas att man är läkare.

– Och om en elinstallatör som har behörighet inte fullgör sina skyldigheter kan vi på Elsäkerhetsverket vidta direkta åtgärder mot den personen, fortsätter Peter Lindberg. Det kan bli fråga om varning eller i värsta fall återkallelse av behörigheten."

Källa: https://www.radron.se/artiklar/kolla-din-hantverkare/

S Sprängkilen skrev:
I juridisk term är detta en skada som TS har råkat ut för. Du får tala med en jurist som kan reda ut de olika begreppen för dig.
Jag talar om i denna tråd det överlägset bästa sättet att få rätt mot klantföretagen. Detta delar jag med mig av för att hjälpa TS och alla andra som råkar ut för hantverkare som egentligen borde valt ett helt annat yrke. De har tummen mitt i handen eller skolkat från lektionerna. Jag vet inte mer om dessa individer än att de förstört nattsömnen för väldigt många människor.
Inte säkert att det är bästa sättet bara för att du haft tur

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
A Amanda91 skrev:
Hej alla,

Lite mer grundlig info. Innan elektrikern vägrade att lämna ifrån sig dokumenten så hade vi nu i helgen över en bekant som är elektriker och som mätte upp temperaturen i golvet (ingen grundlig mätning av effekt, resistans etc, endast mätning av temperatur), efter att ha haft på 23 grader i en heldag så mätte han 15 grader i temperatur. Vi lät det sedan vara på hela helgen på 26 grader och kunde då känna liiiiiite skillnad, kändes ungefär som när vi hade på ca 17-18 grader i badrummet på ovanplan. Vi kom då fram till (vi spekulerade själva) att det troligtvis inte är fel på slingorna, men antar att effekten är för låg?
Vi pratade igen med elektrikern som utfört jobbet och han stod fortfarande fast vid 10k i avdrag alternativt att vi bryter upp golven och gör om (på leverantörens garanti, jag missförstod att det skulle vara på hans bekostnad, det var endast en hög självrisk som skulle betalas) MEN han kunde inte garantera att det skulle bli bättre bara för att han gör om jobbet då han åter igen anser att det är yttre faktorer som påverkar den dåliga uppvärmningen (isoleringen). Vi ifrågasatte då varför han vill göra om allt om han ändå inte garanterar att det blir som det ska, vi vill ju inte bryta upp något i onödan? Han sa att efter konsultation med leverantören så kan man inte lämna några garantier, utan vi får finna oss i att det möjligtvis kan bli bra. Vi menade återigen på att han borde ha informerat oss om detta innan han satte i slingorna och han hävdar att det är vårat ansvar att informera honom om isolering osv (vi visste ju inte ens att isoleringen var ett problem, och vet fortfarande inte det, vi går på det han säger, men antar att vi kanske borde ha vetat det?) samt att vi har en skev bild av hur golvvärme ska fungera.... Vår bild av hur golvvärme ska fungera är att man ska ha det " inte kallt" vid några grader över lufttemperatur och varmt vid ca 26-28 grader. Är det så att vi är helt ute och cyklar då?

Efter dessa diskussioner vägrade han att lämna ut mätningsprotokollet och vill nu inte ha med oss att göra :) Vi har nu bokat in en annan elektriker som förhoppningsvis kan mäta grundligt åt oss och ge oss någon form av dokumentation. Jag pratade med leverantören som sa att de säkert kan hjälpa till att avgöra vad det är som har satts in om de får protokollet. De var också chockade över att han inte överlämnat någon dokumentation efter utfört jobb och vägrar att göra det ...
Då är det solklart, elektrikern har inte gjort något fel utan grunden passar sig inte för golvvärme då värmen försvinner lika mycket nedåt som uppåt.

Ni beställde golvvärme och fick det och då antar elektrikern att det är isolerat. Inte hans skyldighet att se till om det är det. Elektrikern skulle inte gå med på 10 K i prisavdrag

• Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
För att få en viss temperatur i rummet behövs en viss yttemperautr på golvet, om det är dåligt isolerat undertill bör bara betyda att det går åt mer effekt, vilket såklart kan innebära att anläggningen blir underdimensionerad. Får man rätt temperatur i rummet så är golvet tillräckligt varmt.

S
P Putte 9497 skrev:
Inte säkert att det är bästa sättet bara för att du haft tur
Man behöver inte vara GW Persson för att räkna ut att nio av tio är hantverkare eller inom byggbranschen som har svarat i denna tråd. Med två års yrkesgymnasium tror jag inte särskilt mycket högre studier i juridik, ekonomi eller matematik har studerats av trådens medlemmar. Det är mycket om att mäta ohm, är slingan hel, är grunden fel.
Sånt struntar jag i, det ska bara funka efter den beställning som är gjord eller får någon annan göra det som kan det hela. Jag tänker inte betala för klantarna.
Visst blir man glad när klantfirmans försäkring går in och betalar, men tur tror jag inte det är.

Hemmakatten
Hur kan er bekante elektriker bara mäta "lite så där, ej grundligt"? Antingen kontrollmäter man, extremt enkelt för en elektriker, eller inte.

Också märkligt att den anlitade elektrikern vägrar att lämna ut mätprotokollet till kunden. Det SKA han göra.

Någonting är väldigt fel här. Betala ingenting. Sluta spekulera, ta in en elbesiktningsperson, betala, och få ett protokoll och utifrån det ta beslut hur ni går vidare.

• Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Med elbesiktningsprotokoll som grund kan ni troligtvis avgöra om ni ska lägga om slingorna tätare för att få större effekt eller om det är meningslöst med tanke på isoleringen inunder.

Men ni kan inte bara skylla ifrån er på elektrikern. Ni har ett ansvar som husägare och ett ansvar för att ha kännedom om hur huset är uppbyggt, även i grunden. Det är sådan information ni borde ha vidarebefordrat till elektrikern innan arbetet på börjades.

Sedan kan man ju undra om elektrikern, som ni skriver, ha gjort om "all el" i huset för 48kkr, det är inte sannolikt, borde ha kostat mycket mer.

Låter lite, tyvärr, som att ni är ganska naiva husägare. Läs på, ta in en elbesiktningsperson.

• Gilla
Putte 9497 och 1 till
  • Laddar…
S Sprängkilen skrev:
Man behöver inte vara GW Persson för att räkna ut att nio av tio är hantverkare eller inom byggbranschen som har svarat i denna tråd. Med två års yrkesgymnasium tror jag inte särskilt mycket högre studier i juridik, ekonomi eller matematik har studerats av trådens medlemmar. Det är mycket om att mäta ohm, är slingan hel, är grunden fel.
Sånt struntar jag i, det ska bara funka efter den beställning som är gjord eller får någon annan göra det som kan det hela. Jag tänker inte betala för klantarna.
Visst blir man glad när klantfirmans försäkring går in och betalar, men tur tror jag inte det är.
Man får väll det resultat man betalar för och de flesta på detta forum har nog ett högre IQ än vad tycks ha

P
Ursäkta men återigen så saknas mängder med information:

@Amanda91

Vad avtalade ni exakt gällande elslingan/värmegolvet? Finns det något papper på vad ni kom överens om?

Någon måste ha specificerat och beställt golvvärmen och denna personen bör också beräkna vilken effekt som krävs.

Så om elektrikern köpt in ett system så är hen också ansvarig för beräkningen. Om NI köpt in och elektrikern bara installerat är det antagligen ert ansvar. Elektrikern kan dock komma ifrån ansvaret om ni har sagt till om prisbegränsning eller ni har specificerat begränsning som val av system.

Det finns en hel del fall där ARN har fällt hantverkare då dessa inte har avrådit konsument eller då de inte har informerat konsument om konsekvenserna.

i detta fall så saknas det fortfarande mycket information och det verkar som att du medvetet undanhåller saker och inte svarar tydligt.

Sedan är det tyvärr många hantverkare här som skjuter ifrån sig ansvaret men utifrån lämnad information är det för mig inte säkert vem som har ansvaret....

• Gilla
Papphammar666 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.