Jag bor i en bostadsrätt som är cirka 10–15 år gammal. Tyvärr finns det ingen form av värme i badrummet, vilket förvånar mig. Temperaturen ligger runt 19 grader och golvet är iskallt. Jag har förstått att golvvärme var ett tillval vid nyförsäljningen, eftersom vissa grannar verkar ha det installerat.

Jag har tittat på olika alternativ för att få värme i badrummet – golvvärme, större handdukstork, element m.m. När jag började undersöka saken närmare slog det mig (utifrån mina begränsade lekmannakunskaper) att det verkar som att badrummet redan är förberett för vattenburen golvvärme.

Bakom LK-skåpet i badrummet finns fyra rör som kommer upp ur golvet. Enligt installationsritningarna verkar två av dessa gå till någon form av ”varmvattencentral” som delas av alla lägenheters badrum. De två andra går, såvitt jag kan se, till slingor under badrumsgolvet. Rören är i dagsläget rumstempererade. Däremot saknas styrventil, termostat eller annan reglerutrustning. Se bilder.

Min gissning är därför att samtliga lägenheter förbereddes för golvvärme vid byggnation, men att endast de som valde tillvalet fick resterande komponenter installerade.

Jag kommer självklart att kontakta föreningen, men vill gärna ha lite mer kött på benen innan dess. Därför har jag två frågor:

1. Är min tolkning rimlig – att detta skåp och dessa rör faktiskt är för vattenburen golvvärme?
  2. Om så är fallet, går det att eftermontera de komponenter som saknas (t.ex. styrventil och termostat, enligt bifogad ritning) i efterhand, och kan det även krävas någon form av modifiering eller komplettering i den gemensamma ”centralen”?
Tacksam för all input!

• Fyra rör bakom en panel i ett badrum, potentiellt förberedda för vattenburen golvvärmeinstallation. Två rör anslutna, två oanslutna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning visar badrum med golvslingor för vattenburen golvvärme, dörröppning och rör. Text anger sektioner TT, TM, BAD/25.
    Skapa konto
  • Ritning av inbyggnadsskåp med mottagarenhet, trådlös termostat och 1-kretssats, visar vattenburen golvvärmeinfrastruktur.
    Skapa konto
  • Ritning över badrum med instruktion för vattenburen golvvärme och inbyggnadsskåp, visar termostat, mottagarenhet och VVS-komponenter.
    Skapa konto
If it were as you suspect, the floor would be very hot due to the lack of regulation. But it's possible that there are shutoff valves for the underfloor heating in bathrooms somewhere else. Aren't those the pipes for hot and cold water? When you turn on the hot water in the shower/sink, does one of the pipes get hot?

• Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
Jag antar att det är avslaget eller inte inkopplat i ”centralen” eftersom rören är rumstemperatur.

Har jag på varmvatten i handfatet händer inget med temperaturen på något av rören så därmed kan man utesluta att det är till för handfatet/duschen.

• Gilla
sturnus
  • Laddar…
Man kan ana ett ”R” på en av slangarna, vilket isåfall skulle vara retur. Det indikerar att det är för ett värmesystem. Utförandet i fördelarskåpet stämmer även överens med ritningen så mycket tyder på att det ligger golvvärmeslang i golvet.

Det du behöver reda ut är hur du får den inkopplad i andra ”änden”, dvs in till ditt badrum. Sen behövs en del reglerutrustning i ditt skåp och en termostat bla. Men värmesystemet ägs av föreningen så de behöver vara inblandade.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.