Det var ett hypotetiskt resonemang för att visa på at det, faktiskt, skulle kunna vara teoretiskt möjligt att det finns värme i golvet utan att det känns varmt.
Teorinörderi, i praktiken funkar golvvärme i de flesta fall även med dålig isolering neråt.

Martin_B
Fotografen Fotografen skrev:
Jo, det kan jag hålla med om. Jag ville bara påpeka att det finns en möjlighet att värmen i golvet går, utan att det känns varmt, pga av att något blivit fel.
Jo absolut, och det var också därför jag skrev:
Martin_B Martin_B skrev:
så borde det gå värme uppåt nästan oavsett vad som finns under kabeln under normala förhållanden.
"under normala förhållanden", för jag kan inte riktigt se något normalt förhållande där värmen hellre skulle ledas neråt än uppåt till den grad att klinkern skulle förbli kall.

Det skulle kunna hända om något ljushuvud placerade isoleringen ovanför värmeslingorna istället för under, men det exemplet går ju inte under "normala förhållanden" :D

Nä, men i det aktuella fallet verkar det ju vara just "ljushuvuden" som varit i farten.
Feldimensionerad slinga, klen, i kombination med dålig isolering?

Martin_B
Det var ett hypotetiskt resonemang för att visa på at det, faktiskt, skulle kunna vara teoretiskt möjligt att det finns värme i golvet utan att det känns varmt.
Teorinörderi, i praktiken funkar golvvärme i de flesta fall även med dålig isolering neråt.
Ok då är jag med. Jovisst är det möjligt, och precis som jag skrev i mitt inledande inlägg helt naturligt egentligen om värmeslingorna var monterade på 10 cm tjock CU platta med en 10 cm tjock EPS skiva ovanför värmeslingorna. Klart som tusan värmen skulle ledas neråt i så fall :rofl:

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Ungefär så :dizzy:

• Gilla
Martin_B
  • Laddar…
Martin_B
Nä, men i det aktuella fallet verkar det ju vara just "ljushuvuden" som varit i farten.
Feldimensionerad slinga, klen, i kombination med dålig isolering?
Ja något sådant, eller om de "råkade" isolera ovanför värmeslingorna? haha, jäkla miss i så fall.

Mycket spekulationer och tvärsäkra inlägg i ämnet.
Angående frågan om värme kan försvinna
— Att energi enligt normal fysik inte bara försvinner är nog alla trots allt eniga om. Då gäller det i första hand att vara lite Sherlock Holms och söka ledtrådar från dom som har erfarenhet av liknande problem. Här är Byggahus en guldgruva om man vaskar bort allt grus som skvalpar omkring i vask pannan....
I ett tidigare inlägg gavs exempel på hur högt stående och rinnande vatten under golvbetongen ledde bort en mycket stor del av värmen.
Enligt det inlägget förbättrades funktionen efter att ny dränering sänkt vattennivån och eliminerat vattenflödet under golvet.
Har ingen aning om huruvida vatten under golvet är problemet i TS fall men hens fråga gäller ju vem som bär ansvaret och det är ju installatören, om denne inte haft ett dokumenterat samråd med TS om förutsättningarna innan installationen p

C Coffe 1 skrev:
Hej
Här är inlägget om dålig dränering och vatten som leder bort värmen

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
S Sprängkilen skrev:
Jag har talat om att man ska göra en skadeanmälan hos sitt försäkringsbolag. De vet hur fortsättningen ska dras. Du behöver inte ha den kunskapen.
Dina idéer om hot, basbelopp och vinna om man har pengar förvirrar för övriga läsare i tråden.
En skadeanmälan gör du när man vet med säkerhet att man har en skada

D Dinjo skrev:
Är inte säker på att en elektriker vill kontrollera en konkurrents arbete. Men däremot finns det naturligtvis besättningsmän för elanläggningar. Det är den bästa och enklaste lösningen. Återigen, betala inte fakturan. Konsumentskyddet är starkt. Läs, i detta fall, konsumenttjänstlagen. Det behövs inga advokater för att lösa detta case.
Besättningsmän för elanläggningar?

S
P Putte 9497 skrev:
En skadeanmälan gör du när man vet med säkerhet att man har en skada
Det avgör försäkringsbolaget och inte du.

S
D Dinjo skrev:
Har själv anlitat en en firma som misslyckades med sitt uppdrag. Med stöd av konsumttjänstlagen så fick jag rätt. Dock inte så komplicerat case som i denna tråden men ändå. "mot bättre vetande"?????
Du skrev att konsumentskyddet var starkt. Firman kan strunta i att betala. Kallar du det starkt? Jmf RyanAir, de struntar hela tiden att betala. Ändå åker folk med detta bolag.

Det jag skulle vilja veta är, fungerar slingan, men är underdimensionerad, eller är den trasig?
Något annat vi inte fått svar på i tråden är om golvvärmen är tänkt att vara rummets enda uppvärmning, eller om golvvärmen endast är komfortvärme?
Det sista är ju lite intressant, i ljuset av vilken beställning elis fått, hela värmebehovet eller komfortvärme?
Lite skillnad på dimensionering.
Spot on :D

• Gilla
kest
  • Laddar…
Dvs, första svaret i tråden hade räckt. Eftersom TS inte har svarat på om kabeln överhuvud taget fungerar så är övriga ~160 inlägg onödiga spekulationer...

• Gilla
Fixarlasse Dalarna och 12 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Dvs, första svaret i tråden hade räckt. Eftersom TS inte har svarat på om kabeln överhuvud taget fungerar så är övriga ~160 inlägg onödiga spekulationer...
Tänkte just fråga om det kommit något svar på om värmen funkar rent elektriskt eller inte?
får uppfattningen av att man snarare är osäker på om isoleringen är tillräcklig, vilket inte kan läggas på elektrikern, utan är antingen TS eller övriga hantverkares ansvar, beroende på om man gjort klart för dem att man ska ha golvvärme eller inte innan golvet ändå bilades upp.

• Gilla
hsd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.