Förr skulle det vara blank fin skuldra på lödningarna för att vara godkända, idag med dagens lod så är de matta och ser ut som kallödningar med gårdagens ögon.

• Gilla
  • Haha
Wheelabrator och 8 till
  • Laddar…
B Bitterhetsakademin skrev:
Lödtenn av den gamla hederliga typen med bly som EU förbjöd för privatpersoner 2018.
Betydligt lättare att få ett snyggt resultat än med moderna blyfria lod.
Inom flygindustri och liknande verksamheter där saker måste ha hög kvalité används det fortfarande.
För som sagt, blir mycket bättre och säkrare resultat.

• Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
Det sker en produktutveckling även på det området, Multicore har ett blyfritt lödtenn som smälter vid 217 grader och som fått goda testresultat. Sedan är det väl oklart hur hållbarheten är på lång sikt.

Man kanske ska vara lite sparsam med sista burken då?

image0.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Saelen och 8 till
  • Laddar…
Reservlampor till Luma-ljus med en lite ovanlig sockel.
Från tiden då Kooperativa Förbundet ägde sin egen lampfabrik.

• IMG_20260630_190850_MFNR_HDR~2.jpg
    Skapa konto
  • Gilla
  • Wow
Wheelabrator och 6 till
  • Laddar…
B Bitterhetsakademin skrev:
Det sker en produktutveckling även på det området, Multicore har ett blyfritt lödtenn som smälter vid 217 grader och som fått goda testresultat. Sedan är det väl oklart hur hållbarheten är på lång sikt.
Jo, lite bättre har det blivit, men inte bra :(
Med 62% tenn 36% bly och 2% silver så kommer man ner i 179 grader C.
Det skonar komponenter och bly stabiliserar kristallstrukturen hos tenn och gör att man slipper "whiskers".

• Gilla
Dilato och 8 till
  • Laddar…
Lite äldre rör, effektpentod EL34 samt likriktare GZ34 vanlig i äldre gitarrförstärkare.
2 stycken miniatyrpentoder för VHF.
I toppen sitter en ringformad del belagd med cesium för att fånga upp de sista resterna av luft som eventuellt skulle funnits kvar i röret.
De större rören används fortfarande i vintageelektronik och nytillverkas bland annat av det ryska företaget Sovtek och flera kinesiska företag med varierande resultat.

• IMG_20260702_190938_MFNR~2.jpg
    Skapa konto
  • IMG_20260702_190817_SR~2.jpg
    Skapa konto
  • Gilla
MultiMan och 10 till
  • Laddar…
Motsvarande slutstegsrör och likriktare för TV såg typiskt ut så här:

20260703_090732.jpg
Skapa konto

Till vänster PY504, en switchpentod som satt på primären på högspänningstrafon (till lika linjeslutsteget). Max toppspänning 7000V. Till höger DY87, en likriktardiod som satt på sekundären på högspänningstrafon. Max backspänning 27000V.

Det gick historier om att det fanns farlig röntgenstrålning framför TV-apparater. Det mer korrekta är att det kanske läckte lite, men då på baksidan. Likriktardioden ovan genererade faktiskt röntgenstrålning men denna skärmades av med hjälp av den undre cylindern som syns på bilden. Samt att hela arrangemanget satt i en skärmbur.

• Gilla
MultiMan och 8 till
  • Laddar…
Innanmätet på en Philipsradio från 57.
Rören glöder med ett hemtrevligt milt sken men nackdelen är att det blir ganska varmt efter några timmars drift och man känner den unika doften av gammal bakelit.

• IMG_20260703_100531_MFNR_HDR.jpg
    Skapa konto
  • IMG_20260703_101524_NV~2.jpg
    Skapa konto
  • Gilla
  • Älska
InsidersUnited och 9 till
  • Laddar…
På tal om gamla rörradioapparater, en bekant hittade en gammal Luxorradio i en antikhandel. Innehavaren avrådde starkt från att koppla in den till nätet (nätkabeln var avklippt). Om man ändå gav sig på att göra det så skulle man vara beredd att ringa brandkåren sa han

Istället för att den bara skulle vara en trevlig inredningsdetalj, så slaktade vi en Bluetooth-högtalare modell mindre, lite ändringar på kretskortet så gick det bra att köra modulen direkt på USB, 5 V. En strömbrytare, lite ny kabel och några varmvita LED till skalbelysningen och samt luxor-högtalaren kopplad till Bluetooth-modulen (limmad på insidan av radion) så blev det åter liv i radio.

Förvånansvärt bra ljud i högtalaren.

Ett kul projekt som jag kan rekommendera om man vill ha liv i dessa gamla "trälådor"

• baksida.png
    Skapa konto
  • radio ok.png
    Skapa konto
  • Gilla
  • Älska
Magnus E K och 7 till
  • Laddar…
Jag tror det är snarare dammet som luktar. Eller gamla elektrolytkondensatorer som är på väg att spricka.
Det trevligaste tycker jag är den korta stunden det tar innan rören blir varma och innan ljudet kommer.

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag tror det är snarare dammet som luktar. Eller gamla elektrolytkondensatorer som är på väg att spricka.
Det trevligaste tycker jag är den korta stunden det tar innan rören blir varma och innan ljudet kommer.
Jag har dammat av den med mjuk pensel och blåst bort löst damm, kondensatorerna ser bra ut men visst de är ju sjuttio år. Hela lådan är av bakelit och ovandelen blir mycket het efter ett par timmar.
Har den bara som en inredningsdetalj och teknisk kuriosa då den inte uppfyller dagens säkerhetskrav.

Pen Pen skrev:
Det gick historier om att det fanns farlig röntgenstrålning framför TV-apparater. Det mer korrekta är att det kanske läckte lite, men då på baksidan.
Njae, det blev allt röngenstrålning på framsidan av TV:n pga Bremsstrahlung från när elektronerna daskade i skärmen (ja det är två olika effekter rent fysikaliskt om jag inte har fattat fel). Det är faktiskt så man gör röntenstrålning i exv. tandläkarens röntgen-apparat.

Så det fanns faktiskt normer när det begav sig för hur mycket röntgenstrålning en TV fick släppa ifrån sig, och tillverkarna löste det med skärming genom blyglas eller senare strontium-glas för att skärma tittaren från röntgenstrålningen.

Nu blev det, total, med skärmning så låga nivåer att de inte är/var farliga, men de räknades faktiskt med som en separat källa i den totala stråldosen som befolkningen beräknades utsättas för på tiden det begav sig.

• Gilla
Fotografen och 7 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Njae, just dessa stinker på ett mycket speciellt sätt när de "brinner upp" pga att de har selenlikriktare som stinker något alldeles förfärligt när de havererar. Den magiska röken från dem är inte trevlig alls.

Så man skall inte bara kolla elektrolyter (och att inte gamla kolmassemotstånd kortslutit) utan även byta likriktarna mot något modernt i kisel. Gör man det så kan man utan större risker köra dylika gamla radiogrammofoner m.m. i många, många år till.

Men att bara stoppa i sladden och kolla om det funkar, det är som sagt ingen bra idé. Därav talessättet: "Don't just plug it in. Take it apart first!"

• Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Men att bara stoppa i sladden och kolla om det funkar, det är som sagt ingen bra idé. Därav talessättet: "Don't just plug it in. Take it apart first!"
Tack för infon. Jag har två som ligger på bänken för renovering. Den ena ska få bluetooth också men tyvärr har jag inte hittat något elschema.
Såg att etompau har gjort samma sak. Tyvärr kan man inte skicka PM till honom. Skulle vilja fråga lite.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.