196 727 läst ·
1 330 svar
197k läst
1,3k svar
El-arkeologi
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 808 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 808 inlägg
Oj, Transduktor startade redan 1960 alltså?
Vad tror ni om året för transformatorn jag köpte? Mitten eller sent 1970-tal? Känns som grejerna från när jag gick på högstadiet under den perioden.
Kommer antagligen göra en video där jag skruvar isär den med tanke på hur ovanlig den verkar vara. Där finns nog årtal. Blir min debut på YT i så fall!
Vad tror ni om året för transformatorn jag köpte? Mitten eller sent 1970-tal? Känns som grejerna från när jag gick på högstadiet under den perioden.
Kommer antagligen göra en video där jag skruvar isär den med tanke på hur ovanlig den verkar vara. Där finns nog årtal. Blir min debut på YT i så fall!
Har du följt delen ner vidare från Transduktor? I arkeologitråden kan det passa in med deras sentida verksamhet för skydd av dinosaurieteknik från sekelskiftet 18-1900-tal och framåt.B byabin skrev:
Nej, jag är i övrigt för dåligt insatt i Transduktors historik, det vore spännande att veta mer. Kollegan som berättade de nämnda anekdoterna har jag tyvärr tappat kontakten med.GK100 skrev:
Mja, skulle vilja påstå att isolationstransformatorn var ett absolut måste i ett el-/elektronik- labb- eller reparationsverkstad under rör-eran eller för den delen även idag om man jobbar med oisolerad kraftelektronik.X xxargs skrev:
Ser lite rostigt ut men saker gjordes ju oftast gediget för att hålla förr i tiden, ska skicka ett mail till kommunen så de kan fixa dit locket på sin stolpe innan några barn fingrar på något olämpligt.J jonaserik skrev:
Medlem
· Blekinge
· 12 200 inlägg
En släkt jobbar inom vägbelysningsbranchen och detta är ganska normalt. Det finns miljontals stolpar i Sverige och underhållsplaner är som de är.B Bitterhetsakademin skrev:
Är man orolig är det bäst att linda lite tejp runt hela stolpen, annars händer det inte så mycket.
Den är ju redan moderniserad åtminstone en gång. Drosseln tillverkad Luma och kompenseringskondingen högst upp i öppningen är bortkopplade. Själva armaturen uppe i stolpen är antingen försedd med kvicksilverlampa precis som originalet men med dessa delar placerade ihop uppe eller kanske ytterligare ett steg bytt mot tex LED-armatur eller metallhalogen. Färgvalet på nya trådarna pekar på kanske 80-90-tal för ingreppets första steg.B Bitterhetsakademin skrev:
Utförandet där och drossel från Luma kvalificerar för elarkeologi åtminstone i gränstrakterna mot det lite för moderna. Plastjordkabel och med de färgerna och utförandet i stort kan höra hemma från sent 50-tal och in via hela 60-talet.
Klicka här för att svara