199 863 läst ·
1 365 svar
200k läst
1,4k svar
El-arkeologi
Bra tips.E etompau skrev:På tal om gamla rörradioapparater, en bekant hittade en gammal Luxorradio i en antikhandel. Innehavaren avrådde starkt från att koppla in den till nätet (nätkabeln var avklippt). Om man ändå gav sig på att göra det så skulle man vara beredd att ringa brandkåren sa han
Istället för att den bara skulle vara en trevlig inredningsdetalj, så slaktade vi en Bluetooth-högtalare modell mindre, lite ändringar på kretskortet så gick det bra att köra modulen direkt på USB, 5 V. En strömbrytare, lite ny kabel och några varmvita LED till skalbelysningen och samt luxor-högtalaren kopplad till Bluetooth-modulen (limmad på insidan av radion) så blev det åter liv i radio.
Förvånansvärt bra ljud i högtalaren.
Ett kul projekt som jag kan rekommendera om man vill ha liv i dessa gamla "trälådor"
Jag testade min, och den sprakar och brusar, dock får jag inte kontakt med vare sig Östersund eller Moskva.
Så en "retrofit" till modernare innanmäte kan bli ett kul projekt tänker jag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 227 inlägg
Det är väl egentligen det man är ute efter. Det gamla snygga skalet och det visuella. På insidan kan man gärna slakta allt och ersätta med switchat nätagg, klass D-förstärkare, WiFi-DAC/DSP med Airplay eller Bt och fräscha högtalare. Knappsatser och inställningsfönster kan lämnas intakta om man inte hittar andra funktioner för dem.Hannuse skrev:
Håller själv på med två liknande projekt på gamla Philips-radio.
Fin radio, lite speciellt att den är från Asea. Nej stationerna har tystnat, nu senast vid månadsskiftet släckte BBC ner sin sista långvågsstation.Hannuse skrev:
Televerket/Teracom har inga AM-sändare i drift längre, både Motala- och Sölvesborgssändarna har tystnat.
Dock drar entusiasterna igång grimetonsändaren nu på söndag. Extrem långvåg med en unik alexandersongenerator.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 229 inlägg
Ja, på Youtube så är Mr Carlson från Kanada den som väl håller på med det här mest (bäst?) så jag skulle börja kolla honom för tips om man inte gjort det själv. Här är en omfattande spellista med just radiorenovering.T Thomas_Blekinge skrev:
Ja, precis.Johan Gunverth skrev:
Det är väl egentligen det man är ute efter. Det gamla snygga skalet och det visuella. På insidan kan man gärna slakta allt och ersätta med switchat nätagg, klass D-förstärkare, WiFi-DAC/DSP med Airplay eller Bt och fräscha högtalare. Knappsatser och inställningsfönster kan lämnas intakta om man inte hittar andra funktioner för dem.
Håller själv på med två liknande projekt på gamla Philips-radio.
Har du något bra tipps på "inälvor" som kan fungera bra?
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 227 inlägg
Har kört:Hannuse skrev:
- Meanwell LRS för nätaggregat. Finns på Amazon. Kräver inbyggnad men det blir ju själva radiolådan.
- Div.billiga TPA3116d2-förstärkare. Räcker gott och väl
- Div. enkla bredbandshögtalare. Oftast sådant jag har haft liggande. Det finns lämpliga på Soundimport
- Senast en ESP32-baserad Airplay-mottagare med TI PCM5102-DSP. Den senare går även att köra med Bluetooth, men det har inte varit aktuellt för mig. Mycket bra ljud. Har även använt HiFi-berry, men Raspberry Pi har blivit ohemult dyrt det senaste året.
De skulle väl räknas även idag om de förekom? LNT-modellen är inte övergiven, såvitt jag vet.lars_stefan_axelsson skrev:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 229 inlägg
Ja, det var det jag menade. De var då så vanligt förekommande, och folk satt så länge framför dem att de blev en post i statistiken.P pmd skrev:
Idag så är de så ovanliga att de inte längre räknas med. De bidrar inte till någon befolkningsdos.
De två i mitten platsar kanske i tråden.
Särskilt som den vänstra ger likström och har väl en sån där hemsk selen-likriktare, det är ju lite arkeologi.
De övriga är väl inte så mycket att orda om.
Just transformatorer (i detta produktsegment) är nog typ lika bra idag som förr, de har ju varit ganska fulländade i väl minst 70-90 år nu ... och de som jag grejar med är inte något ALI-express-kina-made som har bantats så mycket att de är rent av dåliga.
Den längst uppe till vänster har tydligen gått rätt hårt i alla fall, syns att plasten fått värmeslag.
Det finns en Legrand DIN-skenemonterad på 8VA, idag köper man en med samma prestanda men som tar bara 2 DIN-platser istället för 4, det är skälet till att denna hamnat hos mig, jag var tvungen att byta ut den på ett ställe för att få plats med det som skulle in i centralen.
Jag behåller kanske den stora i grå hammarlack, den är ändå på 100VA, kanske kan användas om det är något jag vill testa.
Särskilt som den vänstra ger likström och har väl en sån där hemsk selen-likriktare, det är ju lite arkeologi.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
De övriga är väl inte så mycket att orda om.
Just transformatorer (i detta produktsegment) är nog typ lika bra idag som förr, de har ju varit ganska fulländade i väl minst 70-90 år nu ... och de som jag grejar med är inte något ALI-express-kina-made som har bantats så mycket att de är rent av dåliga.
Den längst uppe till vänster har tydligen gått rätt hårt i alla fall, syns att plasten fått värmeslag.
Det finns en Legrand DIN-skenemonterad på 8VA, idag köper man en med samma prestanda men som tar bara 2 DIN-platser istället för 4, det är skälet till att denna hamnat hos mig, jag var tvungen att byta ut den på ett ställe för att få plats med det som skulle in i centralen.
Jag behåller kanske den stora i grå hammarlack, den är ändå på 100VA, kanske kan användas om det är något jag vill testa.
Redigerat:
Äldre elmotor troligen från en Tandberg rullbandspelare.
Den är förvånansvärt tung och gedigen. På den tiden gjordes saker för att hålla och då betydde hållbarhet något som består över tid och var inte bara en miljöfloskel som idag.
Den är förvånansvärt tung och gedigen. På den tiden gjordes saker för att hålla och då betydde hållbarhet något som består över tid och var inte bara en miljöfloskel som idag.