Alfredo Alfredo skrev:
Men vi kan tagga honom och se om @etompau dyker upp och vill svara på dina frågor.
Svarar gärna på frågor här på forumet.

Ang. ombyggnaden av radion, som jag antar det gäller, så använde jag en BT-högtalare som jag hade liggande.
Inköpt på Jula en gång, nu utgången.
https://www.jula.se/catalog/hem-och...radlosa-hogtalare/bluetooth-hogtalare-920541/

Bort med den runda kåpan, högtalare och det inbyggda batteriet, det ersatte jag med ett par parallellkopplade elektrolytkondensatorer (ca 2000 uF).
På med ett par trådar där den bef. högtalare tidigare satt, koppla dessa mot bef. högtalare i radion.
Strömbrytare för till/från, två små LED för skalbelysning.
USB för matning av grejorna, that's it.

Har surfat runt på ex. Amazon, och där finns det en del billiga lösa BT-kort med lf-förstärkare som borde fungera om man vill bygga om en gammal radio.

• Gilla
Hannuse och 2 till
  • Laddar…
Tack för info.
Jag skulle vilja ha ett löstagbart batteripack eftersom placeringen för min radio saknar närliggande eluttag. Har du en lösning för det med?

tommib
Använd valfri powerbank. Om grejerna drivs med USB (eller bara 5V i största allmänhet) så är det överlägset den enklaste lösningen.

• Gilla
Thomas_Blekinge och 2 till
  • Laddar…
Tidig nätadapter från Sony med utgångsspänning på 4,5 6 och 12 volt.
Vad som är udda är spänningen ändras med ett gängat kontaktstift som skruvas in i ett av tre hål under ett skyddslock. Idag brukar det bara vara ett reglage som man kan komma åt oavsiktligt, här är det omöjligt.

• IMG_20260704_105521_MFNR_HDR.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Leif i Skåne och 2 till
  • Laddar…
MultiMan
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Ja, på Youtube så är Mr Carlson från Kanada den som väl håller på med det här mest (bäst?) så jag skulle börja kolla honom för tips om man inte gjort det själv. Här är en omfattande spellista med just radiorenovering.
Det finns många på Youtube som gör storverk för att återställa gamla radioapparater i ursprungligt fungerande skick. Min favorit har länge varit en australiensare som heter David Tipton. Faktiskt lyckas Australien ha många av mina favoritkanaler. Ett kreativt folk som är doers! Allt från toppklass rymdkanaler till avloppsrensning.

En väldigt udda renoveringskanal som inte producerar mycket men väljer väldigt roliga apparater är Buzz1151 där det hela är kryddat med stenkaksmusik, kasperdockor och annat.

Jag brukar titta på Shango066, nytt Youtubeklipp i stort sett varje lördag.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
B Bitterhetsakademin skrev:
Tidig nätadapter från Sony med utgångsspänning på 4,5 6 och 12 volt.
Vad som är udda är spänningen ändras med ett gängat kontaktstift som skruvas in i ett av tre hål under ett skyddslock. Idag brukar det bara vara ett reglage som man kan komma åt oavsiktligt, här är det omöjligt.
Desto enklare att råka ändra nätspänning, även om det är et mejselspår. Hur hårda är lägena? Avsedd för resor?

Fotografen Fotografen skrev:
Desto enklare att råka ändra nätspänning, även om det är et mejselspår. Hur hårda är lägena? Avsedd för resor?
Här har vi en närbild, man skjuter plastskyddet och skruvar i kontaktskruven i önskad anslutning för att välja rätt spänning så ingen risk för oavsiktlig ändring.
Vet inte det ursprungliga användningsområdet då jag köpte den begagnad för att driva radioutrustning för mer än trettio år sedan. Reglaget för ingående spänning går trögt och kräver ett mynt eller skruvmejsel för att ändras.

• IMG_20260704_142519153_HDR~2.jpg
    Skapa konto
  • IMG_20260704_142602618_HDR~2.jpg
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.