200 493 läst ·
1 372 svar
200k läst
1,4k svar
El-arkeologi
Svarar gärna på frågor här på forumet.Alfredo skrev:
Ang. ombyggnaden av radion, som jag antar det gäller, så använde jag en BT-högtalare som jag hade liggande.
Inköpt på Jula en gång, nu utgången.
https://www.jula.se/catalog/hem-och...radlosa-hogtalare/bluetooth-hogtalare-920541/
Bort med den runda kåpan, högtalare och det inbyggda batteriet, det ersatte jag med ett par parallellkopplade elektrolytkondensatorer (ca 2000 uF).
På med ett par trådar där den bef. högtalare tidigare satt, koppla dessa mot bef. högtalare i radion.
Strömbrytare för till/från, två små LED för skalbelysning.
USB för matning av grejorna, that's it.
Har surfat runt på ex. Amazon, och där finns det en del billiga lösa BT-kort med lf-förstärkare som borde fungera om man vill bygga om en gammal radio.
Medlem
· Blekinge
· 12 273 inlägg
Tack för info.
Jag skulle vilja ha ett löstagbart batteripack eftersom placeringen för min radio saknar närliggande eluttag. Har du en lösning för det med?
Jag skulle vilja ha ett löstagbart batteripack eftersom placeringen för min radio saknar närliggande eluttag. Har du en lösning för det med?
Tidig nätadapter från Sony med utgångsspänning på 4,5 6 och 12 volt.
Vad som är udda är spänningen ändras med ett gängat kontaktstift som skruvas in i ett av tre hål under ett skyddslock. Idag brukar det bara vara ett reglage som man kan komma åt oavsiktligt, här är det omöjligt.
Vad som är udda är spänningen ändras med ett gängat kontaktstift som skruvas in i ett av tre hål under ett skyddslock. Idag brukar det bara vara ett reglage som man kan komma åt oavsiktligt, här är det omöjligt.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 858 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 858 inlägg
Det finns många på Youtube som gör storverk för att återställa gamla radioapparater i ursprungligt fungerande skick. Min favorit har länge varit en australiensare som heter David Tipton. Faktiskt lyckas Australien ha många av mina favoritkanaler. Ett kreativt folk som är doers! Allt från toppklass rymdkanaler till avloppsrensning.lars_stefan_axelsson skrev:
En väldigt udda renoveringskanal som inte producerar mycket men väljer väldigt roliga apparater är Buzz1151 där det hela är kryddat med stenkaksmusik, kasperdockor och annat.
Hobbyelektriker
· E
· 15 404 inlägg
Jag brukar titta på Shango066, nytt Youtubeklipp i stort sett varje lördag.
Hobbyelektriker
· E
· 15 404 inlägg
Desto enklare att råka ändra nätspänning, även om det är et mejselspår. Hur hårda är lägena? Avsedd för resor?B Bitterhetsakademin skrev:
Här har vi en närbild, man skjuter plastskyddet och skruvar i kontaktskruven i önskad anslutning för att välja rätt spänning så ingen risk för oavsiktlig ändring.Fotografen skrev:
Vet inte det ursprungliga användningsområdet då jag köpte den begagnad för att driva radioutrustning för mer än trettio år sedan. Reglaget för ingående spänning går trögt och kräver ett mynt eller skruvmejsel för att ändras.
Klicka här för att svara