Alfredo Alfredo skrev:
Men vi kan tagga honom och se om @etompau dyker upp och vill svara på dina frågor.
Svarar gärna på frågor här på forumet.

Ang. ombyggnaden av radion, som jag antar det gäller, så använde jag en BT-högtalare som jag hade liggande.
Inköpt på Jula en gång, nu utgången.
https://www.jula.se/catalog/hem-och...radlosa-hogtalare/bluetooth-hogtalare-920541/

Bort med den runda kåpan, högtalare och det inbyggda batteriet, det ersatte jag med ett par parallellkopplade elektrolytkondensatorer (ca 2000 uF).
På med ett par trådar där den bef. högtalare tidigare satt, koppla dessa mot bef. högtalare i radion.
Strömbrytare för till/från, två små LED för skalbelysning.
USB för matning av grejorna, that's it.

Har surfat runt på ex. Amazon, och där finns det en del billiga lösa BT-kort med lf-förstärkare som borde fungera om man vill bygga om en gammal radio.

• Gilla
Hannuse och 2 till
  • Laddar…
Tack för info.
Jag skulle vilja ha ett löstagbart batteripack eftersom placeringen för min radio saknar närliggande eluttag. Har du en lösning för det med?

tommib
Använd valfri powerbank. Om grejerna drivs med USB (eller bara 5V i största allmänhet) så är det överlägset den enklaste lösningen.

• Gilla
Dan_Johansson och 3 till
  • Laddar…
Tidig nätadapter från Sony med utgångsspänning på 4,5 6 och 12 volt.
Vad som är udda är spänningen ändras med ett gängat kontaktstift som skruvas in i ett av tre hål under ett skyddslock. Idag brukar det bara vara ett reglage som man kan komma åt oavsiktligt, här är det omöjligt.

• IMG_20260704_105521_MFNR_HDR.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Leif i Skåne och 2 till
  • Laddar…
MultiMan
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Ja, på Youtube så är Mr Carlson från Kanada den som väl håller på med det här mest (bäst?) så jag skulle börja kolla honom för tips om man inte gjort det själv. Här är en omfattande spellista med just radiorenovering.
Det finns många på Youtube som gör storverk för att återställa gamla radioapparater i ursprungligt fungerande skick. Min favorit har länge varit en australiensare som heter David Tipton. Faktiskt lyckas Australien ha många av mina favoritkanaler. Ett kreativt folk som är doers! Allt från toppklass rymdkanaler till avloppsrensning.

En väldigt udda renoveringskanal som inte producerar mycket men väljer väldigt roliga apparater är Buzz1151 där det hela är kryddat med stenkaksmusik, kasperdockor och annat.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Jag brukar titta på Shango066, nytt Youtubeklipp i stort sett varje lördag.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
B Bitterhetsakademin skrev:
Tidig nätadapter från Sony med utgångsspänning på 4,5 6 och 12 volt.
Vad som är udda är spänningen ändras med ett gängat kontaktstift som skruvas in i ett av tre hål under ett skyddslock. Idag brukar det bara vara ett reglage som man kan komma åt oavsiktligt, här är det omöjligt.
Desto enklare att råka ändra nätspänning, även om det är ett mejselspår. Hur hårda är lägena? Avsedd för resor?

Redigerat:
Fotografen Fotografen skrev:
Desto enklare att råka ändra nätspänning, även om det är et mejselspår. Hur hårda är lägena? Avsedd för resor?
Här har vi en närbild, man skjuter plastskyddet och skruvar i kontaktskruven i önskad anslutning för att välja rätt spänning så ingen risk för oavsiktlig ändring.
Vet inte det ursprungliga användningsområdet då jag köpte den begagnad för att driva radioutrustning för mer än trettio år sedan. Reglaget för ingående spänning går trögt och kräver ett mynt eller skruvmejsel för att ändras.

• IMG_20260704_142519153_HDR~2.jpg
    Skapa konto
  • IMG_20260704_142602618_HDR~2.jpg
    Skapa konto
  • Gilla
Per Sandberg1 och 1 till
  • Laddar…
Jo, den var egensinnig.

• Gilla
Bitterhetsakademin
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Tack för info.
Jag skulle vilja ha ett löstagbart batteripack eftersom placeringen för min radio saknar närliggande eluttag. Har du en lösning för det med?
Som Tommi skriver, en lämplig powerbank och du har en fristående lösning som inte kräver nätanslutning.

Mikael_L
Mikael_L Mikael_L skrev:
De två i mitten platsar kanske i tråden.
Särskilt som den vänstra ger likström och har väl en sån där hemsk selen-likriktare, det är ju lite arkeologi.
[bild]

[bild]

De övriga är väl inte så mycket att orda om.
Just transformatorer (i detta produktsegment) är nog typ lika bra idag som förr, de har ju varit ganska fulländade i väl minst 70-90 år nu ... och de som jag grejar med är inte något ALI-express-kina-made som har bantats så mycket att de är rent av dåliga.
Den längst uppe till vänster har tydligen gått rätt hårt i alla fall, syns att plasten fått värmeslag.

Det finns en Legrand DIN-skenemonterad på 8VA, idag köper man en med samma prestanda men som tar bara 2 DIN-platser istället för 4, det är skälet till att denna hamnat hos mig, jag var tvungen att byta ut den på ett ställe för att få plats med det som skulle in i centralen.

Jag behåller kanske den stora i grå hammarlack, den är ändå på 100VA, kanske kan användas om det är något jag vill testa.
Jag hittade en till, nu av fabrikat Elektroskandia.
Lite märkligt ändå, ungefär samma mått utvändigt, väldigt lika inuti, och Elektroskandias var bara aningen lättare.
Men ändå är Elsund specad till 10A och Elektroskandias till 4,15A.
1000014736.jpg
Skapa konto

1000014737.jpg
Skapa konto

• Gilla
Dan_Johansson och 5 till
  • Laddar…
Kanske olika tvärsnitt på lindningarna eller olika Tmax på samma.

E etompau skrev:
På tal om gamla rörradioapparater, en bekant hittade en gammal Luxorradio i en antikhandel. Innehavaren avrådde starkt från att koppla in den till nätet (nätkabeln var avklippt). Om man ändå gav sig på att göra det så skulle man vara beredd att ringa brandkåren sa han

Istället för att den bara skulle vara en trevlig inredningsdetalj, så slaktade vi en Bluetooth-högtalare modell mindre, lite ändringar på kretskortet så gick det bra att köra modulen direkt på USB, 5 V. En strömbrytare, lite ny kabel och några varmvita LED till skalbelysningen och samt luxor-högtalaren kopplad till Bluetooth-modulen (limmad på insidan av radion) så blev det åter liv i radio.

Förvånansvärt bra ljud i högtalaren.

Ett kul projekt som jag kan rekommendera om man vill ha liv i dessa gamla "trälådor"
varför förstöra den ?

iofs chassit i en sådan kan vara kopplad till en av tåtarna i vägguttaget.... så man får vara beredd på chassit har 230 V i sig..... Arbeten med sådana utrustning är en viktig orsak till varför helgjorda EJ sparkopplade isolationstransformatorer var så pass vanliga förr.

• Gilla
  • Wow
hjalmar17 och 3 till
  • Laddar…
S skaraborgsfakir skrev:
varför förstöra den ?

iofs chassit i en sådan kan vara kopplad till en av tåtarna i vägguttaget.... så man får vara beredd på chassit har 230 V i sig..... Arbeten med sådana utrustning är en viktig orsak till varför helgjorda EJ sparkopplade isolationstransformatorer var så pass vanliga förr.
Radion är i princip oförändrad, det enda som är gjort är att en BT-modul är monterad inuti radion och kopplad över bef. högtalare.

Dock får man inte den yngre generationen att lyssna på "vanlig" radio längre. Besvärligt att ratta in stationer, dåligt och brusigt ljud, kan ej själv välja vad som ska höras osv. då är det bättre att radio får nytt liv via modern teknik imho.

• Gilla
Johan Gunverth och 1 till
  • Laddar…
Tidig transistorradio med germaniumtransistorer från femtiotalet med närbild på vridkondensatorn och ytterligare en bild på en sådan fast denna är av lite nyare modell.

• IMG_20260708_132759866_HDR~2.jpg
    Skapa konto
  • IMG_20260708_132717171.jpg
    Skapa konto
  • IMG_20260708_133230330_HDR~2.jpg
    Skapa konto
  • Gilla
kashieda och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.