195 731 läst ·
1 329 svar
196k läst
1,3k svar
El-arkeologi
Jag funderar på om det bara är audiofiler som "behöver" sådana. Med rätt munläder borde man väl även kunna förklara hur mycket godare maten man värmer i mikrovågsugnen blir om man har en sådan säkring. Eller hur mycket mjukare värme elementen ger.B Bitterhetsakademin skrev:
Ingen 15A säkring?Mikael_L skrev:
Jag har sparat ett tag på lite olika gamla porslinssäkringar, "proppar".
Alla här är D2, med tanken på att visa vilken variation det har varit under årens lopp på utseende och utförande.
[bild]
Och ibland är den synliga metallen av mässing, på en eller båda sidorna.
[bild]
Alla är vänd med ev tryck uppåt, de som ni inte ser någon text på är alltså helt enkelt utan, och ampere-tal måste utläsas på bottenplattan av metall.
Flera av dessa är "Träge", med snigelsymbolen, dessa är rätt svåra att få tag i idag, då karaktäristik gL/gG helt dominerar marknaden nu (denna karaktäristik är lite trög i överströmområdet (lämpligt för hushåll osv) men rätt snabb i kortslutningsområdet)
Jag hade dock ingen "Flink", tyvärr. De är nog ganska ovanliga, men fanns ju att köpa när man hade att välja mellan Trög eller Snabb.
Den här tycker jag var den mest speciella
[bild]
Har aldrig sett detta utförande tidigare, såvitt jag minns.
Det är i alla fall en IFÖ, 20A
[bild]
Ja det där kan man ju fundera över.A Avemo skrev:
Jag räknar mig understundom som audiofil och det kan helt klart komma skit på nätspänningen som kan leta sig ut i högtalarna men säkringarna i centralen? Hur skulle det gå till? En någorlunda modern apparat över lågpris har egna nätfilter som tar problemet. En burk från säg 60-talet kan behöva någon nätfilteruppgradering, mängden switchade nätaggregat den får tampas med har ökat de senaste 50 åren.
Men säkringar? Man skulle möjligen kunna föra något långsökt teoretiskt resonemang om "diodverkan" mellan olika metaller som "deformerar strömmen" eller något liknande men då får man ta med färgen på gardinerna och sin egen skostorlek i bedömningen.
Undrar hur många de sålt?
När vi nu nämnt gardiner...lyssningsrummet har stor påverkan på hifiupplevelsen. Ett rum kan låta bättre med tjocka gardiner, dämpar reflexer.
Dom säljer även klangmoduler som jag inte riktigt vet vad dom ska göra.Fotografen skrev:
Ja det där kan man ju fundera över.
Jag räknar mig understundom som audiofil och det kan helt klart komma skit på nätspänningen som kan leta sig ut i högtalarna men säkringarna i centralen? Hur skulle det gå till? En någorlunda modern apparat över lågpris har egna nätfilter som tar problemet. En burk från säg 60-talet kan behöva någon nätfilteruppgradering, mängden switchade nätaggregat den får tampas med har ökat de senaste 50 åren.
Men säkringar? Man skulle möjligen kunna föra något långsökt teoretiskt resonemang om "diodverkan" mellan olika metaller som "deformerar strömmen" eller något liknande men då får man ta med färgen på gardinerna och sin egen skostorlek i bedömningen.
Undrar hur många de sålt?
När vi nu nämnt gardiner...lyssningsrummet har stor påverkan på hifiupplevelsen. Ett rum kan låta bättre med tjocka gardiner, dämpar reflexer.
Eller anslutningskablar från Furutech för 20000. Vad ska ärligt talat 2m kabel mellan väggen och apparaten göra för skillnad? Man har 10-30m FK i väggen mellan central och vägguttag, du har åtskilliga km kabel innan det från generatorn sen minst 2 transformatorer men troligen ännu fler.
Men allt går att sälja.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 133 inlägg
Ja det är bara ormolja allt som finns där.Purre skrev:
Dom säljer även klangmoduler som jag inte riktigt vet vad dom ska göra.
Eller anslutningskablar från Furutech för 20000. Vad ska ärligt talat 2m kabel mellan väggen och apparaten göra för skillnad? Man har 10-30m FK i väggen mellan central och vägguttag, du har åtskilliga km kabel innan det från generatorn sen minst 2 transformatorer men troligen ännu fler.
Men allt går att sälja.
Men en sak har Svalander som är bra, och därför det enda jag köpt därifrån:
https://svalander.se/shoppen/komponenter/mikrofon-panasonic-wm-61a
Denna Panasonic mikrofon (WM 61A) är en ypperlig mikrofon om man vill konstruera sitt eget system med en bra hembyggt mätmick.
Extremt rak frekvensgång för sitt låga pris, inte helt perfekt, men man kan bygga sitt eget mätsystem som slår andra till bara en bråkdel av priset.
Men då måste man ju dock ordna en mic-förstärkare (det finns många ritningar, lätt att löda ihop själv) och montera micken i ett långt tunnväggigt rör (för att slippa kantdiffraktion vid relativt låga frekvenser).
Så byggde jag i alla fall upp mitt eget mätsystem, på den tiden jag fortfarande byggde egna högtalare.
Vet att dom varit duktiga på skivspelare vad gäller reservdelar och pickuper, hur det är idag vet jag inte. Där bör det inte vara så mycket ormolja. Men ja mycket inom audiofil-världen är hokuspokus.Mikael_L skrev:
Det som påverkar ljudet mest är rummet och högtalarna iaf helt klart.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 116 inlägg
Och så får man iaf en tio-pack för priset av en säkring...Mikael_L skrev:
Medlem
· Blekinge
· 12 164 inlägg
Medlem
· Korpilombolo
· 3 722 inlägg
"Tjärdoften" var väl från kreosoten. Allt som luktar gott är inte ätbart.T Thomas_Blekinge skrev:
Och vad gör man av gamla stolpar som tidigare ägare varit kreativa med i olika byggen?