Mikael_L
pacman42 pacman42 skrev:
Dessutom ojordad...
Den modellen av kontakt fanns både som jordad och ojordad.
Jag har av bägge (men lika kass kabel, men jag har också ett nytt kabelställ, textilomspunnet, som jag jag ska byta till).
Jag har för mig att ojordad och jordad kontakt går att blanda hur som helst, inte så bra säkerhetstänk helt enkelt.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
Min sladd till kaffepannan är liknande, dock inte lika lyxiga anslutningar.
Men en fin tvinnad kabel, troligen för att minska EMC tänker jag, och den är fortfarande mjuk och följsam.

[bild]
Påminner om vattenkokarna man hittade på motellen när vi bilade i Australien på 90-talet. I alla motellrum skulle det finnas möjlighet att koka sig en kopp te. Vissa vattenkokare bestod av en porslinskanna med en naken metallspiral i kopplad direkt till elsladden. Tveksamt om de var jordade (vad skulle jordas?). Man kunde köpa nya spiraler som reservdel i järnaffären.

imported_Benno imported_Benno skrev:
Påminner om vattenkokarna man hittade på motellen när vi bilade i Australien på 90-talet. I alla motellrum skulle det finnas möjlighet att koka sig en kopp te. Vissa vattenkokare bestod av en porslinskanna med en naken metallspiral i kopplad direkt till elsladden. Tveksamt om de var jordade (vad skulle jordas?). Man kunde köpa nya spiraler som reservdel i järnaffären.
Det där är en vanlig lösning i duschar på sina ställen. Värmespiral sitter monterad i duschmunstycket:

https://en.wikipedia.org/wiki/Electric_shower#/media/File:Showers_in_Guatemala.JPG

• Gilla
  • Wow
Dilato och 5 till
  • Laddar…
P
Det blir ju effektiv uppvärmning av vattnet.😎

P pmd skrev:
Det blir ju effektiv uppvärmning av vattnet.😎
Ja, det behövs ju ingen isolering av förrådsberedare eller varmhållning av densamma.
Men hur mycket ström drar den då den värmer?

blackarrow blackarrow skrev:
Mycket, men det mesta värmer förhoppningsvis vattnet om konstruktionen är vettig och det är ju det man vill uppnå.

Purre
Ja, det behövs ju ingen isolering av förrådsberedare eller varmhållning av densamma.
3500-6000W är ganska normalt för genomströmningsvärmare.

https://www.ubuy.com.se/en/product/...aliente-incluye-nipple?ref=hm-google-redirect

https://www.electrolux.co.th/en-th/appliances/instant-water-heaters/

https://www.stiebel-eltron.co.th/en.../instantaneous-water-heater/all-products.html

https://mazuma.co.th/en/product-category/instant-water-heater/

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Purre Purre skrev:
[länk]
Ännu ett exempel på att man gör olika i olika länder. 110V och upp till 4,2 kW. Man skall alltså ha en 40A säkring och 6 mm² kabel till duschhandtaget.

• Haha
  • Gilla
  • Älska
blackarrow och 4 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Ännu ett exempel på att man gör olika i olika länder. 110V och upp till 4,2 kW. Man skall alltså ha en 40A säkring och 6 mm² kabel till duschhandtaget.
Förutom i Indien.
Där kör man med 0,75mm2 kabel, och drar den inne i slangen, då blir den en del av själva värmesystemet 🙃

• Gilla
MultiMan och 4 till
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
Förutom i Indien.
Där kör man med 0,75mm2 kabel, och drar den inne i slangen, då blir den en del av själva värmesystemet 🙃
I princip är det rätt att vattenkylda ledare klara flera gånger mer ström än luftkylda men det är en lite opraktisk lösning i hemmiljö. 😀

• Haha
Fotografen
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Det är väl inte så konstigt? Jag har en elektrisk genomströmningsvärmare på 13 kW som jag satt en vanlig trefashandske på. Den är i och för sig gjord för att sitta på badrumsväggen, inte inbyggd i duschmunstycket. Tyvärr glömde jag den ute i vintras så den vill inte fungera.

H HenrikHuslöse skrev:
Det är väl inte så konstigt? Jag har en elektrisk genomströmningsvärmare på 13 kW som jag satt en vanlig trefashandske på. Den är i och för sig gjord för att sitta på badrumsväggen, inte inbyggd i duschmunstycket. Tyvärr glömde jag den ute i vintras så den vill inte fungera.
Hur går det då med effekttaxan om 3 tonårstjejer får för sig att duscha samma kväll och prickar in samma timma?

• Haha
Pen
  • Laddar…
Hur går det då med effekttaxan om 3 tonårstjejer får för sig att duscha samma kväll och prickar in samma timma?
Hur får du in tre långduschar på samma timme? 😀

• Haha
  • Gilla
fribygg och 5 till
  • Laddar…
Nu värms ju inte vattnet så snabbt. Hos mig tar det tre timmar innan vattnet efter 15 min dusch har värmts igen.

Tre tonårsdöttrar och du oroar dig för effekttaxan?

• Haha
  • Gilla
  • Älska
Uffe A och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.