B Bitterhetsakademin skrev:
Transformator på 500 w använd av audiofiler för att få renare ljud. Provade att koppla in den men det enda jag hörde var 50 Hz brummande från den gigantiska transformatorn. Marknadsfördes med att den tvättar strömmen genom att undertrycka transienter och ge galvanisk separation och därmed en bättre ljudupplevelse. Tro det den som vill😆. Dessutom har den en rejäl elförbrukning även på tomgång.
Har du ingen snarlik riktig magnetisk spänningsstabilisator i din samling? De var till skillnad från det du visar riktigt bra och användbara trots relativt stor förlusteffekt. Fiskars och Philips var vanliga fabrikat när det begav sig.

GK100 GK100 skrev:
Har du ingen snarlik riktig magnetisk spänningsstabilisator i din samling? De var till skillnad från det du visar riktigt bra och användbara trots relativt stor förlusteffekt. Fiskars och Philips var vanliga fabrikat när det begav sig.
Tyvärr inte men det får bli ett kommande projekt.

Vi kan ju se på ett lite arkeologiskt instrument trots att det inte är urgammalt ca: 40 år.. Jag trodde inte jag skulle få se några i drift numera borde varit borta sen decennier men detta exemplar hade överlevt så tog några bilder när jag var där för en tid sen.

Vintage syremätningsinstrument från Hartmann & Braun inbyggt i ett skåp, med olika reglage, visare och ventiler synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En syrgasmätning från anrika instrumentföretaget Hartmann & Braun här inbyggt som delkomponent i ett skåp från annan tillverkare. Bygger på syremolekylens paramagnetiska egenskaper och ger rätt använt möjlighet till både bra mätnoggrannhet och i detta fallet även failsafe som viktigt där låg syrgasnivå övervakas pga explosionsrisk.Mätningen är en klassisk kompensationskoppling i brygga där den enkelt noggrant mätta och övervakade storheten ström verkar via en reglering så att mekaniska kraften från avlänkade syremolekylerna hålls i balans. Med lämplig offset i noll får man lätt en vettig failsafe för många av felfallen dvs ström noll -> fel och annars över offset direkt proportionellt mot O2.

Syrgasmätare från Hartmann & Braun inbyggd i skåp, med justeringsknappar och mätvärdesskala för O₂ [Vol%].
Skapa konto

Trots att det sällan behöver röras på potarna för justering kalibrering är det verkligen ett nöje att känna på något så perfekt mjukgående och lagom trögt med kassaskåpskänsla. Samma med kasplingen där om man behöver kolla innanmätet lossar insexskruvarna (oförlorbara) och svänger ut locken via konstfärdigt gjorda "gångjärn" så de kommer ur vägen på ett bra sätt. Väl där är det bara att dra ut delarna till först ett mät-serviceläge i drift och sen helt ut för byte osv. Förstärkare, elektronik i vänstra och själva mätcellen i högra luckan.

Borde öppnat och tagit någon bild invändigt men töjde redan här på reglementet eftersom jag var där på annat mer eltekniskt grundat uppdrag och utan övervakare.

• Gilla
  • Älska
kashieda och 9 till
  • Laddar…
tommib
Mmmmmm.... Syrgasanalysator.
Beroende på hur den fungerar är det ett väldigt häftigt system.

Våra är nättare dock.

• Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
MultiMan
Indikatorer EAM86 till bandspelare från omkring 1960. Det "magiska öga" som användes innan vridspoleinstrumenten tog över.
Visst fanns dessa på Tandberg rullbandbandspelarna i skolorna på 1960-70-talen? Kan fortfarande minnas (de alltid iaf här) kvinnliga lärarinnorna i låg och mellanstadium hantera de små rullarna från Esselte med bravur och fästa bandet i den tomma rullen, förbi tonhuvuden och drivrullar. Helt mekanisk styrmekanism genom ett fyrvägsreglage. Man fick ta i. Sedan satt klassen i givakt och lyssnade med andakt!

Edit: Hmm, visst användes det ofta tillsammans med en diaprojektor också?

MultiMan MultiMan skrev:
Visst fanns dessa på Tandberg rullbandbandspelarna i skolorna på 1960-70-talen? Kan fortfarande minnas (de alltid iaf här) kvinnliga lärarinnorna i låg och mellanstadium hantera de små rullarna från Esselte med bravur och fästa bandet i den tomma rullen, förbi tonhuvuden och drivrullar. Helt mekanisk styrmekanism genom ett fyrvägsreglage. Man fick ta i. Sedan satt klassen i givakt och lyssnade med andakt!

Du har koll! Dessa är räddade från två defekta Tandberg från första halvan av sextiotalet. De hängde med ända till början av nittiotalet innan de kasserades

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
MultiMan
Transformator på 500 w använd av audiofiler för att få renare ljud. Provade att koppla in den men det enda jag hörde var 50 Hz brummande från den gigantiska transformatorn. Marknadsfördes med att den tvättar strömmen genom att undertrycka transienter och ge galvanisk separation och därmed en bättre ljudupplevelse. Tro det den som vill😆. Dessutom har den en rejäl elförbrukning även på tomgång.
Jag har fortfarande kvar liknande som jag köpte av Svalander, och vad jag minns så satte han ihop dessa själv, men de jag köpte har mycket mindre isolationstransformator samt en del övriga komponenter och var avsedda för enskilda apparater, typ vinylspelare eller CD-spelare. Den största var på 50VA för CD-spelaren.

Funkade det? Nog lite bättre är Peter Belts regnbågstejp man skulle klistra på CD eller vaselinet som elcentralen skulle smörjas in med för att minska de elektriska fälten, eller de lackade, flerfärgade nylonskruvarna som man limmade på apparatlådorna, mm mm. 😂 Ja, jag och några andra testade de flesta av prylarna.

• Gilla
Bitterhetsakademin
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Dia?! Nej det var alldeles för modernt. ;) Det var bildband; dvs 35mm film på rulle som rullades horisontellt genom projektorn från ena sidans spole till den andra sidan.

När det plingade på bandet så var det dags att skruva fram nästa bild.

Vi måste väl ha tagit upp dem tidigare i tråden, väl?

• Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Jag har fortfarande kvar liknande som jag köpte av Svalander, och vad jag minns så satte han ihop dessa själv, men de jag köpte har mycket mindre isolationstransformator samt en del övriga komponenter och var avsedda för enskilda apparater, typ vinylspelare eller CD-spelare. Den största var på 50VA för CD-spelaren.

Funkade det? Nog lite bättre är Peter Belts regnbågstejp man skulle klistra på CD eller vaselinet som elcentralen skulle smörjas in med för att minska de elektriska fälten, eller de lackade, flerfärgade nylonskruvarna som man limmade på apparatlådorna, mm mm. 😂 Ja, jag och några andra testade de flesta av prylarna.
Josef Svalander gjorde en del byggen baserade på modifierade Transipresser i varierande storlekar för mellan 5 och 10 tusen styck på åttiotalet, mycket pengar på den tiden.

lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Dia?! Nej det var alldeles för modernt. ;) Det var bildband; dvs 35mm film på rulle som rullades horisontellt genom projektorn från ena sidans spole till den andra sidan.

Det var tider det. Här en projektor som tog både diaramar och bildband.

• Projektor som hanterar både diaramar och bildband.
    Skapa konto
  • Gammaldags projektor för diaramar och bildband, märkt "Didact", med en retro design och manuell fokusering.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Älska
Wheelabrator och 8 till
  • Laddar…
Vacker, riktigt vacker, design måste jag säga.

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
…och en toppmatad Tandberg rullbandspelare med teakfanerade sidor, så är man hemma i klassrummet.

Tandberg rullbandspelare, toppmatad, med teakfanerade sidor, inspelnings- och uppspelningsfunktioner, nostalgisk klassrumsutrustning.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
MultiMan och 9 till
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:

Pogo Pedagog.
Pogo Pedagog logotyp med stora bokstäver "PP" och texten "presenterar" i gult på grå bakgrund.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.