Har putsat upp den både in och utvändigt - vilken mekanisk härlighet som dolde sig innanför skalet!

Inre mekanism med kugghjul och räknare på en maskin, nyligen putsad och fungerar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och, hittade en enkrona.....och... - den fungerar!
Blir en fin prydnad.

Gammal myntautomat för växelström från AEG, med mekanisk mätare och instruktioner för användning.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
kisumisu och 22 till
  • Laddar…
På de tiden var det vacker mekanik gjord med omsorg. Här ett äldre schweiziskt kopplingsur.

• Äldre schweiziskt kopplingsur av märket Sauter, med en central visare och numrerad skiva i en svart hölje.
    Skapa konto
  • Äldre schweiziskt kopplingsur med detaljerad mekanik och urtavla med 24-timmarsmarkeringar.
    Skapa konto
  • Äldre schweiziskt kopplingsur med synliga kugghjul och röda markeringar, märkt "STOP" och "Sauter".
    Skapa konto
  • Gilla
  • Älska
kisumisu och 11 till
  • Laddar…
Här ett ännu äldre kopplingsur från samma firma (Sauter). Detta tillverkat 1939.

• Äldre kopplingsur från Sauter, tillverkat 1939, med synlig mekanism och komponenter.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Älska
kisumisu och 12 till
  • Laddar…
B Bitterhetsakademin skrev:
Här ett ännu äldre kopplingsur från samma firma (Sauter). Detta tillverkat 1939.
Är det inte en sk trappautomat du har där?

• Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Är det inte en sk trappautomat du har där?
Den första har varit för att styra en trappbelysning men den andra är jag mer osäker på, den härstammar i vilket fall från Telegrafverket, passerade där då de för många år sedan tömde lokalerna och vräkte ut massor med instrument i containrar för att köra till tippen, När det regnar manna från himlen har den fattige ingen sked brukar man säga men jag frågade om det skulle kastas och det var bara att plocka det jag ville ha. Tyvärr hade jag bara ryggsäcken att fylla.

• Gilla
Uffe A och 3 till
  • Laddar…
Passar på att fylla på, eftersom städningen går vidare, och tidur verkar ligga i tiden.
Oklart om jag kommer att driftprova denna, men den blir också fin på väggen.

En svart tidströmbytare med ett urtavla och märkningen "Landis & Gyr Zug (Schweiz)" ligger på ett träbord.
Skapa konto

Och återigen detta fantastiska innanmäte, nästan för härligt för att dölja med en inkapsling 😀

Närbild på insidan av ett mekaniskt tidur, med synliga kugghjul och kopparledningar, hålls i en hand över ett betonggolv.
Skapa konto

• Gilla
Uffe A och 9 till
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
Passar på att fylla på, eftersom städningen går vidare, och tidur verkar ligga i tiden.
Oklart om jag kommer att driftprova denna, men den blir också fin på väggen.

[bild]

Och återigen detta fantastiska innanmäte, nästan för härligt för att dölja med en inkapsling 😀

[bild]
"Landis & Gyr, mäter och styr" var väl deras slogan ett tag.

/Höghus

• Gilla
breakman och 2 till
  • Laddar…
"Ställer och styr" har jag något minne av?

• Haha
Hannuse
  • Laddar…
Mikael_L
Hannuse Hannuse skrev:
Och, hittade en enkrona.
Om du PM'ar mig din fysiska adress så kan jag skicka dig ett kuvert med rätt många kronor!

• Älska
  • Haha
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Ett lite nyare tidur för trappbelysning, tiden ställs mellan 1 1/2 och 3 minuter genom att reglera vikten på pendeln.

• Nytt tidur för trappbelysning med justerbar pendel, märkt av Sauter, typ MP7, för att ställa tiden mellan 1,5 och 3 minuter.
    Skapa konto
  • Tidur för trappbelysning med justerbar pendel för tidinställning mellan 1,5 och 3 minuter, detalj av mekanismer och komponenter.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
Uffe A och 11 till
  • Laddar…
C
P Pin skrev:
Tesla museet.
Är nog risk att dagens ungdomar blir besvikna när de planerar ett besök på Tesla-muséet.

• Haha
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Är nog risk att dagens ungdomar blir besvikna när de planerar ett besök på Tesla-muséet.
På mer än ett sätt. Bara ett utställningsföremål och det var inte ens en bil...

• Gilla
kisumisu och 2 till
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
Och återigen detta fantastiska innanmäte,
Inga vackra kvicksilverbrytare i den?

Manövertavla till en gammal röntgenapparat
Manövertavla till gammal röntgenapparat med diverse rattar och mätare, monterad på en svart panel med trädetaljer i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Uffe A och 11 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.