Mikael_L
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Vridtransformatorer brukar gå hyfsat på Tradera.. (om det är det är?)

Edit; jag hoppas det ska dyka upp nån här i närheten, jag har tänkt att bygga en sån där manick som värmer upp en tråd för att skära cellplast eller skum till stolarna i mitt bilprojekt...
Jag kan bara för ren kännedoms skull meddela att den här ganska mystiska boxen, med sin lite halvt åtråvärda vridtransformator fick ett nytt hem hos @Emil.P som förhoppningsvis hittar på något roligt.
Så den slapp att hamna på tippen.
Annars visade ju både Dan och tommi intresse, men troligen mest föll på långa transportavstånd.

• Gilla
Pen och 3 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Vridtransformatorer brukar gå hyfsat på Tradera.. (om det är det är?)

Edit; jag hoppas det ska dyka upp nån här i närheten, jag har tänkt att bygga en sån där manick som värmer upp en tråd för att skära cellplast eller skum till stolarna i mitt bilprojekt...
Och då är det bra med att kunna ställa in en spänning som är bra. Allt om trafon är beroende helt på vilken effekt din moståndstråd har. Konstantaltråd finns i olika värden, så det gäller att välja rätt, annars brinner den upp. Här finns trafon på många ställen, bara läsa vad dom klarar.

https://www.google.com/search?q=vri...UqCAgDEAAYDRgeMgYIABBFGDkyCQgBEAAYDRiABDIICAI

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Här finns trafon på många ställen, bara läsa vad dom klarar.

[länk]

Varför hänvisar du till Google för att läsa om transformatorer?

useless useless skrev:
Varför hänvisar du till Google för att läsa om transformatorer?
För att TS ska hitta det som kan vara lämpligt i trafoväg och inte precisera något. Det är vad den ska användas till för motståndstråd och längd för den, som är det viktigaste. Men klart du kanske kan säga exakt vad TS ska ha, utan att veta hur TS tänker använda till att skära i storlek på verktyget. Om så är så skriv det då och inte någon pinne på vad jag refererar till.

Jag tycker inte en vridtrafo är lämplig effekttegulator för att värma en tråd för att skära plast.
Man kan iofs se till att det inte blir så hög spänning på tråden genom att vända kontakten så man inte får fasen med 230V på tråden.
😳

• Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jag tänkte inte på det ...

Det är ju sant, det här är en spartransformator, vilket betyder att beroende på hur kontakten till den vänds samt vilken spänning man har vridit in den på så kan man ha 230VAC på ena anslutningen för skärtråden.

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
För att TS ska hitta det som kan vara lämpligt i trafoväg och inte precisera något. Det är vad den ska användas till för motståndstråd och längd för den, som är det viktigaste. Men klart du kanske kan säga exakt vad TS ska ha, utan att veta hur TS tänker använda till att skära i storlek på verktyget. Om så är så skriv det då och inte någon pinne på vad jag refererar till.
TS är inte jag.. 😊

Men jag har inte kommit så mycket längre i mitt planerande för eventuellt skära nån form av cellplast heller.. kan bli så att det inte blir aktuellt alls, och jag köper en stor 3d-printer för att göra mina pluggar...

• Gilla
Ynn53
  • Laddar…
För många år sedan kom jag i kontakt med en community som samlar på luftledningsisolatorer.
Svartvit katalogsida med bilder på olika luftledningsisolatorer märkta med etiketter C.D. 803, C.D. 802, C.D. 804, och C.D. 806.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det finns tydligen kataloger med alla möjliga isolatorer som beskrivs med egenskaper som färg, storlek, utbrednngsområde, tillverkare mm. Jag såg även bilder med ursnygga samlingar.
Jag själv kunde bara bidra med några vira porslinsisolatorer som jag hittade i finska skogar och som doftade härlig tjära.

• Gilla
Staffan_V och 10 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
För många år sedan kom jag i kontakt med en community som samlar på luftledningsisolatorer.
[bild]
Det finns tydligen kataloger med alla möjliga isolatorer som beskrivs med egenskaper som färg, storlek, utbrednngsområde, tillverkare mm. Jag såg även bilder med ursnygga samlingar.
Jag själv kunde bara bidra med några vira porslinsisolatorer som jag hittade i finska skogar och som doftade härlig tjära.
Grymt!
Har själv en dragning till att göra lite konstverk som pryder vardagen av isolatorer.
Som till exempel en trädgårdsbelysning.

Isolator omvandlad till trädgårdsbelysning med ljus som lyser upp en glaskupa mot en mörk bakgrund.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Puffen Ingarö och 14 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Tog några bilder av ett par fina ASEA kontaktmotorskydd, innan jag hivar dom (om någon är spekulant, hör av er snabbt!)
De har suttit till ett tvillingpumpmontage av cirkulationspumpar i en lägenhetsfastighet.
[bild]

Strömområde 0,7-1,1 A.
Men VA!!, en katt bland hermelinerna, inte fanns väl WAGO222 när de här satts upp...? ;)
Ubåten är nog också någon senare komplettering.
[bild]

De här var lite komplicerande faktiskt, många gamla prylar är så uppenbara hur de funkar och vad som går var, men här hade jag nog fått fundera någon minut innan alla polletter trillat ner, men det skulle ju bara bort (ersattes av nya pumpar med inbyggda motorskydd) så jag har inte behövt förstå något! :sweat:

[bild]
[bild]

Finurlig indikering, gult för dragen kontakt, grönt annars, med en etta resp nolla i plasten. Fönstret i kåpan var dock så dåligt att det knappt syns något ändå.
[bild]

edit:
Sorry för lite dåliga bilder ... :oops:
Hej, lite sen på pucken här men står precis med ett likadant motorskydd. Kan någon svara på vad t1 t2 t3 och t4 plintarna har för funktioner. På mitt nya motorskydd är ju utgående faser märkta med t1, t2, t3.
Nc 95-96 och No 97-98.

A Arinde skrev:
Hej, lite sen på pucken här men står precis med ett likadant motorskydd. Kan någon svara på vad t1 t2 t3 och t4 plintarna har för funktioner. På mitt nya motorskydd är ju utgående faser märkta med t1, t2, t3.
Nc 95-96 och No 97-98.
Då är det en kontaktor du har och upptill är in ? 1 ,? 2 , ? 3 är in, brukas nummer 1 ,3 ,5 in och 2 , 4 , 6 ut . nedanför kontaktorn ett motorskydd . 95 - 96 NC normalt closed bryter kontaktorn vid överlast. 97 - 98 NO normalt open, är en kontakt som kan ge en larmsignal, så att lampa eller annat får en indikering.

Städar lite hos svärföräldrarna, och stöter på den här godingen.
Troligen fungerar den, så nu är det färdigt med gratis mobilladdning hemma för ungdomarna.
Ska putsa upp den, och leta reda på någon enkrona bara. 😀

Gammal myntautomat för elektricitet, märkt "AEG" och "1 krona", hittad medan den städas. Den har en urtavla och ett vred, troligen för mobilladdning.
Skapa konto

Gammal myntautomat från AEG för växelström, med specificerade spänningar och strömstyrkor, hittad hos svärföräldrarna och redo för upputsning.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
  • Haha
Dilato och 21 till
  • Laddar…
Mikael_L
Typ en sån där satt i tvättstugan nere i källaren där vi bodde när jag var liten.

En krona (eller kanske 50-öring).så kunde mamma köra en tvättmaskin.

• Gilla
Hannuse
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
Städar lite hos svärföräldrarna, och stöter på den här godingen.
Troligen fungerar den, så nu är det färdigt med gratis mobilladdning hemma för ungdomarna.
Ska putsa upp den, och leta reda på någon enkrona bara. 😀

[bild]

[bild]
Och då inte det finns 1-kronor som passar längre, blir det som förr i mekaniska P-automater, En nitbricka har exakta måtten, kallades för Siemens 1-krona, på den tiden.

• Haha
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
En gammal maskin med metallkomponenter och skivor, uppvisad i Tesla-museet.
Skapa konto

Tesla museet.

• Gilla
  • Haha
cpalm och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.