196 753 läst ·
1 330 svar
197k läst
1,3k svar
El-arkeologi
Hobbyelektriker
· E
· 15 365 inlägg
Jag instämmer i kören: Den var vit från början. Något åldrandefenomen i plasten.
Jag har svårt at tro på ljusrosa EKK.
Jag har svårt at tro på ljusrosa EKK.
Medlem
· Blekinge
· 12 210 inlägg
Om det skulle vara någon åldringseffekt (kemiskt/UV) skulle man tro att rosafärgningen var mer ojämn allt efter exponeringen.E elmont skrev:
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 808 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 808 inlägg
Apropå kvicksilver i trappautomaten så fick jag träffar på denna gamla kvicksilverbrytare när jag försökte hjälpa till. Vet någon om denna typen har funnits i Sverige? Hade varit riktigt häftigt att ha en sådan i bruk.
https://www.reddit.com/r/electricians/comments/1062h9u/old_mercury_switch/
https://www.reddit.com/r/electricians/comments/1062h9u/old_mercury_switch/
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du ser på spec 250 V 5 A så utesluter det att den skulle varit använd här på ett formellt riktigt sätt under dåtida S-märkning osv.MultiMan skrev:
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 808 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 808 inlägg
Aha. Dels så visste jag inte om att det krävs högre strömtålighet för att bli S-märkt, men min första tanke var om något europeiskt företag tillverkat kvicksilverbaserade väggströmbrytare, eller det redan var förbjudet innan någon tänkte tanken.
Gillar marknadsföringslingot: "Mercury lasts forever!"
Så sant, även om det inte alltid är en bra egenskap.
Gillar marknadsföringslingot: "Mercury lasts forever!"
Så sant, även om det inte alltid är en bra egenskap.
Fasen, det var ju oväntat svårt att hitta information om den där.Mikael_L skrev:
Vi har "HILO", "TRAPPAUTOMAT TYP 1R 4"(?) ett patentansökansnummer "4177/48" och "HILDING PETTERSSON; HELSINGBORG"
Men, jag gissar att patentansökan inte gick igenom för jag hittar inget patent med det ansökningsnumret, eller utställt till Hilding, inte heller någon "trappautomat" eller "tidströmställare" med en liknande funktion efter att ha kollat igenom alla beviljade patent fram till 1950. (För den måste väl vara äldre än så, om inte annat själva patentet)
Däremot kan jag säga att det verkar ha varit populärt att hitta på lösningar för trappautomater! Det finns *många* patent på området.
Någon som känner till ett bra ställe att söka efter ej godkända historiska ansökningar?
Rosa kabel är inte ovanligt, jag har sett det rätt ofta när jag jobbade som industrielektriker. Jag hade också en stump rosa kabel i garaget. Det tycks vara kemiska reaktioner i kombination med UV. I mitt garage var det en del som inte gick i rör som var rosa (jämnt ljusrosa runt om), medan det som senare drogs ur röret var vitt. Så jag är rätt säker att det är UV-ljus inblandat i processen.
Medlem
· Blekinge
· 12 210 inlägg
Inget svar men en trappautomat kan vara mer eller mindre utvecklad. Inte bara att de låter lampan lysa en förutbestämd tid. Det finns ibland finesser, t ex att man kan förlänger tiden med ytterligare en knapptryckning. Och så att den inte bara slocknar tvärt efter tiden utan att den låter lampan blinka lite så att personen i trappan har en chans att hitta knappen för att trycka på nytt mm.
Det där med att blinka lite känner jag inte igen, och att hitta knappen brukade inte vara ett problem då alla tryckknappar i typ trapphus var försedd med en glimlampa i tryckknappen.
Och förlängningen av lyset blev det om ca halva tiden hade gått och man tryckte på knappen igen.
Och förlängningen av lyset blev det om ca halva tiden hade gått och man tryckte på knappen igen.
Medlem
· Blekinge
· 12 210 inlägg
OT angående rosa plast:
Sambon har vita lock från Nordiska Plast till hinkarna med hästfoder. Står de varmt i solen med "soppa" så blir de rosafläckiga på några dagar. Flera lock från flera olika batcher. Deras kundtjänst (och kemister) hade inte koll på varför.
Sambon har vita lock från Nordiska Plast till hinkarna med hästfoder. Står de varmt i solen med "soppa" så blir de rosafläckiga på några dagar. Flera lock från flera olika batcher. Deras kundtjänst (och kemister) hade inte koll på varför.
Där jag bodde som barn slocknade glimlampan i brytarna när belysningen i trappan tändes. Sedan tändes glimlampan en stund innan ljuset slocknade så att man fick förvarning om att det strax skulle slockna och kunde trycka igen. Men det var trappautomater som tickade. Så de måste ha haft en helt annan konstruktion.E elmont skrev:
Så var det i många av de hus jag delade ut reklam i när jag gck på högstadiet. Lampan slocknade alltid innan man var klar med trappuppgågen. Ibland också två gånger - så man tryckte alltid på knappen så snart den tändes igen för att slippa att det blev mörkt i trappuppgången (extra viktigt under kvällstid på vintern).A Avemo skrev:Där jag bodde som barn slocknade glimlampan i brytarna när belysningen i trappan tändes. Sedan tändes glimlampan en stund innan ljuset slocknade så att man fick förvarning om att det strax skulle slockna och kunde trycka igen. Men det var trappautomater som tickade. Så de måste ha haft en helt annan konstruktion.