138 324 läst · 892 svar
138k läst
892 svar
El-arkeologi
Har inte läst all text men troligen har vätskan torkat bort/ saknas då du inte fick hysteres vid test, några mm flyttning av vikten gick tiden från oändlig tid till mindre än 1 sek.
Medlem
· Blekinge
· 11 050 inlägg
När hade EKK ljusrosa hölje?
Jag hoppas det syns på allas skärmar, men rosa är den i alla fall.
Fotot är taget med en massa annan kabel under, som ska tar till metallåtervinningen imorgon.
Men de andra vita i ungefär samma diameter är vanliga EKK, EXLQ osv, dvs vanliga vita installationskablar.
Den rosa är en EKK 5G1,5, som ser helt som vanligt ut inne, dvs brun/svart/grå/blå/gg
Jag skulle riva en kabel på en total överbelamrad kabelstege, som dessutom gick genom en vägg (vilket brukar betyda att det blir lite jobbigare att hitta rätt kabel på andra sidan).
Men se, just den jag skulle riva och en till (eller var det kanske två till) var lite lätt rosa i färgen (jag tror att de här hade kommit till senare) så det underlättade ju rätt mycket på andra sidan väggen.
Men jag började dock undra när och varför de var rosa, var det en enda tillverkare (troligen va?)
Jag har inte stött på detta förut såvitt jag minns.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hoppas det syns på allas skärmar, men rosa är den i alla fall.
Fotot är taget med en massa annan kabel under, som ska tar till metallåtervinningen imorgon.
Men de andra vita i ungefär samma diameter är vanliga EKK, EXLQ osv, dvs vanliga vita installationskablar.
Den rosa är en EKK 5G1,5, som ser helt som vanligt ut inne, dvs brun/svart/grå/blå/gg
Jag skulle riva en kabel på en total överbelamrad kabelstege, som dessutom gick genom en vägg (vilket brukar betyda att det blir lite jobbigare att hitta rätt kabel på andra sidan).
Men se, just den jag skulle riva och en till (eller var det kanske två till) var lite lätt rosa i färgen (jag tror att de här hade kommit till senare) så det underlättade ju rätt mycket på andra sidan väggen.
Men jag började dock undra när och varför de var rosa, var det en enda tillverkare (troligen va?)
Jag har inte stött på detta förut såvitt jag minns.
Redigerat:
Och av någon anledning brukar man kunna hitta dom i/under g:a pumpöar och "monterade" på 70-80 talet. Jag har trott att det var nått i/med bensinen som missfärgat dom men kanske det är nått fabriksspecifikt 🤔
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 296 inlägg
Ja, jag har också sett dem. Men aldrig "nya" utan bättre begagnade. Jag har också alltid antagit att de var vita och fina när de var nya.E elmont skrev: