tommib
C cpalm skrev:
Vikten i frågan utgörs troligen i första hand av själva järnkärnan som förskjuts inne i röret.
Ja, precis. Det är huvuddelen av vikten och det som gör att den vippar så distinkt. Oljan (eller vad det nu är) är bara den lilla tummen på vågen som får den att tippa tillbaka precis lagom mycket så att järnklumpen ramlar tillbaka och igen vippar distinkt. Tittar man på den så vippar den inte lika mycket åt vänster som åt höger (den ställer sig i stort sett horisontellt), gissningsvis just för att oljan ska "orka" vippa tillbaka den.

Listig konstruktion ändå.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Jag förstår inte varför allt är brandgult. Är det plast eller tjock färg? Varför har man lagt tid på att måla/plasta in hela detaljen?
Den behandlingen är den vanliga för att skydda spolar från tiden detta är från. Sen kan man förstås undra varför de täckt allt men det borde vara enklare än att hålla på med olika för skydd av respektive delar.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
tommib
Har de inte bara doppat hela delen? Jag får iofs inte ihop hur vikten klarade sig då...

C
tommib tommib skrev:
Jag får iofs inte ihop hur vikten klarade sig då...
Nä, det slog mig också tidigare. Lite av ett mysterium faktiskt. Den måste ju rimligtvis trätts på röret innan det bockades och löddes/svetsades dit.

P
A Avemo skrev:
Vad gäller exemplet som vi just såg tycks en allvarlig brist vara oförmågan att tala om att det finns för lite data för att besvara frågan. Eller enklare uttryckt "jag vet inte". Den ger ett språkligt korrekt svar. Men det är inte språket från någon som faktiskt förstår hur det fungerar.
En AI "lär" sig genom att bearbeta stora mängder data. Ju mer data desto bättre resultat, men datakvaliteten är förstås viktig för resultatets vederhäftighet.

Tecknad serie med två karaktärer som diskuterar en robotapokalyps. Bakgrund med karta. Textruta om maskininlärningsalgoritmer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Klass0n och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Håller på och "tömmer" garaget.
Så det är rena arkeologiutgrävningen nu, det kanske blir mycket att fylla på i tråden med.
Här har vi en trappautomat modell MÄ (mycket äldre).
[bild]

[bild]

[bild]
Min tolkning är följande, baserad på schemat mm.
Kvicksilvret har ingen magisk eller magnetisk funktion utan är endast en lägesberoende omkopplare. Sådant har funnits mycket i termostater och även i en bil jag hade en gång.
Trycker man på lysknappen i trapphuset så tippas den röda grunkan över till vänster, förmodligen genom att en solenoid i det inre drar en järnklump till vänster. Hg-röret tippas likaså och strömkretsen sluts för trappbelysningen. Nu börjar grunkan att långsamt återgå till det avbildade läget, varvid kvicksilvret släpper från den vänstra tråden och belysningen slocknar.
Den cylindriska grejen längst uppe påverkar lystiden genom sin position. Olika positioner längs den röda guiden ger olika belysningstider.
Exakt vad som driver återgången ser vi inte. Jag har läst om pneumatiska mekanismer för dessa ändamål. Olja tror jag inte riktigt på.

Jonas Persson
Hur fungerar följande om vi antar teorin med en järnkärna och lite olja.

Följande borde gälla om det är oljan som styr tiden genom att rinna tillbaka:

Det behövs inte mycket kraft för att få den att vippa tillbaks (det är inte mycket olja), vad händer om man petar lätt (några få gram) till höger när den tänt belysningen? Går det lätt, borde gå att blåsa ovanifrån.

Vad händer om balansvikten placeras längst till höger, går vippan då tillbaks direkt?

Två, för att återställa cykeln måste järnkärnan glida tillbaka när oljan får vippan att gå tillbaks. Det innebär att järnkärnan är lös och glider lätt. Gör den det, är den lös?

Eller tänker jag fel?

Jonas Persson
På tal om balansvikten som sitter på den helröda stången, den går inte att dela itu på något sätt? Ser ingen annan lösning.

Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Två, för att återställa cykeln måste järnkärnan glida tillbaka när oljan får vippan att gå tillbaks. Det innebär att järnkärnan är lös och glider lätt. Gör den det, är den lös?
Det är roligt att spekulera om prylar som man knappt har en aning om hur de fungerar.

Det går ju att tänka sig att plungen deplacerar oljan och sedan hålls kvar av undertrycket. Så att när oljan sakta strömmar tillbaka återvänder även plungen sakta till sin ursprungsposition. I så fall kan det ju vara en fjäder som returnerar plungen.

tommib tommib skrev:
När jag förstorade upp bilderna nu såg jag att det fanns en instruktion på insidan av locket.
Det jag har lite svårt att få ihop med den texten är att den beskriver att tiden blir längre när vikten flyttas åt höger. Jag tycker det borde bli tvärt om.

Mikael_L
A alfista skrev:
Det jag har lite svårt att få ihop med den texten är att den beskriver att tiden blir längre när vikten flyttas åt höger. Jag tycker det borde bli tvärt om.
Läs igen. Det står 1 minut lägre tid för varje mm åt höger.

• Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
tommib
Äsch, din retsticka!

Det stod ju bara allmänt om trappkopplare. Det var iofs roligt att öva lite på tyskan men det stod inget om hur just en sådan här manick fungerar. Jag hoppades på att det skulle vara en lång och detaljerad beskrivning av äldre apparatur...

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Äsch, din retsticka!

Det stod ju bara allmänt om trappkopplare. Det var iofs roligt att öva lite på tyskan men det stod inget om hur just en sådan här manick fungerar. Jag hoppades på att det skulle vara en lång och detaljerad beskrivning av äldre apparatur...
Sorry! Men det stod en massa saker som jag inte visste.

Mikael_L
Jag försökte (först nu) googla efter denna.
Genom att googla på "hilo trappautomat typ tr 4" och får träff på denna tråden så inser jag att google även extraherar texter ur bilder. Coolt, kanske lite skrämmande med.
Tänk vad som kan ha kommit med i bild från alla bilder som finns på olika sociala medier.

Men jag hittade i alla fall en annan gammal trappautomat.
https://digitaltmuseum.se/021026146526/trappautomat

Och var lugn, jag ska skicka in någon bild på ytterligare en trappis jag har i det svarta hålet som garaget verkar vara.

T Thomas_Blekinge skrev:
Sorry! Men det stod en massa saker som jag inte visste.
Tja, samma här, nu vet jag ju att den som vi just dividerar om är av modell
"Dreileiterschaltung, N-getastet"
Känns bra att veta! :D

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.