196 759 läst ·
1 330 svar
197k läst
1,3k svar
El-arkeologi
Men det allra bästa sparar jag till sist.
Kanske främsta anledningen till att jag pytsar in detta i denna tråd.
På gruppförteckningen heter de "fördunklingsaggregat"
Var det inte ett rent poetiskt namn - jag blev lite lätt rörd i alla fall.
Men de lyckades dock med att skriva fel, 2 st aggregat A och ett B, men det var tydligt på annat ställe att de hette A, B och C.
Kanske främsta anledningen till att jag pytsar in detta i denna tråd.
På gruppförteckningen heter de "fördunklingsaggregat"
Var det inte ett rent poetiskt namn - jag blev lite lätt rörd i alla fall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men de lyckades dock med att skriva fel, 2 st aggregat A och ett B, men det var tydligt på annat ställe att de hette A, B och C.
Hobbyelektriker
· E
· 15 365 inlägg
Håller på och "tömmer" garaget.
Så det är rena arkeologiutgrävningen nu, det kanske blir mycket att fylla på i tråden med.
Här har vi en trappautomat modell MÄ (mycket äldre).
Så det är rena arkeologiutgrävningen nu, det kanske blir mycket att fylla på i tråden med.
Här har vi en trappautomat modell MÄ (mycket äldre).
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Ja det finns några små roliga detaljer att lägga märke till i början, bl.a
127V
Hälsingborg !

Jag har inte helt lyckats lista ut hur den ska fungera, och en provkörning gav inte så mycket info.
Men ja, det är en kvicksilverbrytare, den brandgula (men även det namnet är nog för modernt för denna pryl
) grunkan är upphängd så den vippar, och vippad till höger så är kretsen i kvicksilverbrytaren sluten till magnetspolen i den brandgula grunkan.
Sen antar jag att när spolen drar så åker något som väger lite åt vänster, så grunkan vippar åt vänster, och denna grej sen ska sakta glida tillbaka, men det är detta som inte verkar funka.
127V
Hälsingborg !
Jag har inte helt lyckats lista ut hur den ska fungera, och en provkörning gav inte så mycket info.
Men ja, det är en kvicksilverbrytare, den brandgula (men även det namnet är nog för modernt för denna pryl
Sen antar jag att när spolen drar så åker något som väger lite åt vänster, så grunkan vippar åt vänster, och denna grej sen ska sakta glida tillbaka, men det är detta som inte verkar funka.
Isoleringen på trådarna är i finfint skick. Det verkar vara av något impregnerat tyg som är hur mjukt och följsamt som helst, och ledaren inne är mångtrådig koppar naturligtvis.
En av trådarna hade lossnat/gått av vid sockerbiten, jag skalade upp lite och återanslöt, och tankarna gick till att kanske tråden hade brunnit av pga strömrusningen till 127V-spolen när kåken fick 220V, eller så kanske spolen hade bränt ihop.
Men jag körde lite snabb kontinuitetstest med T150'n, och det fanns kontakt, så jag vågade mig på att mycket kort nudda matningen med 230V, och visst drog magneten (rätt resolut också, med drygt 3 ggr så stor effekt).
Jag måste kanske försöka ordna 127V om jag vill testa ordentligt, ev funkar den. Dock är det inte så ofta jag stöter på anläggningar med 127V, så det kanske tar ett tag innan jag får användning för denna - jag tror den får vandra vidare helt enkelt.
En av trådarna hade lossnat/gått av vid sockerbiten, jag skalade upp lite och återanslöt, och tankarna gick till att kanske tråden hade brunnit av pga strömrusningen till 127V-spolen när kåken fick 220V, eller så kanske spolen hade bränt ihop.
Men jag körde lite snabb kontinuitetstest med T150'n, och det fanns kontakt, så jag vågade mig på att mycket kort nudda matningen med 230V, och visst drog magneten (rätt resolut också, med drygt 3 ggr så stor effekt).
Jag måste kanske försöka ordna 127V om jag vill testa ordentligt, ev funkar den. Dock är det inte så ofta jag stöter på anläggningar med 127V, så det kanske tar ett tag innan jag får användning för denna - jag tror den får vandra vidare helt enkelt.
Det ser ut som att det kan vara AC eller DC valfritt. Om du inte har någon lämplig transformator kan du sätta en diod i serie med spolen så att du halvvågslikriktar spänningen. Den metoden används ofta till bromsspolar för att sänka spänningen. Givet förstås att du kan leva med att gå över specifikationen på tillåten spänning via kvicksilvret.Mikael_L skrev:
Funderar som en tok över hur den där fungerar. Spekulerar i om det är ett rörsystem. En kolv i en cylinder innanför solenoiden. Skjuter upp vätska i något som skulle kunna vara en liten vätsketank samtidigt som det skapas vakum på motsatt sida kolven. Suger vätska från tanken genom det smala röret vilket långsamt förflyttar tyngdpunkten år höger. Det finns en del problem med denna spekulation, bland annat varför inte vakumet suger tillbaka kolven.
Sökte i patentdatabaser lite hastigt, men hittar inget på just det numret som står på burken (fast det är ju numret på ansökan och inte ett eventuellt patent). Däremot ett patent från 1919 (har jag för mig) som byggde på en solenoid som pressade igenom vätska via en backventil varefter vätskan sakta strömmade tillbaka.
Fanns för övrigt en handfull intressanta andra samtida patent på trappautomater, mer eller mindre komplicerade.
Fler som har teorier?
Sökte i patentdatabaser lite hastigt, men hittar inget på just det numret som står på burken (fast det är ju numret på ansökan och inte ett eventuellt patent). Däremot ett patent från 1919 (har jag för mig) som byggde på en solenoid som pressade igenom vätska via en backventil varefter vätskan sakta strömmade tillbaka.
Fanns för övrigt en handfull intressanta andra samtida patent på trappautomater, mer eller mindre komplicerade.
Fler som har teorier?
Jag börjar ju bli alltmer sugen på att lägga lite tid på att försöka köra prylen på riktigt, för att kolla vad som händer, hur den funkar.
Den lätta biten är att solenoiden, rörsystemet och vikten för att ställa tid, dvs hela "brandgula" grunkan, vickar åt höger eller vänster. Och därmed ordnar kvicksilverbrytaren den elektriska funktionen.
Till vänster = belysning på, till höger = belysning av, men däremot är kretsen till solenoiden sluten, dvs tryckknapp kan aktivera solenoiden.
Men resten är fysik/mekanik, någon vikt går över till vänster sida, för att sakta återgå.
Den lätta biten är att solenoiden, rörsystemet och vikten för att ställa tid, dvs hela "brandgula" grunkan, vickar åt höger eller vänster. Och därmed ordnar kvicksilverbrytaren den elektriska funktionen.
Till vänster = belysning på, till höger = belysning av, men däremot är kretsen till solenoiden sluten, dvs tryckknapp kan aktivera solenoiden.
Men resten är fysik/mekanik, någon vikt går över till vänster sida, för att sakta återgå.