196 795 läst ·
1 330 svar
197k läst
1,3k svar
El-arkeologi
En annan vanlig användning var vid sk polseparerat utförande av hjälpspänning 110, 48, 24 VDC för skydds- och manöverkretsar i ställverk. Koncentriska ledaren användes för att få isolationsövervakningen på ett bra och enkelt sätt. Konstruktionen i de här fallen ska medge drift med enpoliga (jord)fel som ska indikeras.Mikael_L skrev:
Apropå ASEA. Det här är en av två dosor jag hittat i mitt hus med detta lock. Kåken är byggd 1925 och ASEA gjorde väl om sin logga på 30-talet så det här kan kanske vara original?T Thomas_Blekinge skrev:
Japp, de gjorde om sin logga ganska snabbt efter Hitlers makttillträde.1933.
Så dosorna är i princip helt säkert original från byggåret.
Kan vara gott att ha koll på, att Asea inte väntade tills det började gå dåligt för nazi-tyskland, utan de gjorde snabbt ett ideologiskt val.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Asea#Asea_1923–1955
Så dosorna är i princip helt säkert original från byggåret.
Kan vara gott att ha koll på, att Asea inte väntade tills det började gå dåligt för nazi-tyskland, utan de gjorde snabbt ett ideologiskt val.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Asea#Asea_1923–1955
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 164 inlägg
Precis. Jag har sett bilder från Aseas huvudkontor där tapeten hade en snygg bård högst upp mot taket av små "solkors". Jag hittade mycket sådan märkt materiel på SKF i början av nittiotalet när jag jobbade där. Alla gillade den för det gjorde det lättare att grovt datera apparaten; dvs den är från "före eller efter 33." (Jag försökte gräva lite i precis hur snabba de var med bytet, men har inte hittat något.)Mikael_L skrev:
Och i Göteborg så har vi som bekant fortfarande kvar dem på musei-spårvagnarna:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Eller jag tror det iaf, jag har inte kollat de senaste åren. När jag flyttade till Göteborg på åttiotalet så fanns fortfarande lite modernare vagnar kvar med loggan på boggien men det sattes en plåt som skyl över dem. Man tröttnade väl på frågorna.
Jag vill också minnas att jag sett dem i storformat på turbinhusen i Olidans Kraftstation i Trollhättan. Men målade i samma gröna färg som resten av husen, så man fick titta i släpljus för att se dem.
När jag söker bilder så hittar jag dock inget. Det står ASEA snyggt i svart på dem jag hittar. Så antingen minns jag fel eller så har man bytt ut dem. Eller är noga med vinklarna när man fotograferar...
Jag har en gång hittat lite info om själva genomförandet, men jag minns inte nu längre var.lars_stefan_axelsson skrev:
Som jag minns så gick det väldigt snabbt för de flesta produkterna, ett år efter beslutet var typ 90% (fritt ur mitt minne) genomfört.
Men enligt den text jag hittade så var det några produkter som trots allt tog flera/många år att få ändrade, av lite olika orsaker.
Vi har ett gäng vattenkraftstationer i Östergötland som är byggda på 1910-1920-talen och där är det ganska stora kors på turbinhusen med. Ändå häftigt att originalprylarna håller fortfarande.lars_stefan_axelsson skrev:
Precis. Jag har sett bilder från Aseas huvudkontor där tapeten hade en snygg bård högst upp mot taket av små "solkors". Jag hittade mycket sådan märkt materiel på SKF i början av nittiotalet när jag jobbade där. Alla gillade den för det gjorde det lättare att grovt datera apparaten; dvs den är från "före eller efter 33." (Jag försökte gräva lite i precis hur snabba de var med bytet, men har inte hittat något.)
Och i Göteborg så har vi som bekant fortfarande kvar dem på musei-spårvagnarna:
[bild]
Eller jag tror det iaf, jag har inte kollat de senaste åren. När jag flyttade till Göteborg på åttiotalet så fanns fortfarande lite modernare vagnar kvar med loggan på boggien men det sattes en plåt som skyl över dem. Man tröttnade väl på frågorna.
Jag vill också minnas att jag sett dem i storformat på turbinhusen i Olidans Kraftstation i Trollhättan. Men målade i samma gröna färg som resten av husen, så man fick titta i släpljus för att se dem.
När jag söker bilder så hittar jag dock inget. Det står ASEA snyggt i svart på dem jag hittar. Så antingen minns jag fel eller så har man bytt ut dem. Eller är noga med vinklarna när man fotograferar...
Mikael_L skrev:
De går att köpa lite varstans, typ byggnadsvårdbutiker, nytillverkade i emalj och fina och så men om det finns ett original vet jag inte.P pmd skrev:
Jag har monterat bort 3 "dimmers" som suttit sedan 70-talet någon gång.
En plejd-puck ligger på som storleksreferens.
Nu är just denna puck inte en dimmer, men i samma storlek, och det stämmer till lite eftertanke då denna lilla puck gör samma som det aggregat jag monterat bort - och mer.
Såhär ser insidan ut, gediget bygge
Logga in
Skapa konto
En plejd-puck ligger på som storleksreferens.
Nu är just denna puck inte en dimmer, men i samma storlek, och det stämmer till lite eftertanke då denna lilla puck gör samma som det aggregat jag monterat bort - och mer.
Såhär ser insidan ut, gediget bygge
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Hobbyelektriker
· E
· 15 366 inlägg
Har aldrig skruvat i en sån men minns att de satt i skolaulor och liknande.
Dessa styrs med dels en huvudpanel
och en bild på insidan. 1970, måste vara då kortet designades. Kretsbanorna ser förövrigt ut ungefär som de första egna kretskort jag gjorde som amatör på 80-talet
Sen gick det tre telekablar till tre knappsatser för lokal dimning på lämplig plats för att styra ljuset.
Vredet dimringshastighet måste ju varit samma för alla tre aggregaten
"Vackert" gulnade 🤮😬 efter 50 år på väggen.
En mystisk inkoppling på baksidan, jag får inte ihop det, men jag har dock inte lagt speciellt mycket möda på att förstå, flera sekunder blev det nog, men inte mer.
Logga in
Skapa konto
och en bild på insidan. 1970, måste vara då kortet designades. Kretsbanorna ser förövrigt ut ungefär som de första egna kretskort jag gjorde som amatör på 80-talet
Logga in
Skapa konto
Sen gick det tre telekablar till tre knappsatser för lokal dimning på lämplig plats för att styra ljuset.
Vredet dimringshastighet måste ju varit samma för alla tre aggregaten
"Vackert" gulnade 🤮😬 efter 50 år på väggen.
Logga in
Skapa konto
En mystisk inkoppling på baksidan, jag får inte ihop det, men jag har dock inte lagt speciellt mycket möda på att förstå, flera sekunder blev det nog, men inte mer.
Logga in
Skapa konto