kisumisu
A Avemo skrev:
Kan du inte prova det och Återkomma med förbrukningen per mil?

Är det en diesel? Det syns inte så mycket av motorn på bilden. Men Lister gjorde väl en del dieslar.
Skulle vara kul experiment att göra.
Japp det är dieselverk!

Men nu bor jag långt från stugan.
Sedan vill jag inte förstöra varken generatorn (den har ej körts på länge, så vad skulle behövas gå igenom förutom kanske byta olja? Gammal diesel finns men vågar man använda det?) eller min elbil om det kommer o-ren el ur generatorn? Kan det skada OBC i bilen eller sätter laddboxen stopp innan nån skada kan hända?
 
Mikael_L
kisumisu kisumisu skrev:
Dels är det nog inte så ren sinus i elen minns att lamporna lyste inte riktigt jämt.
Det är ju en vanlig lindad synkrongenerator, så den ger nog nära perfekt ren sinusvåg ut.

Däremot varierar säkert spänningen och frekvensen en del, beroende på hur bra hastighetsregleringen av motorn är.
 
  • Gilla
heimlaga och 7 till
  • Laddar…
kisumisu
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är ju en vanlig lindad synkrongenerator, så den ger nog nära perfekt ren sinusvåg ut.

Däremot varierar säkert spänningen och frekvensen en del, beroende på hur bra hastighetsregleringen av motorn är.
Ok är det bara inverters som ger smutsig el? Alltså nu syftar jag inte på avgaser utan på elens kvalitet 😂

Satt och sökte lite på nätet om nån gjort det här och då kom det upp bla biltemas aggregat att det ej fungerar att ladda elbil med. Sen nån forum där man pratade om Tesla att det blev redan error i själva laddboxen.

Sedan vidare om att det handlar om jordning 🤔

Intressant.

Jag vill inte göra någon besviken. Men jag äger ju själv inte stugan. Inte ännu i alla fall 😉 (får dom för sig att sälja, så köper jag ju).

Vad skulle man behöva göra med själva generatorn?
Är det att byta olja, startbatteri sedan bara tuta och köra?

Fasiken vad ironiskt det skulle vara, jag kör med diesel och dessutom röd diesel och dessutom helt lagligt 😂 jag ägde ju en dieselbil förut morfar körde det i elverket och jag även i bilen 😉 han var lite småsur på mig för det är ju inte lagligt. Men utländsk bil så var ju lite gråzon.
 
Redigerat:
kisumisu kisumisu skrev:
Vad skulle man behöva göra med själva generatorn?
Är det att byta olja, startbatteri sedan bara tuta och köra?
Ja, det kan i stort sett vara så enkelt. Större dieselmotorer (från generationerna innan det blev en massa elektronik) kan ofta stå i decennier *) utan att haverera så länge som man inte fått dem fulla med vatten.

Så kolla först att den går att dra runt, dvs inte är helt fryst, och går den det så är det i stort sett bara att försöka starta.

Du behöver nog åtminstone blöda spridare osv så du har diesel fram och de kan ha gäggat igen (Amerikanerna lär oss att ett bra fusk för att rengöra spridare är att köra ATF i dieseln).

Det som händer är i så fall att ringarna fastnat/inte rör sig som de skall, men motorn går antagligen ändå; man får bara sämre kompression och förbränning. Iaf till en början.

Om den går att dra runt och har olja så skadar det inte med ett försök. I värsta fall så är den skrot, och då tappar du ändå inget på ett försök.


*) Här drar t ex den populäre Matt Stetar från Diesel Creek-kanalen igång en Caterpillar D8 som antagligen stått till sedan 1991 eller så. Inga större problem när han väl fått startmotorn att gå som den ska.


(Och som svar på din fråga om "ren" el; så är det främst invertrar med s.k. "modifierad" sinus, dvs en variant på fyrkantvåg som är värst. Nu brukar inte ens dessa orsaka några större problem för just större elektronik idag eftersom dessa nästan alltid använder switchade nätaggregat, men vissa komponenter kan, i teorin iaf, bli överbelastade efter lång användning. I det här fallet så har du en generator, så det blir inte problem här.)
 
  • Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Ja, det kan i stort sett vara så enkelt. Större dieselmotorer (från generationerna innan det blev en massa elektronik) kan ofta stå i decennier *) utan att haverera så länge som man inte fått dem fulla med vatten.

Så kolla först att den går att dra runt, dvs inte är helt fryst, och går den det så är det i stort sett bara att försöka starta.

Du behöver nog åtminstone blöda spridare osv så du har diesel fram och de kan ha gäggat igen (Amerikanerna lär oss att ett bra fusk för att rengöra spridare är att köra ATF i dieseln).

Det som händer är i så fall att ringarna fastnat/inte rör sig som de skall, men motorn går antagligen ändå; man får bara sämre kompression och förbränning. Iaf till en början.

Om den går att dra runt och har olja så skadar det inte med ett försök. I värsta fall så är den skrot, och då tappar du ändå inget på ett försök.


*) Här drar t ex den populäre Matt Stetar från Diesel Creek-kanalen igång en Caterpillar D8 som antagligen stått till sedan 1991 eller så. Inga större problem när han väl fått startmotorn att gå som den ska.


(Och som svar på din fråga om "ren" el; så är det främst invertrar med s.k. "modifierad" sinus, dvs en variant på fyrkantvåg som är värst. Nu brukar inte ens dessa orsaka några större problem för just större elektronik idag eftersom dessa nästan alltid använder switchade nätaggregat, men vissa komponenter kan, i teorin iaf, bli överbelastade efter lång användning. I det här fallet så har du en generator, så det blir inte problem här.)
Aha! Tack för svaret!

Den här har stått från ca 2010/2011.

Jag är som sagt helt ute när det gäller diesel/bensin grejor!

Däremot har jag stort intresse för el och elektronik.

Japp nu när du säger så finns det en vev som man kan veva igång generatorn med.

Måste nästan testa det här ifall jag nångång åker dit och övernattar där. Fast måste kanske ändå fråga tillstånd av närmaste släkten som äger stugan mer än jag 😇 (är nånslags dödsbo, fråga inte mig hur de fungerar och är ju som sagt inte i Sverige det här). Tyvärr har inte närmaste släkten så mycket intresse och stället är långtifrån mig 😒 men absolut ett guldställe att vara på och säkert även billigt att äga då ingen el, vatten osv belastar kostnader 😁

Jepp det är väl kanske det är som med gamla bilar, inte som dagens fossilbilar som är kinkiga. Dvs inget onödigt som tjorvar.

Glömde också kolla hur mycket den kan ge ut el. Men några watt lär den nog ge då stugan har flera glödlampor (även modell stor watt 100w, 75w osv och som i bilden den där 200w glödisen) och allt har varit igång när generatorn förut varit i drift.
 
P
Läge att byta ut lamporna mot LED:ar så får du mer el att ladda bilen med. 😉
 
kisumisu
P pmd skrev:
Läge att byta ut lamporna mot LED:ar så får du mer el att ladda bilen med. 😉
Jo absolut men det är det jag menar att kan nog inte vara nån liten generator.

Sen är det ju inte så smart köra från bilens batteri glödlampor 😁 men gjorde som sagt ett test att hur det fungerar ifrån bilen.

Sen kanske det inte heller ekonomiskt försvarsbart ladda just bil med generatorn (speciellt när snabbladdarna tar 2kr kWh) 😁 eller går det ungefär samma mängd diesel fast man skulle belasta den lite eller mycket?

Intressant dock oavsett ekonomi 😂
 
Av storleken av att döma så är generatorn på minst ett par kW - men bästa är att hitta generatorns märkskylt och se vad det står där

Om man gör som militären så konserveras motorn när det skall stå avstängda under lång tid och den vägen säkra att det inte bildas rost på ytor inne i motorn som cylinder och att det är fräsch olja i vevhusen (som den har gått tillräckligt länge med för att bli genomvarm) så att det inte är syror kvar i oljan och fräter på lagerytorna som det annars kan bli om vevdelarna står i gammal och välkörd olja i vevhuset i långa tider.

Nu är sådana grejor från forntiden extremt robusta att om den går att veva runt för hand så är det oftast inget väsentligt i motorn som har problem. - största problemet är att få dit färsk bränsle till rätt ställe ifall ledningarna har tömts till insprutningsmunstycke över tiden och därmed får man ofta öppna lite på tryckledningarna vid spridarna så att det börja pumpa fram synlig med diesel - annars kommer luftkudden i röret göra att det aldrig ge så hög tryck att spridaren öppnar sig så att luft och diesel pyser ut och dieseln bara studsar i rören utan att nå fram till spridaren.

Nästa problem att ta tag i är varvtalsregulatorn som bestämmer varvtalet och pådraget vid olika laster - oftast helmekaniskt men kan ha någon elektromekanisk del med länkar och leder som kan blivit torra och tröga av intorkad fett, så det är lämpligt att gå igenom dessa så att de kan röra sig utan för mycket motstånd innan man startar upp maskinen.


Sedan blir det att fundera på hur du skall fylla bränsletanken - sådana maskiner vill ha blankdiesel eller HVO100-diesel - inte motordiesel med RME-olja i sig då sådan dieselolja kan man får slem och klumpbildande tillväxt i när de står länge i tankarna och sätter igen alla filter sedan när man drar igång maskinen.

Motordiesel kan du använda när du kör motorn bokstavligen dagligen och veckovis och det är omsättning av dieseln i tanken - men när de ställs av för lång tid igen så måste man köra igenom både tank och ledningar med blankdiesel eller HVO100-diesel om denna är lättare att få tag på då dessa inte åldras eller har tillväxt i sig över tiden.
 
  • Gilla
Emil.P och 3 till
  • Laddar…
Tag en bild av märkskylte på både generatorn och diesel motorn så så vi får ett hum om effekten.
Använd en bra LED belysning.

En 2 cylindrig motor bör vara på 12-25 hkr vilket kan bli 9-18 kVA.
För att veva igång en diesel-motor, det sitter 2 små spakar på cylindertopparna med dessa kan man manuellt öppna avgasventilen så motorn inte får kompression, nu kan man veva upp en hög fart på svänghjulet och när man fäller ventillyftare så startar motoren på en cylinder nu fäll den andra ventillyftare och motorn bör stabilisera sig på 1500 rpm
Det förutsätter att det finns bränsle fram till pumpen.
 
Redigerat:
kisumisu
X xxargs skrev:
Av storleken av att döma så är generatorn på minst ett par kW - men bästa är att hitta generatorns märkskylt och se vad det står där

Om man gör som militären så konserveras motorn när det skall stå avstängda under lång tid och den vägen säkra att det inte bildas rost på ytor inne i motorn som cylinder och att det är fräsch olja i vevhusen (som den har gått tillräckligt länge med för att bli genomvarm) så att det inte är syror kvar i oljan och fräter på lagerytorna som det annars kan bli om vevdelarna står i gammal och välkörd olja i vevhuset i långa tider.

Nu är sådana grejor från forntiden extremt robusta att om den går att veva runt för hand så är det oftast inget väsentligt i motorn som har problem. - största problemet är att få dit färsk bränsle till rätt ställe ifall ledningarna har tömts till insprutningsmunstycke över tiden och därmed får man ofta öppna lite på tryckledningarna vid spridarna så att det börja pumpa fram synlig med diesel - annars kommer luftkudden i röret göra att det aldrig ge så hög tryck att spridaren öppnar sig så att luft och diesel pyser ut och dieseln bara studsar i rören utan att nå fram till spridaren.

Nästa problem att ta tag i är varvtalsregulatorn som bestämmer varvtalet och pådraget vid olika laster - oftast helmekaniskt men kan ha någon elektromekanisk del med länkar och leder som kan blivit torra och tröga av intorkad fett, så det är lämpligt att gå igenom dessa så att de kan röra sig utan för mycket motstånd innan man startar upp maskinen.


Sedan blir det att fundera på hur du skall fylla bränsletanken - sådana maskiner vill ha blankdiesel eller HVO100-diesel - inte motordiesel med RME-olja i sig då sådan dieselolja kan man får slem och klumpbildande tillväxt i när de står länge i tankarna och sätter igen alla filter sedan när man drar igång maskinen.

Motordiesel kan du använda när du kör motorn bokstavligen dagligen och veckovis och det är omsättning av dieseln i tanken - men när de ställs av för lång tid igen så måste man köra igenom både tank och ledningar med blankdiesel eller HVO100-diesel om denna är lättare att få tag på då dessa inte åldras eller har tillväxt i sig över tiden.
Tack för tipsen!

Har ingen aning vad det är för diesel om det är motorbrännolja eller den andra brännoljan.
Finns som två varianter i Finland av röddiesel. Röddiesel är det dock.

Kommer ihåg innan jag visste när jag tankade den "tyngre varianten" till bilen hur det rykte 😂😇

Kunde enligt en tagit sönder min nya dieselbil eller nya och nya var sista modellen som var utan partikelfilter, adblue och annat krafs....men ändå modern.

Då skulle man köra motor-brännolja i den utan problem och det gick också utan problem flera år tills det blev totalkaos med tullen och diverse punktskatter även här i Sverige. Idag är det knappt lönt ens ekonomiskt oavsett när vanlig diesel är billigare i Sverige. Fast den "vanliga dieseln" är nog inte så bra i kvalitet? För det blandas i massa annat.

Jaja nu ska vi kanske inte blanda in offtopic.
Men lite småkul skulle det ändå vara som en rebell tanka elbilen med det så förbjudna bränslet röd diesel 😂😇

Även fast Finland har gjort det betydligt billigare att ladda elbil på macken vs vad det kostar i Sverige göra samma sak. Det kan inte tullen eller nån annan kolla heller 😁
Om det inte blir så galet som det är i nåt land där man fick inte ha full tank om man kom från de landet. Kommer nu inte ihåg vilken landgräns det var.
 
Redigerat:
Mikael_L
En stilstudie i olika material och epoker.
Först hittar vi två rör, det till vänster är ett Bergman-rör (system Bergmann, ursprungligen tyskt, kallades också ofta B-rör).
I änden sitter också en skarvmuff och sen en porslinskragning för skydd av ledare (denna var kanske i plast, ett ytterst nytt och modernt material på denna tiden), porslinskragningen är det faktiskt inte så väldigt ofta man ser, det verkar vara någon som skiljde de noggranna från slarvpellarna på den tiden.
Till höger har vi ett pansarrör (jag kallar det bara så, trots att jag vet att det fanns lite olika typer, men jag kan inte dessa, eller ser skillnaden)

Ur pansarröret kommer det en RVIR-kabel, 5 ledare, 2,5 mm2, denna matade den gamla svarta SEF-centralen som satt här förut. detta var den sista OVIR/RVIR som fanns i detta huset, nu har jag under typ 8 års tid bytt ut all gammal OVIR, EDIL och andra gamla ledare och kablar som är ruttna.

Sen sitter det en liten bit grön FK med porslinstorix (jag vet inte vad dessa hette (Conex?), denna FK kan vara det modernaste på bilden.
Uppe till höger syns lite gammal dödskulo, 2-ledare. Men det är modernare PVC-isolerade ledare i den, så den är inte riktig dödskulo, trots sin metallmantel, så den fick sitta kvar (för att den var nästan omöjlig att byta)

Längst ner i bild hittar vi en av de allra första EKK-kablarna, även kallad "plastkulo" av gnistjägarna på den tiden.

RVIR-ledningen var nogsamt isolerad med isoleringstape av den noggranne installatören där den var uppskalad, så därför var den i förvånansvärt gott skick, gummit var inte stenhårt och blev pulver när jag rörde i det.
Olika typer av elkablar i träpanel, en studie av olika material och epoker.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Maledictus och 8 till
  • Laddar…
Ja porslinskragen var ny för mig iaf. Den har jag aldrig sett. Har väl bara stött på anläggningar gjorda av klåpare då. ;)
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
En stilstudie i olika material och epoker.
Först hittar vi två rör, det till vänster är ett Bergman-rör (system Bergmann, ursprungligen tyskt, kallades också ofta B-rör).
I änden sitter också en skarvmuff och sen en porslinskragning för skydd av ledare (denna var kanske i plast, ett ytterst nytt och modernt material på denna tiden), porslinskragningen är det faktiskt inte så väldigt ofta man ser, det verkar vara någon som skiljde de noggranna från slarvpellarna på den tiden.
Till höger har vi ett pansarrör (jag kallar det bara så, trots att jag vet att det fanns lite olika typer, men jag kan inte dessa, eller ser skillnaden)

Ur pansarröret kommer det en RVIR-kabel, 5 ledare, 2,5 mm2, denna matade den gamla svarta SEF-centralen som satt här förut. detta var den sista OVIR/RVIR som fanns i detta huset, nu har jag under typ 8 års tid bytt ut all gammal OVIR, EDIL och andra gamla ledare och kablar som är ruttna.

Sen sitter det en liten bit grön FK med porslinstorix (jag vet inte vad dessa hette (Conex?), denna FK kan vara det modernaste på bilden.
Uppe till höger syns lite gammal dödskulo, 2-ledare. Men det är modernare PVC-isolerade ledare i den, så den är inte riktig dödskulo, trots sin metallmantel, så den fick sitta kvar (för att den var nästan omöjlig att byta)

Längst ner i bild hittar vi en av de allra första EKK-kablarna, även kallad "plastkulo" av gnistjägarna på den tiden.

RVIR-ledningen var nogsamt isolerad med isoleringstape av den noggranne installatören där den var uppskalad, så därför var den i förvånansvärt gott skick, gummit var inte stenhårt och blev pulver när jag rörde i det.
[bild]
Conex är helt rätt, dom passade exakt i femtons rör. Och i mina trakter användes porslinsringen nästan till 100%.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Helt apropå arkeologi inom elområdet så har jag en liten fråga då jag är nyfiken.

Ska byta ut en strömbrytare för lyset ute i den fd ladugården och såg att kabeln till befintlig brytare måste vara rent jättegammal.

Det är vad som verkar vara en riktigt gammal föregångare till EKLK. Kabeln har ett ganska mjukt plasthölje och två massiva kopparledare som inte är färgmärkta, samt en flertrådig bi-/hjälpledare (eller vad det nu kallas) som är lindad med gulgrön tejp. Förutom detta är kabeln blymantlad under den vita yttre plastisoleringen.

Det är definitivt ingen kulo, iallafall ingen dylik av någon variant jag sett.

Någon som vet vad dessa kablar kunde ha hetat, samt eventuell årsmodell?

Grannen / släktingen i byn som varit elektriker i många år trodde den som yngst var från tidigt 60-tal.

Mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.