36 567 läst ·
82 svar
37k läst
82 svar
EKK genom en vägg.
Mjae.. de är en BILEDARE.. Skyddsledare är de om du enbart använder biledaren för att jorda ett uttag tex.. Som de var i gamla kablar, där man hade en svart (nolla) en vit (fas) och en skärm/biledare (jord).Rikard Ågren skrev:
Eller som i EKKJ, där är det inte en biledare, den används som skyddsledare.
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Om jag jordar biledarna för att skydda kabeln så blir de en skyddsledare.
Man kan ju t.ex välja att inte ansluta den i bägge ändar och då är det viktigt att ingen tror att den är PE.
Man kan hålla på och teoretisera länge men i praktiken vet nog alla elektriker trots allt vad dom har att göra med. Själv har bara kopplat någon enstaka gång med EKLK/EKRK och då har jag använt gul/grön isolering runt biledaren. Jag har inte vetat om nåt annat.
Varför jag reste frågan till Patrik och Rikard var ju för att Patrik faktiskt skrev:
"Ja, jag såg nu efter jobbet när jag fick se att boken hade kommit att det faktiskt stod att biledaren inte fick vara gul-grön, men jag låtsas som att jag aldrig läst det... kommer fortsätta med gul-grön oavsett vad."
Vilket tyder på att Patrik numera insett att han gjort fel tidigare men tänker prompt fortsätta med det ändå. Sånt beteende trodde jag hörde gamla uvar till, dvs 50+ och minst 25 år i yrket. Dom brukar ofta ha åsikten att "ingen ska försöka komma och lära mig nåt, minsann" ...
Det var inget allvarligt menat från min sida, jag var bara nyfiken på hur ni resonerar.
Det kan givetvis vara av den rena övertygelsen, efter att vägt alla möjliga argument mot varandra, att det bästa och mest korrekta är gul/grön. Jag tycker givetvis det är bättre med hantverkare (av alla slag) som använder sin hjärna än endast ett (ev misstolkat) regelverk.
Men sämst är ju dom som vare sig använder hjärnan eller följer regler ...
Man kan hålla på och teoretisera länge men i praktiken vet nog alla elektriker trots allt vad dom har att göra med. Själv har bara kopplat någon enstaka gång med EKLK/EKRK och då har jag använt gul/grön isolering runt biledaren. Jag har inte vetat om nåt annat.
Varför jag reste frågan till Patrik och Rikard var ju för att Patrik faktiskt skrev:
"Ja, jag såg nu efter jobbet när jag fick se att boken hade kommit att det faktiskt stod att biledaren inte fick vara gul-grön, men jag låtsas som att jag aldrig läst det... kommer fortsätta med gul-grön oavsett vad."
Vilket tyder på att Patrik numera insett att han gjort fel tidigare men tänker prompt fortsätta med det ändå. Sånt beteende trodde jag hörde gamla uvar till, dvs 50+ och minst 25 år i yrket. Dom brukar ofta ha åsikten att "ingen ska försöka komma och lära mig nåt, minsann" ...
Det var inget allvarligt menat från min sida, jag var bara nyfiken på hur ni resonerar.
Det kan givetvis vara av den rena övertygelsen, efter att vägt alla möjliga argument mot varandra, att det bästa och mest korrekta är gul/grön. Jag tycker givetvis det är bättre med hantverkare (av alla slag) som använder sin hjärna än endast ett (ev misstolkat) regelverk.
Men sämst är ju dom som vare sig använder hjärnan eller följer regler ...
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Jag kan lova, Mikael_L, att det ligger många sömnlösa nätter av funderande kring denna fråga bakom mina uttalanden 
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Men i dosor och armaturer brukar jag varken ha slang eller tejp...
Det stod i boken att man faktiskt inte behöver isolera biledaren i kopplingsutrymmen. Viktigast är elcentralen.
//Patrik
Det stod i boken att man faktiskt inte behöver isolera biledaren i kopplingsutrymmen. Viktigast är elcentralen.
//Patrik
Där får man nog försöka att använda den där knoppen längst upp på kroppen som Mikael L pratar om. Om de är en ny fräsch kopplingsdosa med isolerade wago så finns ju ingen anledning att isolera biledaren. Däremot om de är en dosa med osiolerade skruvplintar där man kommer med biledare kors å tvärs så kan de nog vara befogat med lite isoleringPatrik_Hed skrev:
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Haha Jo, självfallet, men överlag så...Rrrrr skrev:Där får man nog försöka att använda den där knoppen längst upp på kroppen som Mikael L pratar om. Om de är en ny fräsch kopplingsdosa med isolerade wago så finns ju ingen anledning att isolera biledaren. Däremot om de är en dosa med osiolerade skruvplintar där man kommer med biledare kors å tvärs så kan de nog vara befogat med lite isolering![]()
//Patrik
Klicka här för att svara