36 567 läst ·
82 svar
37k läst
82 svar
EKK genom en vägg.
Lås inte tråden, går det inte att göra en ny om biledaren istället om det behövs, den var ju också intressant och populär.
Börjar känna mig lite tjatig. Mats Jonsson som har varit med om att ta fram Elinstallationsreglerna utgåva 2 SS 4364000 och har skrivit boken "Elinstallationsregler 104 frågor och svar" skriver i den att biledare ej får vara märkt gul/grön.
Ni som påstår annat får ju gärna komma med källa på de påståendet.
Ni som påstår annat får ju gärna komma med källa på de påståendet.
Se Mats Jonssons eget svar här: http://www.voltiwork.de/se/Forum/viewtopic.php?id=361 :
"Man kan sålunda använda antingen transparent slang eller gul och grön slang."
samt:
"Om biledaren ansluts av andra skäl än skydd mot elchock får den inte vara märkt i färgkombinationen grönt och gult."
samt:
"Formellt finns det nog inga krav på att biledaren överhuvudtaget måste vara isolerad i ett kopplingsutrymme även om det kan vara lämpligt att göra det."
samt:
"Om biledaren ansluts av andra skäl än skydd mot elchock får den inte vara märkt i färgkombinationen grönt och gult."
samt:
"Formellt finns det nog inga krav på att biledaren överhuvudtaget måste vara isolerad i ett kopplingsutrymme även om det kan vara lämpligt att göra det."
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Ja, jag såg nu efter jobbet när jag fick se att boken hade kommit att det faktiskt stod att biledaren inte fick vara gul-grön, men jag låtsas som att jag aldrig läst det... kommer fortsätta med gul-grön oavsett vad. 
//Patrik
//Patrik
Ja allvarligare fel gör man säkert sig skyldig till här i livet! Jag brukar använda gul/grön tape (som jag alltid har på mig i fickan) om jag ska isolera någon enstaka biledare i en dosa eller dylikt. Om jag däremot ska lägga in 20st eklk i en central så använder jag transparent slang.Patrik_Hed skrev:
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Kan inte minnas senast jag anslöt biledarna av andra skäl än skydd mot elchock, så det får i normala installationer fortsatt bli gulgrön för min del
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
För övrigt finns det nog inte så mycket mer att säga i frågan?
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
En instressant fråga i boken var frågan om man är tvungen att ansluta biledaren i EKRK till jord. Det behöver man inte, men man får om man vill.
Det visste jag inte.
//Patrik
Det visste jag inte.
//Patrik
Jag blir delvis förvånad över Rikard och Patriks åsikt om att nu när dom vet att slangen ska vara transparent så kommer dom ändå fortsätta med sin gul/gröna ...
..."som jag alltid gjort!" ...
Är det fler regler ni struntar i, bara för att ni gjort på ett annat sätt tidigare?
..."som jag alltid gjort!" ...
Är det fler regler ni struntar i, bara för att ni gjort på ett annat sätt tidigare?
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Om vi säger så här, alla gör det.Mikael_L skrev:
Antar att man inte får ha gul-grön slang för att man inte ska kunna förväxla biledaren med skyddsjord,, alt. för att poängtera att biledaren inte tillhör skyddsjordningen. I vilket fall som helst så är det inget jätteproblem direkt. Elektriker (och duktga hempulare) kan skilja på skyddsledare och biledare...
//Patrik
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Ta och läs citaten tidigare i tråden en gång till Mikael_L
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Två nya saker jag lärt mig ur boken:
1. Det är tillåtet att bryta nollan i en enfaskrets, om man av någon anledning vill det, om man har en JFB. Fråga 71.
2. När man meggar så måste minsta värdet vara 1Mohm. Fråga 82.
//Patrik
1. Det är tillåtet att bryta nollan i en enfaskrets, om man av någon anledning vill det, om man har en JFB. Fråga 71.
2. När man meggar så måste minsta värdet vara 1Mohm. Fråga 82.
//Patrik
Ja läs dom själv ....Rikard Ågren skrev:
"Mats Jonsson som har varit med om att ta fram Elinstallationsreglerna utgåva 2 SS 4364000 och har skrivit boken "Elinstallationsregler 104 frågor och svar" skriver i den att biledare ej får vara märkt gul/grön."
Dvs han motsäger sig själv i olika forum.
Elsäkerhetsverket har tidigare (ska leta upp publikationen) angivit att metallmanteln i en EKLK _är_ en utsatt del som därför måste anslutas till skyddsjord. I så fall _måste_ biledaren markeras gul/grön, såvida man inte anser att dess funktion är uppenbar, i vilket fall det är valfritt.
Elsäkerhetsverket har tidigare (ska leta upp publikationen) angivit att metallmanteln i en EKLK _är_ en utsatt del som därför måste anslutas till skyddsjord. I så fall _måste_ biledaren markeras gul/grön, såvida man inte anser att dess funktion är uppenbar, i vilket fall det är valfritt.
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Det är en SKYDDSLEDARE, vilken ska vara gulgrön.