GK100 skrev:
Det har nog inte ens på den tidigare typen av kulo:s tid varit något hinder mot att använda rör som mekaniskt skydd vid tex vägg eller bjälklagsgenomgång snarare tvärtom.
Skillnaden är närmast om man skulle använda den som en del av en övergång infälld-utanpåliggande installation, då ska den skalas upp så att endast ledarna dras in i rören och manteln bara ett litet stycke (max någon dm) och manteln ska inte heller nå in i eventuella infällda dosor.

Vid nya typen dvs EKRK kan nu nya hårklyverier uppstå om biledaren i såfall ska isoleras vid uppskalad indragning i rör.
I såna fall måste nog sunt förnuft ersätta eventuella regler, övernitiskhet kan skapa fler problem än som löses.:)
Om du skalar upp kulo för att dra in i rör så klipper man ju självklart bort biledaren! Den kan anslutas i andra änden om de finns jord där, annars är inte de något krav att jorda kulo-biledare överhuvudtaget.

Det finns isolerslang på rulle, tom gul/grön sådan. Inga problem att trä på några meter.

Protte

Man ska alltid ha några meter gulgrön slang i västen :)

Rikard Ågren skrev:
Man ska alltid ha några meter gulgrön slang i västen :)
Slangen ska vara genomskinlig. Inte gulgrön för biledare.. gulgrön färg får endast användas till skyddsjord, vilket skärmen inte används som.

Känns inte så allvarligt fel dock.. jag har själv tejpat biladare med gulgrön tape.. Men har du lix slang så se till att ha genomskinlig istället så blir de rätt.

Rrrrr skrev:
Slangen ska vara genomskinlig. Inte gulgrön för biledare.. gulgrön färg får endast användas till skyddsjord, vilket skärmen inte används som.

Känns inte så allvarligt fel dock.. jag har själv tejpat biladare med gulgrön tape.. Men har du lix slang så se till att ha genomskinlig istället så blir de rätt.
Nja, biledaren skyddar ju kabeln. En form av skyddsjordning = gulgrön slang. Om den ansluts i en ände och leder bort magnetfält så bör det vara genomskinlig slang.
Så tycker jag i alla fall. Men jag (och flera kollegor) brukar slarvar en hel del med slang eller tejp på biledaren i dosor och armaturer. Det är viktigast på matning och i centraler.

//Patrik

Patrik_Hed skrev:
Nja, biledaren skyddar ju kabeln. En form av skyddsjordning = gulgrön slang. Om den ansluts i en ände och leder bort magnetfält så bör det vara genomskinlig slang.
Så tycker jag i alla fall. Men jag (och flera kollegor) brukar slarvar en hel del med slang eller tejp på biledaren i dosor och armaturer. Det är viktigast på matning och i centraler.

//Patrik
Jag har nyss, IDAG, läst att biledaren ej ska ha gulgrön färg! Inte för att de har någon större sexuell betydelse. Jag kan citera texten här sen på månda då jag kommer till firman (om jag kommer ihåg :) )

Edit: Dessutom läste jag att i nya Elinstallationsreglerna så finns det inte längre något förbud mot att ha kulo i badrum! Fast så länge tillverkaren av kabeln föreskriver att man ej ska ha den i våtrum så får man ju ändå inte ha de.. Fast det är inget som längre regleras i någon elföreskrift.

Redigerat:
Rrrrr skrev:
Jag har nyss, IDAG, läst att biledaren ej ska ha gulgrön färg! Inte för att de har någon större sexuell betydelse. Jag kan citera texten här sen på månda då jag kommer till firman (om jag kommer ihåg :) )

Edit: Dessutom läste jag att i nya Elinstallationsreglerna så finns det inte längre något förbud mot att ha kulo i badrum! Fast så länge tillverkaren av kabeln föreskriver att man ej ska ha den i våtrum så får man ju ändå inte ha de.. Fast det är inget som längre regleras i någon elföreskrift.
YESS äntligen rättades det felet till!
den regeln var ju nåt som låg kvar sen plåtkuhlons tid, men en EKRK är inte nån kulo, jag tycker den är mer lämpad för våtrum än EKK (om manteln jordas vill säga)

Jag brukar tvinna biledarna och lägga den i slang tillsammans med skyddsjorden.

Boken "104 frågor och svar" ger svar:

Fråga 54 säger att biledaren inte får vara gulgrön. Här har jag syndat...

Fråga 85 handlar om EKRK i badrum vilket inte styrs av elinstallationsreglerna utan av produktstandarden/tillverkaren då en kabel ska installeras enligt tillverkarens anvisningar. Så länge dom säger "torra utrymmen" så får EKRK inte användas i badrum. Det är dock troligt att detta kommer att ändras inom kort.

• Gilla
Mats Berg
  • Laddar…
Jaha, då blir det till att beställa genomskinlig slang istället :)

Men i centraler när man brukar tvinna biledaren och dra en gulgrön-slang över både biledaren och skyddsjorden, får man inte göra så alltså? Ska det vara genomskinlig slang? Det blir ju fulare...

//Patrik

Patrik_Hed skrev:
Men i centraler när man brukar tvinna biledaren och dra en gulgrön-slang över både biledaren och skyddsjorden, får man inte göra så alltså? Ska det vara genomskinlig slang? Det blir ju fulare...

//Patrik
Tur att Får är snälla djur.

Rrrrr skrev:
Tur att Får är snälla djur.
;):D

//Patrik

Bo.Siltberg skrev:
Boken "104 frågor och svar" ger svar:

Fråga 54 säger att biledaren inte får vara gulgrön. Här har jag syndat...

Intressant!

Patrik_Hed skrev:
Ska det vara genomskinlig slang? Det blir ju fulare...

//Patrik

Märker du alla ledare efter favoritfärg? :D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.