Hej!
Har gjort en utbyggnad med gjuten platta där det blev draget 20mm (32mm skyddsslang) pexslang till dusch, tvättställ och tvättmaskin. Nu när det ska skivas igen och vattnet ska dras inser vi att vatette enbart gör bockfixturer till 25mm skyddslang. Är vårat enda alternativ att använda LK väggdosa och få ett väldigt stort hål i kaklet för rören eller finns det något annat alternativ?
Mvh Emelie
Har gjort en utbyggnad med gjuten platta där det blev draget 20mm (32mm skyddsslang) pexslang till dusch, tvättställ och tvättmaskin. Nu när det ska skivas igen och vattnet ska dras inser vi att vatette enbart gör bockfixturer till 25mm skyddslang. Är vårat enda alternativ att använda LK väggdosa och få ett väldigt stort hål i kaklet för rören eller finns det något annat alternativ?
Mvh Emelie
Varmt välkommen till forumet @Emelie03 👍E Emelie03 skrev:Hej!
Mvh Emelie
Tråkigt svar men har ni LK 20 PEX med 34mm skyddsrör så är det ett måste med LK Väggdosa för AX20 med 34mm skyddsrör.
https://www.lksystems.se/sv/produkt...-med-vaggdosa/vaggdosa-presspex-och-klamring/
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
"Böjen" ut från vägg blir helt enkelt för lång i en standardvägg med 70mm regel i kombination med 20mm PEX och skyddsrör på 34..
Efter väggbeklädnaden är klar så monteras lämplig anslutningskoppling.
https://www.lksystems.se/sv/produkt...r/montage-med-vaggdosa/anslutningskopplingar/
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
E Emelie03 skrev:
Ja öppen bockfixtur för 34mm skyddsrör brukar vara runt 140mm i radie, så det bör gå bara du fäster allt ordentligt. Inget ska vara löst eller kunna röra sig.E Emelie03 skrev:
Väggbrickor finns från Vatette för 20-rör.
Både enkel och dubbel.
https://www.vatette.se/produkter/vaggbrickor/kopplingsbricka-v6-60-cc
Beakta dock att det blir 22mm koppling på dessa.
Blandarfäste till duschblandaren blir svårare...
Hur många utgångar kommer inte i 170-regeln?
Jag anser fortfarande att vägdosan är en bättre väg att gå i ditt fall.
Det enda som inte kommer i 170 regeln är duschblandarna.Krilleman skrev:
Ja öppen bockfixtur för 34mm skyddsrör brukar vara runt 140mm i radie, så det bör gå bara du fäster allt ordentligt. Inget ska vara löst eller kunna röra sig.
Väggbrickor finns från Vatette för 20-rör.
Både enkel och dubbel.
[länk]
Beakta dock att det blir 22mm koppling på dessa.
Blandarfäste till duschblandaren blir svårare...
Hur många utgångar kommer inte i 170-regeln?
Jag anser fortfarande att vägdosan är en bättre väg att gå i ditt fall.
Nu har jag googlat som en galning och hittat diverse. 20mm pex går genom v6 bockfixtur blå med hjälp av att förminska skyddsslangen till 25mm. Därav kommer bygget av fördelaren att lösa sig galant!
Logga in
Skapa konto
Däremot kommer nästa krux, som du skrev om duschblandarna. Beakta nu att jag är väldigt okunnig och kommer anlita vvsare, men nu när jag är så insatt i detta vill jag veta om min teori funkar. Om man drar 20mm pex till duschblandare enligt bilden ovan. sätter fast blandarfästet som vatette har kompatibelt med blå v6. Kan man då sätta en klämringskoppling förminskning 22x15 för att få blandaren att passa? Eller är jag helt ute och cyklar?
Tusen tack för att du tar dig tid att svara!
Ja se där. 👍👍E Emelie03 skrev:
Skarvat Uponors skyddsrör (25/20-28/23) för 18mm PEX har man ju gjort ett antal gånger. Har dock aldrig gjort det med 20mm.
Men får man verkligen in ett 20mm PEX i skyddsröret som även det är 20mm invändigt?
Lite smörjning kanske underlättar!
Logga in
Skapa konto
Nej, detta går inte i ett vanligt blandarfäste för PEX som är gjort för 15 eller 16 PEX.E Emelie03 skrev:Däremot kommer nästa krux, som du skrev om duschblandarna. Beakta nu att jag är väldigt okunnig och kommer anlita vvsare, men nu när jag är så insatt i detta vill jag veta om min teori funkar. Om man drar 20mm pex till duschblandare enligt bilden ovan. sätter fast blandarfästet som vatette har kompatibelt med blå v6. Kan man då sätta en klämringskoppling förminskning 22x15 för att få blandaren att passa? Eller är jag helt ute och cyklar?
Måste vara klassat för 20 PEX direkt. Om det finns?!
(Det blir ju inte mycket material kvar då till 160cc M26 eller 150cc G20)
Jadu verkar inte finnas jättestort utbud till pex 20 i blandarväg utan det verkar som att väggdosorna är alternativet. Om man inte kollar upp mer med kopplingsbrickorna till v6 dvs 🤔Krilleman skrev:
Klicka här för att svara