171 läst ·
8 svar
171 läst
8 svar
Inmurningsstos mot rökkanal genom en vägg
Hej!
Jag har en gammal järnspis som jag hade tänkt att ansluta genom en extern vägg (45cm tjock).
Kan bara skaffa reservdelar som ansluter via baksidan och då gäller en oval rökstos som går till ett matchande oval Inmurningsstos (finns inte oval-till-rund stos till min spis för att ansluta den mot en vanlig rund stos i väggen). Alla exempel som jag har sett används en Inmurningsstos mot ett murad skorsten och inte en vägg som har en rökkanal genom den till skorstenen på utsidan.
Rökkanalen kommer alltså inte att vara ansluten till baksidan av den inmurade stosen och jag undrar hur jag ska göra för att fixa detta?
Om vi hade haft ett befintligt skorsten hade bara varit att mura in stosen, men detta är lite annorlunda. Hoppas någon har råd till mig.
Jag har en gammal järnspis som jag hade tänkt att ansluta genom en extern vägg (45cm tjock).
Kan bara skaffa reservdelar som ansluter via baksidan och då gäller en oval rökstos som går till ett matchande oval Inmurningsstos (finns inte oval-till-rund stos till min spis för att ansluta den mot en vanlig rund stos i väggen). Alla exempel som jag har sett används en Inmurningsstos mot ett murad skorsten och inte en vägg som har en rökkanal genom den till skorstenen på utsidan.
Rökkanalen kommer alltså inte att vara ansluten till baksidan av den inmurade stosen och jag undrar hur jag ska göra för att fixa detta?
Om vi hade haft ett befintligt skorsten hade bara varit att mura in stosen, men detta är lite annorlunda. Hoppas någon har råd till mig.
Det ska då bli enligt tanke, en skorsten på utsidan huset. Ska du få ihop det bra med spisen, så blir det nog att prata med en smed eller kanske en plåtfirma. Vad för extern vägg trä/leka/betong, viss skillnad på hur en brandsäker genomförning ska vara.
Tack för svaret!J jonaserik skrev:
Väggen är murad hela vägen genom. En renoverad garage. Baksidan av inmurningsstosen är rektangulär 240x140mm. Kanske man skulle kunna få den svetsad till rökkanal som går genom väggen?
OK helmurad vägg då. Bäst är nog att få en skarvbit svetsad som passar i båda ändar till anslutning. Sen om den behöver vara delbar vid infart i väggen eller räcka hela vägen ut till kröken upp på skorstenen. Tänker på om du behöver lossa spisen av någon orsak. Hålet genom väggen ska var så stort att det går att isolera röret minst med 5 cm stenull.T tony.wharton skrev:
Bra ide. Jag kan välja att ha en 150mm rör ut genom väggen och då är det lite bättre passform.J jonaserik skrev:OK helmurad vägg då. Bäst är nog att få en skarvbit svetsad som passar i båda ändar till anslutning. Sen om den behöver vara delbar vid infart i väggen eller räcka hela vägen ut till kröken upp på skorstenen. Tänker på om du behöver lossa spisen av någon orsak. Hålet genom väggen ska var så stort att det går att isolera röret minst med 5 cm stenull.
De ovala delarna är nämligen 190mm breda, så man vill inte strypa gasflödet mellan den och rökkanalen.
Den delen som skruvas på baksidan av spisen går då in i inmurningsstosen som är då hon-fattning och ska vara inmurad. Då är de två delningsbara. Det är just mellan baksidan av stosen och röret som behövs fixas. Vanligtvis är rökkanalen två rör, en smalare med brandsäkert isolering mellan rören.
Så länge man kan dela på de så går det kanske att svetsa ihopa antingen direkt eller via ett extra plåt mellan.
Låter det vettigt?
Och Ja, så borrar jag en 250mm hål (minst) för att kunna isolera.J jonaserik skrev:OK helmurad vägg då. Bäst är nog att få en skarvbit svetsad som passar i båda ändar till anslutning. Sen om den behöver vara delbar vid infart i väggen eller räcka hela vägen ut till kröken upp på skorstenen. Tänker på om du behöver lossa spisen av någon orsak. Hålet genom väggen ska var så stort att det går att isolera röret minst med 5 cm stenull.
Går säkert bra det du tänker, med ett så stort hål genom väggen, så finns det lite spelrum att justera mot spisen. Kan vara lite diffust att få hålet, så det passar mot spisens anslutning i höjd och sidled, men bara mäta. Med en skorsten på utsidan, så behöver den ha något att stå på där. Inte hänga på röret som kommer ut från väggen. Lycka till och kom gärna tillbaka med kanske foton hur du fick till det.T tony.wharton skrev:
EDIT Då är det bra att få ihop rören och peta/trycka in isolering från utsidan.
Will do.J jonaserik skrev:Går säkert bra det du tänker, med ett så stort hål genom väggen, så finns det lite spelrum att justera mot spisen. Kan vara lite diffust att få hålet, så det passar mot spisens anslutning i höjd och sidled, men bara mäta. Med en skorsten på utsidan, så behöver den ha något att stå på där. Inte hänga på röret som kommer ut från väggen. Lycka till och kom gärna tillbaka med kanske foton hur du fick till det.
I will call our sotare tomorrow and ask him if this sounds ok or if its a bit too sketchy to pass his control.
Many thanks Jonas!
Klicka här för att svara