SarB
H HEM2121 skrev:
Då kan de bara sätta dit en käpp där de tror att tomtröret var tidigare. Men vill de ha en juridisk bindande markering så är det Lantmäteriet som gäller. Det är väl mest för parterna annars finns väl de rätta koordinaterna hos Lantmäteriet som du skriver. Samfälligheten har ju gjort ett lagbrott när tagit bort tomtgränsröret och borde vara snabba med att få dit ett ny tomtmarkering genom att kontakta Lantmäteriet.
Jag förutsatte att andra aktörer inte markerar gränser utan exakta koordinater. Jag får dela din uppfattning om att man LM kanske kan vara smartare att kontakta beroende på omständigheterna. Med förbehållet att samfällighetsföreningen fortfarande inte r behörig att ansöka om åtgärden.

B nord123 skrev:
LM har som jag uppfattat slutat med gränsutvisningar.
Vid gränsutvisning sätts som jag förstått en träkäpp ner som inte är rättsligt gällande.
Jodå dom gör det fortfarande och det bli permanent , kommunen gör också det men det blir inte permanent LM är svindyra , hade en kontrovers med min granne ang. tomtgränsen , tomtröret var flyttat vilket var brottsligt enl utsättaren och han märkte ut tomtgränserna ( hörnen ) med färg där jag sedan slagit ner rör och fotat , detta var kommunen och han hade en geodetisk utsättningsstav och bara mätte in koordinaterna , det finns olika sorters utmärkningar tomtrör , sten , cementpålar med inslag.a märkningar etc.etc.
Så att flytta på eller ändra på utsättningar av tomtgränser som är gjorda av LM. är brottsligt och jo dom är fortfarande aktiva , bara att gå in på deras hemsida där finns alla uppgifter , min utsättning från kommunen kostade 2000:- tror att det var 1000:-/tim

N Nils ST skrev:
Jo, men jag är tveksam om det går under egenmäktigt förfarande?
Ja det kan jag hålla med om men har dom varit inne på fastigheten och rotat eller ute på allmänningen det är ju frågan och varför plocka bort fastighetsutmärkningen annars , luktar skumt alltihopa.

• Gilla
a.o.f och 1 till
  • Laddar…
N
O Otto Kulladal skrev:
tomtröret var flyttat vilket var brottsligt enl utsättaren och han märkte ut tomtgränserna ( hörnen ) med färg där jag sedan slagit ner rör och fotat...
Aj då det är minst lika brottsligt, förfalskning av fast märke kallas det!
Luktar skumt ;)

• Gilla
Otto Kulladal och 1 till
  • Laddar…
N Nils ST skrev:
Aj då det är minst lika brottsligt, förfalskning av fast märke kallas det!
Luktar skumt ;)
Har hänt innan jag flyttade hit , troligtvis toppade som gjorde det sulan har blivit helt sned när dom gjutit och därför flyttat röret men det gäller ju bara en decimeter på sex meter men med taxeringsvärde , fastighetsskatt etc.etc. så handlar det ju om kapital också

N
O Otto Kulladal skrev:
Har hänt innan jag flyttade hit , troligtvis toppade som gjorde det sulan har blivit helt sned när dom gjutit och därför flyttat röret men det gäller ju bara en decimeter på sex meter men med taxeringsvärde , fastighetsskatt etc.etc. så handlar det ju om kapital också
Du skrev ju att du satte ner ett rör? Gjorde du det innan du flyttade dit? Det låter också lite skumt. Jag skulle bedömandet som värre vilseledning om det handlar om en decimeter på 6 meter än om det handlade om 10 meter fel. Det gör det hela bara mycket svårare för LM att avgöra då. Taxeringsvärde beräknas ju på hur stor fastigheten är i fastighetsregistret och således efter den akt fastigheten tillkom i där arealen finns med. Att flytta rör ändrar inte arealen i fastighetsregistret och taxeringsvärdet påverkas således inte. Fastighetsskatt utgår ju från taxeringsvärdet så det är ju samma sak där. Dessutom heter det fastighetsavgift nu för tiden och är alltså ingen skatt. I alla fall när det gäller bostadshus.

• Gilla
SarB
  • Laddar…
Sverige kryllar av vägar som handhas av informella "föreningar" och som inte har förrättning. Dessa har ingen laglig grund och sköts ofta av ett par drivande I grannskapet.

Eftersom man inte vill ha förrättning (pga kostnaden) så är man ofta dåliga på att göra rätt för sig genom att ha stadgar mm.

Förr eller senare brukar dessa "föreningar" göra bort sig och eftersom det inte finns några formella beslut så brukar det bli ett elände att få rätt mot de som gjort fel.

Jag vill därför kraftigt rekommendera alla som har sådana här vägar att skaffa sig en formell förening och att sätta upp andelar mm för dessa så att alla man får ordning och reda. På detta sätt så kan alla dumheter och konflikter lättare undvikas.

• Gilla
-MH- och 6 till
  • Laddar…
Ring kommunen
Det är straffbart att gräva bort gränsmarkeringar
ock att ta bort andras träd ,även om det finns e vägförening

N
J Jan-Allan skrev:
Ring kommunen
Vad ska kommunen göra åt det? Ett brott polisanmäls och hanteras i domstol.

• Gilla
SarB
  • Laddar…
B
N Nils ST skrev:
Vad ska kommunen göra åt det? Ett brott polisanmäls och hanteras i domstol.
Om det är kommunen som är sakägare i gräns så är svaret ja elljest Nej
Civilrättsligt

N
B nord123 skrev:
Om det är kommunen som är sakägare i gräns så är svaret ja elljest Nej
Civilrättsligt
Men så var väl ändå inte fallet här....och varken kommunen eller LM utreder brott. Man kan få ny gränsmarkering genom förrättning men kostnaderna för det avgörs ju utifrån gällande lagstiftning och tar inte hänsyn till om det är den ena orten som flyttat den. Det är inte upp till varken LM eller kommun att avgöra.

Vägverket grävde bort ett tomtrör vid mitt fritidshus. Jag fick först ta upp det med vägverket och avtala om att de tog kostnaden för att återställa. Sedan beställde jag jobbet av LM. De körde på fast pris för småärenden (10 000.-). Jag fick fakturan av LM och betalade den samt vidarefakturerade vägverket. Att man löser det så här är för att undvika kostsam administration hos LM och vägverket. I TS fall är motparten en vägförening eller samfällighet men det borde vara samma procedur oavsett.
TS är, vad jag antar, medlem i föreningen och har då rätt att ta del av alla protokoll. Läs vad som står. Jämför med vad som gjorts. Är det i överensstämmelse? Finns stämmobeslut? Om inte, agera på nästa stämma och se till att styrelsen inte får ansvarsfrihet.

• Gilla
Nils Terminus och 1 till
  • Laddar…
B
N Nils ST skrev:
Men så var väl ändå inte fallet här....och varken kommunen eller LM utreder brott. Man kan få ny gränsmarkering genom förrättning men kostnaderna för det avgörs ju utifrån gällande lagstiftning och tar inte hänsyn till om det är den ena orten som flyttat den. Det är inte upp till varken LM eller kommun att avgöra.
Kommunen kan vara fastighetsägare på ena sidan gränsen och är då sakägare och kan driva frågan.

N
B nord123 skrev:
Kommunen kan vara fastighetsägare på ena sidan gränsen och är då sakägare och kan driva frågan.
Ja men så var inte fallet här. Och det jag skriver säger inte emot det. Jag säger bara att det kanske inte löser problemet. Vill man ha en ny markering får man vara beredd på att betala själv trotts att någon annan har flyttat den. Det får avgöras i domstol om och vem som flyttat den, det kan ingen annan göra.

Claes Sörmland
J Jan-Allan skrev:
Ring kommunen
Vad har kommunen med en polisiär fråga att göra? Polisen är statlig.

• Gilla
Nils Terminus
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.