N Nils ST skrev:
Är dettta verkligen en samfällighetsförening är då frågan?
JA,vägsamfällighetsförening,c:a 2 km väg.års avgift c: a 2000 kr.

N
jade_wys38 jade_wys38 skrev:
JA,vägsamfällighetsförening,c:a 2 km väg.års avgift c: a 2000 kr.
Okej men jag förstod det på dig som att det inte finns ett anläggningsbeslut och då finns det ju ingen gemensamhetsanläggning? Eller är det en samfällighet som förvaltas av en samfällighetsförening helt enkelt?
Edit. Jag ser ju att du skriver vägsamfällighet men försöker bara förstå vad du avser med det då de olika begreppen ofta blandas ihop.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
N
SarB SarB skrev:
Det gör det, men det krävs väl en paragraf om kostnaden för särgut i 14 kap eftersom det finns en paragraf om kostnaden för bestämning i samma kapitel och man i stora delar annars hänvisar till att vad som gäller bestämning även ska gälla särskild gränsutmärkning. Jag antar att det är därför.

Jag har inte lagtexten i huvudet, men kommun och stat är som du säger undantag i vissa fall, samfälllghetsförening är inte undantag. Eftersom markeringarna markerar just gränser mellan fastigheter blir de inte ens sakägare. Nu har jag här då antagit att det är en gemensamhetsanläggning som förvaltas av en samfällighetsförening det handlar om. Är det samfälld mark så blir det ju på annat vis.
Sedan verkar det finnas ett behov av att göra på annat vis, är väl inte alls ovanligt att diverse företag av misstag gräver bort rör och borde kanske då ha möjlighet både att ansöka om och betala för att märka ut dem.
Du har säkert rätt här, jag får rannsaka mig själv i denna fråga och fundera över min tolkning ;)

• Gilla
jade_wys38
  • Laddar…
H
SarB SarB skrev:
Gränsutvisning kan andra kunniga också göra, måste inte vara LM.
Det är bara sakägare som kan stå kostnaderna om åtgärden utförs av LM och det är i detta fall fastighetsägaren, inte föreningen. Däremot kan såklart fastighetsägaren och föreningen själva komma överens om att den ena ska stå kostnaden, men LM kommer styra fakturan till fastighetsägaren.
Visst kan andra göra det det men för att det ska gälla måste måste Lantmäteriet göra det.

• Gilla
jade_wys38
  • Laddar…
SarB
H HEM2121 skrev:
Visst kan andra göra det det men för att det ska gälla måste måste Lantmäteriet göra det.
Njae, jag motsätter mig det faktiskt. Detta rör sig ju bara om entydiga gränser som redan är gällande och med tydliga koordinater. Gränserna påverkas ju inte på något vis, inget nytt tillkommer, så de gäller ju på samma sätt före som efter att de märkts ut.

N Nils ST skrev:
Helt rätt det får man inte göra, men vad ska lantmäteriet göra åt det? Dom kan sätta ut ett nytt rör men inte avgöra om och vem som tagit bort det gamla.
Det är brottsligt att flytta på lantmäteriets utmärkningar och samfällighet verkar det bara vara till namnet , avloppet förmodar jag är dagvatten.

• Gilla
jade_wys38
  • Laddar…
N
O Otto Kulladal skrev:
Det är brottsligt att flytta på lantmäteriets utmärkningar och samfällighet verkar det bara vara till namnet , avloppet förmodar jag är dagvatten.
Jo, men jag är tveksam om det går under egenmäktigt förfarande?

B
SarB SarB skrev:
Njae, jag motsätter mig det faktiskt. Detta rör sig ju bara om entydiga gränser som redan är gällande och med tydliga koordinater. Gränserna påverkas ju inte på något vis, inget nytt tillkommer, så de gäller ju på samma sätt före som efter att de märkts ut.
LM har som jag uppfattat slutat med gränsutvisningar.
Vid gränsutvisning sätts som jag förstått en träkäpp ner som inte är rättsligt gällande.

SarB
B nord123 skrev:
LM har som jag uppfattat slutat med gränsutvisningar.
Vid gränsutvisning sätts som jag förstått en träkäpp ner som inte är rättsligt gällande.
Det har de, med vissa undantag. Rättsligt gällande och rättsligt gällande, dessa görs ju som sagt bara när man med hjälp av karta mm vet exakt var gränsen går, så gränsen går ju rättsligt där den gått hela tiden vare sig det står en gränskäpp där eller ej. Men jag ser vad ni menar och kan dela uppfattningen.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
N
SarB SarB skrev:
Det har de, med vissa undantag. Rättsligt gällande och rättsligt gällande, dessa görs ju som sagt bara när man med hjälp av karta mm vet exakt var gränsen går, så gränsen går ju rättsligt där den gått hela tiden vare sig det står en gränskäpp där eller ej. Men jag ser vad ni menar och kan dela uppfattningen.
Jag tror problemet här kanske är att andra aktörer struntar i om gränsen är entydig eller inte. Dom sätter ut det så gott dom kan och till och med efter registerkartan i visa fall. Alla tänker inte som lantmäteriet här och alla behöver inte tänka som lantmäteriet här även om det hade vart önskvärt.

• Gilla
SarB
  • Laddar…
SarB
N Nils ST skrev:
Jag tror problemet här kanske är att andra aktörer struntar inom gränsen är entydig eller inte. Dom sätter ut det så gott dom kan och till och med efter registerkartan i visa fall. Alla tänker in te som lantmäteriets här och alla behöver inte tänka som lantmäteriet här även om det hade vart önskvärt.
Det är möjligt, jag känner av naturliga skäl inte riktigt till hur andra aktörer gör. Men om det ofta fungerar på det viset att man märker ut efter sin bästa förmåga är det absolut så att man som andra sagt inte ska se dem som rättsligt gällande. jag har ärligt talat naivt levt i tron att dessa utmärkningar endast görs när en entydig gräns finns även av andra aktörer.

N
SarB SarB skrev:
Det är möjligt, jag känner av naturliga skäl inte riktigt till hur andra aktörer gör. Men om det ofta fungerar på det viset att man märker ut efter sin bästa förmåga är det absolut så att man som andra sagt inte ska se dem som rättsligt gällande. jag har ärligt talat naivt levt i tron att dessa utmärkningar endast görs när en entydig gräns finns även av andra aktörer.
Kan man tjäna enkla pengar så gör man väl det ;)

• Gilla
SarB
  • Laddar…
H
SarB SarB skrev:
Då kan de bara sätta dit en käpp där de tror att tomtröret var tidigare. Men vill de ha en juridisk bindande markering så är det Lantmäteriet som gäller. Det är väl mest för parterna annars finns väl de rätta koordinaterna hos Lantmäteriet som du skriver. Samfälligheten har ju gjort ett lagbrott när tagit bort tomtgränsröret och borde vara snabba med att få dit ett ny tomtmarkering genom att kontakta Lantmäteriet.

• Gilla
jade_wys38
  • Laddar…
B
H HEM2121 skrev:
Då kan de bara sätta dit en käpp där de tror att tomtröret var tidigare. Men vill de ha en juridisk bindande markering så är det Lantmäteriet som gäller. Det är väl mest för parterna annars finns väl de rätta koordinaterna hos Lantmäteriet som du skriver.
Det är inte säkert att det finns koordinater om det är före 1972 och före FBL.
Långt ifrån allt är inte digitaliserat eller inmätt.

H
B nord123 skrev:
Det är inte säkert att det finns koordinater om det är före 1972 och före FBL.
Långt ifrån allt är inte digitaliserat eller inmätt.
Ja, kan det också vara.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.