Grannar som har fastigheten mitt emot ,på andra sidan av vägen ,har tagit bort en del av sina diken och ordnade ett avlopp ( under körbanan) mot min tomt. Längs min tomtgräns grävdes diket och tagits bort lantmäteriets fasta
märken gällande min tomtgräns.Sist enligt vägsamfällighetens ordförande utsago skulle avverkas några sk sjuka träd för att ordna en större vändplan.Under min frånvaro har man gjort intrång på min tomt och vid vägen sågades flera friska träd samtidigt har jag fått se det omtalade avloppet från grannes diken mot min tomt.Röret lutar (höjdskillnad förekommer) Vatten rinner med full fart och det sker en bevattning på min tomt (och infarten till
huset).Vägsamfällighetens mäktiga inte agerar .Hur ska man agera för att inte ha en upptrappad konflikt och grannsämja ???

Besviken samfällighets medlem.

Claes Sörmland
Vad vill du exakt uppnå?

N
jade_wys38 jade_wys38 skrev:
Grannar som har fastigheten mitt emot ,på andra sidan av vägen ,har tagit bort en del av sina diken och ordnade ett avlopp ( under körbanan) mot min tomt. Längs min tomtgräns grävdes diket och tagits bort lantmäteriets fasta
märken gällande min tomtgräns.Sist enligt vägsamfällighetens ordförande utsago skulle avverkas några sk sjuka träd för att ordna en större vändplan.Under min frånvaro har man gjort intrång på min tomt och vid vägen sågades flera friska träd samtidigt har jag fått se det omtalade avloppet från grannes diken mot min tomt.Röret lutar (höjdskillnad förekommer) Vatten rinner med full fart och det sker en bevattning på min tomt (och infarten till
huset).Vägsamfällighetens mäktiga inte agerar .Hur ska man agera för att inte ha en upptrappad konflikt och grannsämja ???

Vad är det som skulle vara egenmäktigt förfarande?

SarB

Jag är inte riktigt med på vad samfälligheten gjort för fel här, men att ha vatten från grannens avlopp in på din tomt låter såklart inte trevligt. Jag förutsätter då att du redan lyft detta med grannen och att de inte var villiga att göra något åt saken?

Oförskämt av vägsamfälligheten. Jag hade börjat med att kontakta Lantmäteriet. Ta bort gränsmärken får man inte göra.

• Gilla
Otto Kulladal och 1 till
  • Laddar…
N
a.o.f a.o.f skrev:
Oförskämt av vägsamfälligheten. Jag hade börjat med att kontakta Lantmäteriet. Ta bort gränsmärken får man inte göra.
Helt rätt det får man inte göra, men vad ska lantmäteriet göra åt det? Dom kan sätta ut ett nytt rör men inte avgöra om och vem som tagit bort det gamla.

• Gilla
SarB
  • Laddar…
N Nils ST skrev:
Helt rätt det får man inte göra, men vad ska lantmäteriet göra åt det? Dom kan sätta ut ett nytt rör men inte avgöra om och vem som tagit bort det gamla.
Det är nog bäst att ta diskussionen med Lantmäteriet men jag skulle gått ut och fotat. Det borde vara spår eller se nygrävt ut om det varit grävmaskiner där. Kanske TS också fått något mail om vägföreningens projekt.

• Gilla
Bror9
  • Laddar…
Detta är en privat sk samfällighetsförenings väg.Borttagna lantmäteriet märken bör återställas av föreningen med hjälp av en utsättande från LM. Grannen mittemot har bla en gammal tvåkammarbrun som kan leka och dränering mot diket.

N
a.o.f a.o.f skrev:
Det är nog bäst att ta diskussionen med Lantmäteriet men jag skulle gått ut och fotat. Det borde vara spår eller se nygrävt ut om det varit grävmaskiner där. Kanske TS också fått något mail om vägföreningens projekt.
Ja men vad tycker du lantmäteriet ska göra åt det? Om föreningen tar på sig ansvaret då kan dom ju betala för en särskild gränsutvisning och då är alla nöjda. Tar dom inte ansvaret för det så är nog enda möjligheten att TS får gå till domstol.

• Gilla
michael-s
  • Laddar…
N Nils ST skrev:
Ja men vad tycker du lantmäteriet ska göra åt det? Om föreningen tar på sig ansvaret då kan dom ju betala för en särskild gränsutvisning och då är alla nöjda. Tar dom inte ansvaret för det sår nog enda möjligheten att TS får gå till domstol.
Lantmäteriet berättar detta och det är bättre att ta det med Lantmäteriet än info från ett forum. Det kan vara bra att ha det skriftligt från Lantmäteriet när TS talar med vägföreningen.

N
a.o.f a.o.f skrev:
Lantmäteriet berättar detta och det är bättre att ta det med Lantmäteriet än info från ett forum.
Om man vill betala onödiga pengar i onödan så ja visst. Annas kan man lyssna på dom som kan något i ett forum.

N Nils ST skrev:
Om man vill betala onödiga pengar i onödan så ja visst. Annas kan man lyssna på dom som kan något i ett forum.
De har alltid svarat på mina frågor gratis.

• Gilla
Solvide och 1 till
  • Laddar…
SarB
Du kan såklart kontakta LM om problemet är att rören har grävts bort. Ingen bevisning i form av bilder eller liknande krävs, LM bryr sig inte om vem som gjort vad. Ansöker man om att nya rör ska slås ner av LM på sin fastighet får man också betala för det själv, även om det är någon annan som grävt blrt rören (med vissa undantagsfall). Är era gränser klara med tydliga koordinater är det nog smartare att vända sig till en firma för att märka ut dem på nytt, de har större möjligheter än LM att styra fakturan till någon annan än fastighetsägaren (antar jag) och bör bli billigare eftersom de inte behöver upprätta beslutshandlingar osv. Förmodligen går det dessutom snabbare.

• Gilla
Nils Terminus
  • Laddar…
a.o.f a.o.f skrev:
Det fanns inga brev ,ingen info , detta blev ett smart smyg osynligt jobb medan växterna var kvar.Tyvärr jag har inte kunnat vara där .

N
a.o.f a.o.f skrev:
De har alltid svarat på mina frågor gratis.
Det tvivlar jag på. Lantmäteriet är duktiga på att ta betalt för sig, med rätta. Men ja man kan ju alltid ringa och fråga men då hamnar man i kundtjänst och kan dom hjälpa en med en sån här fråga har man nog tur. Men TS får göra som hen känner för.

• Gilla
SarB
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.