N Nils ST skrev:
Det tvivlar jag på. Lantmäteriet är duktiga på att ta betalt för sig, med rätta. Men ja man kan ju alltid ringa och fråga men då hamnar man i kundtjänst och kan dom hjälpa en med en sån här fråga har man nog tur. Men TS får göra som hen känner för.
Jag har absolut inte fått betala för att få svar på frågor och de var trevliga att ha att göra med.

• Gilla
SarB
  • Laddar…
N
SarB SarB skrev:
Du kan såklart kontakta LM om problemet är att rören har grävts bort. Ingen bevisning i form av bilder eller liknande krävs, LM bryr sig inte om vem som gjort vad. Ansöker man om att nya rör ska slås ner av LM på sin fastighet får man också betala för det själv, även om det är någon annan som grävt blrt rören (med vissa undantagsfall). Är era gränser klara med tydliga koordinater är det nog smartare att vända sig till en firma för att märka ut dem på nytt, de har större möjligheter än LM att styra fakturan till någon annan än fastighetsägaren (antar jag) och bör bli billigare eftersom de inte behöver upprätta beslutshandlingar osv. Förmodligen går det dessutom snabbare.
Vid en särskild gränsutmärkning är det dock sökande som betalar konstigt nog så det bästa är ju att låta samfällighetsföreningen söka om dom nu är villiga till det.

SarB
a.o.f a.o.f skrev:
Jag har absolut inte fått betala för att få svar på frågor och de var trevliga att ha att göra med.
Kortare samtal innan man skickat in ett ärende kostar inte och man kan säkert få fin hjälp!
I detta fall kommer det inte finnas så mycket mer info att få än att LM på ansökan kan märka ut gränserna igen och såklart då tar betalt för detta.

N
a.o.f a.o.f skrev:
Bra det (y) En fråga till kundtjänst kostar såklart inte något men man kan heller inte vänta sig dom mest avancerade svaren då det inte är lantmätare som svarar där.

N Nils ST skrev:
Bra det (y) En fråga till kundtjänst kostar såklart inte något men man kan heller inte vänta sig dom mest avancerade svaren då det inte är lantmätare som svarar där.
Det är en lätt fråga och de har säkert ett standardsvar men med det svaret kan TS komma ganska långt när hen visar upp det för vägföreningen.

• Gilla
evertb
  • Laddar…
SarB
N Nils ST skrev:
Vid en särskild gränsutmärkning är det dock sökande som betalar konstigt nog så det bästa är ju att låta samfällighetsföreningen söka om dom nu är villiga till det.
Ja, men man ska ju vara behörig att ansöka om åtgärden också. Ofta inkommer ansökningar från ej behöriga och de får förvisso betala eftersom de är sökande, men det blir ju vara för adm. Kostnad och inställande, men gränsen ska inte märkas ut om det inte är fastighetsägaren som sökt. Undantag för tex trafikverket när de rubbar markeringar i samband med byggnation av väg.
Men det är absolut möjligt att någon har en erfarenhet som inte stämmer med det jag skriver, ibland hanteras saker olika såklart.

• Gilla
Bror9 och 1 till
  • Laddar…
N
a.o.f a.o.f skrev:
Det är en lätt fråga och de har säkert ett standardsvar men med det svaret kan TS komma ganska långt när hen visar upp det för vägföreningen.
Jag förstår nog inte vad det är för svar du är ute efter då som även ska visas upp för föreningen? Att domningen får flytta på en markering eller vad?

N Nils ST skrev:
Jag förstår nog inte vad det är för svar du är ute efter då som även ska visas upp för föreningen? Att domningen får flytta på en markering eller vad?
Att vägföreningen inte får flytta gränsmarkeringar.

N
a.o.f a.o.f skrev:
Att vägföreningen inte får flytta gränsmarkeringar.
Ja det är dom nog redan medvetna om, jag tror problemet här kanske är att dom inte vill kännas vid att dom gjort det. Men TS får rätta mig om jag tolkar det fel.

• Gilla
jade_wys38
  • Laddar…
SarB
Kanske är det att få ett svar från LM med information om att det är brottsligt att flytta på gränsmärken och hänvisning till tillämpligt lagrum samt eventuella påföljder du tänker dig?

• Gilla
evertb och 1 till
  • Laddar…
N
SarB SarB skrev:
Ja, men man ska ju vara behörig att ansöka om åtgärden också. Ofta inkommer ansökningar från ej behöriga och de får förvisso betala eftersom de är sökande, men det blir ju vara för adm. Kostnad och inställande, men gränsen ska inte märkas ut om det inte är fastighetsägaren som sökt. Undantag för tex trafikverket när de rubbar markeringar i samband med byggnation av väg.
Men det är absolut möjligt att någon har en erfarenhet som inte stämmer med det jag skriver, ibland hanteras saker olika såklart.
Det här är en intressant fråga, jag anser att du har helt rätt när det gäller alla andra typer av förrättningar utan just särskild gränsutmärkning, se handbok FBL, kommentar till FBL 14:16. ”Enligt 14 kap. 16 § tredje stycket är huvudprincipen vid särskild gränsutmärkning att det är den som har ansökt om förrättningen som ska stå för kostnaderna för denna. Detta gäller oavsett om ansökan har gjorts av en sakägare eller av någon annan.”
Men det kan såklart tolkas olika men det finns ingen anledning enligt mig att formulera det på detta sätt om det gäller samma sak som på övriga förrättningar.

N Nils ST skrev:
Ja det är dom nog redan medvetna om, jag tror problemet här kanske är att dom inte vill kännas vid att dom gjort det. Men TS får rätta mig om jag tolkar det fel.
Det verkar som om vägföreningen inte vet att det är olagligt att flytta gränsmarkeringar och att de inte vet att det är olagligt att såga ner träd på annans mark och att det är oetiskt att rikta vattenflöde rakt in på annans tomt.

• Gilla
jade_wys38 och 2 till
  • Laddar…
N
a.o.f a.o.f skrev:
Det verkar som om vägföreningen inte vet att det är olagligt att flytta gränsmarkeringar och att de inte vet att det är olagligt att såga ner träd på annans mark och att det är oetiskt att rikta vattenflöde rakt in på annans tomt.
Vi har för lite informationen om för att kunna dra den slutsatsen. Du har ingen aning om vad anläggningsbeslutet säger. Det finns i vissa fall rätt för en samfällighetsförening att ta ner träd på någons annans fastighet.

• Gilla
SnyggPer och 1 till
  • Laddar…
N Nils ST skrev:
Vi har för lite informationen om för att kunna dra den slutsatsen. Du har ingen aning om vad anläggningsbeslutet säger. Det finns i vissa fall rätt för en samfällighetsförening att ta ner träd på någons annans fastighet.
Hade vägföreningen rent mjöl i påsen så hade de informerat om detta. Flytta på gränsmarkeringar är ändå olagligt.

• Gilla
jade_wys38 och 2 till
  • Laddar…
SarB
N Nils ST skrev:
Det här är en intressant fråga, jag anser att du har helt rätt när det gäller alla andra typer av förrättningar utan just särskild gränsutmärkning, se handbok FBL, kommentar till FBL 14:16. ”Enligt 14 kap. 16 § tredje stycket är huvudprincipen vid särskild gränsutmärkning att det är den som har ansökt om förrättningen som ska stå för kostnaderna för denna. Detta gäller oavsett om ansökan har gjorts av en sakägare eller av någon annan.”
Men det kan såklart tolkas olika men det finns ingen anledning enligt mig att formulera det på detta sätt om det gäller samma sak som på övriga förrättningar.
Jag tänker mig att den formuleringen är där eftersom bestämningar hanteras i samma kapitel och kostnaderna för dem hanteras annorlunda.
Sökanden får betala, ja. Men första prövningen är att kontrollera om sökanden var behörig att ansöka om särgut. Man konstaterar att så inte är fallet, ingen markering görs och sökande får betala för inställandet av förrättningen.

Men har förstått att många tolkat det som du gör.

• Skärmdump av hemsida med text om särskild gränsutmärkning och kostnadsinformation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Pakino och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.