Hej,
Igår hade vi elektrikern här. Han kom för att riva ner gammal el och sätts upp ny i köket då kablarna var gamla och fula vilket inte passade in i köket när de var nytt.
Men flera saker gick helt åt helvete...

1. Han testade jordfelsbrytaren, då glimmrs de till i 2 lampor. Efter det har en massa maskiner slagits ut och är helt döda.
2. Han satte ett uttag till kylen nästan uppe i taket, se bild. Vem sätter den där uppe
??!
3. Han såg till att bergvärmepump slogs ut och en säkring slog i från i pumpen.

Vi kom hem sent i går, och märker att vi inte har någon värme. Jag ringer dem och säger detta och samma elektriker om ut vid 20.30. Han trodde de kunde blivit nollfel och att det inte var fastskruvat i själva centralen. Vi öppna upp men allt var fastskruvat vilket innebar att det inte var nollfel. Så öppna han pumpen, vi fick igång den.

Sen gick babyvakt, babymatmaskinen, internetmodem och diskmaskin sönder. De menar på att vi ska ta de med länsförsäkringar för de ska ersätta i detta fall. När jag och frugan pratade sen kom vi på att vi måste ju betala allt här, åldersavdrag, självrisk osv. Är det verkligen rimligt? Vi tycker firman borde stå för vad de tagit sönder. Vad är rätt och fel?

• Eluttag placerat ovanligt högt upp på en vägg nära taket bredvid ett kylskåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Ledsen
  • Arg
ricebridge och 4 till
  • Laddar…
Firman borde ha någon form av ansvarsförsäkring som täcker det. Ring till ditt försäkringsbolag och hör med dom.

Ang uttaget till kyl/frys så ska den placeras så man kan koppla ur kyl/frys utan att flytta på just kyl/frys. Så din placering är fullt normal.

• Gilla
leffe-e och 16 till
  • Laddar…
O
I Irouza skrev:
1. Han testade jordfelsbrytaren, då glimmrs de till i 2 lampor. Efter det har en massa maskiner slagits ut och är helt döda.
Normalt testar man jordfelsbrytaren dels genom att trycka på testknappen och dels genom att använda ett instrument som läcker lite ström mellan fas och jord. Vi pratar om miliampere så det är inget som skadar någonting. Du blandar inte ihop saker så att det han gjort är ett isolationstest? Då mäter man en testspänning på 0,5-1,5 kV vilket kan skada apparater.

I Irouza skrev:
2. Han satte ett uttag till kylen nästan uppe i taket, se bild. Vem sätter den där uppe??!
Alla. Det är där det skall sitta. Läs den här tråden där det bland annat citeras från från svensk standard för elinstallation som säger att det är 2m över golv som gäller för uttag bakom kyl- och frysskåp.

I Irouza skrev:
3. Han såg till att bergvärmepump slogs ut och en säkring slog i från i pumpen.
Vad menar du med "han såg till"? Med en så vag beskrivning är det omöjligt att säga något meningsfull.

I Irouza skrev:
Han trodde de kunde blivit nollfel och att det inte var fastskruvat i själva centralen. Vi öppna upp men allt var fastskruvat vilket innebar att det inte var nollfel.
Här är frågan om du bara slarvar med beskrivningen eller om elektrikern verkligen inte gjorde några som helst mätningar? Flytande nolla är ett väldigt allvarligt fel och det är lätt att mäta up. Det är inget man gissar på och det är inget man avfärdar genom att bara kontrollera åtdragningen av nollskruven och anslutningarna.

Redigerat:
  • Gilla
leffe-e och 6 till
  • Laddar…
C
O Steamboy skrev:
Vi pratar om miliampere så det är inget som skadar någonting. Du blandar inte ihop saker så att det han gjort är ett isolationstest?
Det som sannolikt har hänt är att jordfelsbrytaren inte har kopplat in nollan när den återställts. Ovanligt, men det händer uppenbarligen då och då. Byt jordfelsbrytaren innan det händer igen!

• Gilla
Bo.Siltberg och 6 till
  • Laddar…
Har de kontrollerat så att allt är rätt kopplat i centralen, kan vara så att nollan har blivit bruten till flera apparater men att faserna inte har blivit brutna av jordfelsbrytaren.

• Gilla
kanonkula och 2 till
  • Laddar…
Tråkigt. Dock låter det mer som att ni har lite större problem i anläggningen än bara att elektrikern tryckt på testknapp.
Hur är övriga elen? Någon kommentar från han som var där?

• Gilla
Excel och 1 till
  • Laddar…
O
C cpalm skrev:
Det som sannolikt har hänt är att jordfelsbrytaren inte har kopplat in nollan när den återställts. Ovanligt, men det händer uppenbarligen då och då.
Du inser att jag nu aldrig mer kommer våga trycka på testknappen eller återställa en jordfelsbrytare utan att först bryta säkringarna till alla grupper och sedan kontrollmäta innan jag slår på dem igen? ;-)

Redigerat:
  • Gilla
datja och 7 till
  • Laddar…
Det låter inte som att elektrikern har orsakat era problem. Cpalms teori är möjlig. Visst är det lätt attmäta upp ett nollfel, men inte om det är intermitent. Tex jordfelsbrytare som inte återställernollan initialt men sedan gör det. Kontrollera alls nollskruvar och byt jordfelsbrytare så borde felet vara borta. Följdfelen kan ni nog inte skylla på elektrikern.

• Gilla
jonjoh och 3 till
  • Laddar…
C
O Steamboy skrev:
Du inser att jag nu aldrig mer kommer våga trycka på testknappen eller återställa en jordfelsbrytare utan att först bryta säkringarna till alla grupper och sedan kontrollmäta innan jag slår på dem igen? ;-)
Inte jag heller numera. Min kollega råkade ut för detta och det blev ett riktigt fyrverkeri. Som @Busten är inne på är en annan möjlighet att JFB inte löste ut på faserna. Nollfelet uppstod hur som helst säkert internt i jordfelsbrytaren.

@Irouza: Vad är det för fabrikat på JFB?

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Inte jag heller numera. Min kollega råkade ut för detta och det blev ett riktigt fyrverkeri. Som @Busten är inne på är en annan möjlighet att JFB inte löste ut på faserna. Nollfelet uppstod hur som helst säkert internt i jordfelsbrytaren.

@Irouza: Vad är det för fabrikat på JFB?

Märkligt. Samma firma som installerat den jfb för knappt 1,5 år sedan, det är en Hager.

• Gilla
johfo
  • Laddar…
C
I Irouza skrev:
Samma firma som installerat den jfb för knappt 1,5 år sedan, det är en Hager.
OK, då har du ju fortfarande reklamationsrätt på den, så då tycker man att Hager kunde få stå för skadorna.

C cpalm skrev:
OK, då har du ju fortfarande reklamationsrätt på den, så då tycker man att Hager kunde få stå för skadorna.

Ja om det nu är den som är orsaken. Så bör det vara så. Men elektrikern kunde inte hitta felet alls. Och typ ryckte på axlarna när allt gick igång igen. Min fundering blir, om vi får köpa nya maskiner igen, kommer detta ske igen isåfall?

Man får öppna fasadmätarskåpet och kolla så pen ledaren är okej.
Det kan ju glappa tidigare.

Stora frågan är ju varför man spikar ut kabel innan taklisterna sitter på plats?

• Gilla
Blomberg och 6 till
  • Laddar…
Men det verkar osannolikt att det skulle hända just när elektrikern var där. Felet är sannolikt där elekrikern varit.

• Gilla
FelixB och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.