67 617 läst ·
1 370 svar
68k läst
1,4k svar
Effekttariffer solceller - olönsamt
Nej det stämmer. Men de införde det på prov för 2k kunder. Det är sannolikt att det var den taxan de provkörde som skulle bli den som infördes.K karlmb skrev:
Och med min förbrukningsprofil, så skulle det bli billigare. Men så har jag sällan toppar över 5kWh/h heller.
Alldeles utan att bry mig det minsta om när jag eller övriga familjen förbrukar el.
5 pers i hushållet.
Hus från pre 1900-tal.
Bv-pump.
Ingen elbil
Vavtalstyrd bv pump då antar jag?S Snikholt skrev:Nej det stämmer. Men de införde det på prov för 2k kunder. Det är sannolikt att det var den taxan de provkörde som skulle bli den som infördes.
Och med min förbrukningsprofil, så skulle det bli billigare. Men så har jag sällan toppar över 5kWh/h heller.
Alldeles utan att bry mig det minsta om när jag eller övriga familjen förbrukar el.
5 pers i hushållet.
Hus från pre 1900-tal.
Bv-pump.
Ingen elbil
Har en pump som är on/off, 16 år gammal, funkar utmärkt. Hade garanterat blivit drabbad av effekttariff, 2k extra per år. Kollade på att byta, skulle kosta 150k för att kunna komma undan effekttariff. Roi på 75 år på den investeringen…..
Så ja, är 110% emot det otroligt trubbig verktyget effekttariff. Ingen förankring i verkligheten, jag har inte ändrat nått, så varför i hela friden ska jag betala för att Kraftringen inte gjort sitt jobb att analysera behoven för för framtiden?!?! De kränger solceller utan info om effekttariffen, och sedan gömmer sig bakom EIs regelverk när de maxar ut sina avgifter, helt i motsats till hur Staffanstorp tolkat regelverket. Girighet kallas det.
Idioti kallar jag EIs regler.
Redigerat:
Nej faktiskt inte. IVT från 2005…L Lundabon skrev:Vavtalstyrd bv pump då antar jag?
Har en pump som är on/off, 16 år gammal, funkar utmärkt. Hade garanterat blivit drabbad av effekttariff, 2k extra per år. Kollade på att byta, skulle kosta 150k för att kunna komma undan effekttariff. Roi på 75 år på den investeringen…..
Så ja, är 110% emot det otroligt trubbig verktyget effekttariff. Ingen förankring i verkligheten, jag har inte ändrat nått, så varför i hela friden ska jag betala för att Kraftringen inte gjort sitt jobb att analysera behoven för för framtiden?!?! De kränger solceller utan info om effekttariffen, och sedan gömmer sig bakom EIs regelverk när de maxar ut sina avgifter, helt i motsats till hur Staffanstorp tolkat regelverket. Girighet kallas det.
Idioti kallar jag EIs regler.
En åtgärdjag förmodligen skulle fixa om tariffen infördes, vore ett automatiserat hinder för BVP att köra baserat på x-nivå tim-medeleffekt.
Kräver lite utrustning och intrimning, men borde vara rätt simpelt.
Januari och februari i år hade varit dyrare än utan effektavgift, men inget alarmerande.
Alla riktigt kalla månader blir i princip dyrare med effektavgift, men sett till helår så jämnar det ut sig.
Elbil och höga effektuttag under kort tid straffar sig såklart.
Det kommer inte att gå att ladda en elbil när man vill på full effekt, om man vill slippa dyr nätavgift med effekttariff.
Det är ganska lite av samhällets el som konsumeras av den gruppen du pekar ut och ytterligare en liten del av dessa som har utrustning och sen ytterligare en liten del av dessa som överväger det du säger och sen bara några som skulle göra det, så du kan lugnt somnna om.S Snikholt skrev:
Näten är till största delen tillräckliga, enligt nätbolagen, vi har redan betalt för dem och nu är frågan om vi ska få använda det som vi redan har köpt, eller om man ska lägga på nya licenskostnader i efterhand.
Jasså - jag tycker det är den stora snackisen i fikarum, och lite överallt.D djac skrev:Det är ganska lite av samhällets el som konsumeras av den gruppen du pekar ut och ytterligare en liten del av dessa som har utrustning och sen ytterligare en liten del av dessa som överväger det du säger och sen bara några som skulle göra det, så du kan lugnt somnna om.
Näten är till största delen tillräckliga, enligt nätbolagen, vi har redan betalt för dem och nu är frågan om vi ska få använda det som vi redan har köpt, eller om man ska lägga på nya licenskostnader i efterhand.
Hänger ofta samman med när det införskaffats solceller, elbil, batteri osv.
Men om det är som du säger.
Då drabbar ju effektvgifterna bara en väldigt liten del, som påverkas negativt.
En ofta kapitalstark grupp därtill.
Räkna själv.
Så är det, mycket som händer nu i Sverige riktas mot små grupper, det ger populasen någon att hetsa mot och är säkert att göra eftersom de med sin litenhet inte har någon röst. För nationalismen är det viktigt att ge folk något att hata, solcellsägare är fromma så det är ett säkert kort.S Snikholt skrev:Jasså - jag tycker det är den stora snackisen i fikarum, och lite överallt.
Räkna själv.
Ungefär en fjärdedel av energin går till hushållen och som du vet bor inte alla i egna hus och inte alla dessa har de apparater som du syftar på, så det är en känslomässig ballong man utgår ifrån när man spinner.
Ja, räkna på hur mkt elnäten faktiskt blir överbelastade. Det har Vattenfall o Ellevio gjort.S Snikholt skrev:Jasså - jag tycker det är den stora snackisen i fikarum, och lite överallt.
Räkna själv.
Och då tycker du det känns som en bra ingång till framtiden? Redan idag skulle jag som har tur och kan ladda elbil på dagarna få problem på sommarhalvåret då jag givetvis vill ladda mitt på dan.S Snikholt skrev:Nej faktiskt inte. IVT från 2005…
En åtgärdjag förmodligen skulle fixa om tariffen infördes, vore ett automatiserat hinder för BVP att köra baserat på x-nivå tim-medeleffekt.
Kräver lite utrustning och intrimning, men borde vara rätt simpelt.
Januari och februari i år hade varit dyrare än utan effektavgift, men inget alarmerande.
Alla riktigt kalla månader blir i princip dyrare med effektavgift, men sett till helår så jämnar det ut sig.
Elbil och höga effektuttag under kort tid straffar sig såklart.
Det kommer inte att gå att ladda en elbil när man vill på full effekt, om man vill slippa dyr nätavgift med effekttariff.
Således problem både på vintern o sommarn.
Vattenfall hade ingen effektavgift på sommaren.K karlmb skrev:
Tror du att 1/4 del av energin motsvarar 1/4 del av vad som är kostnadsdrivande i lokalnäten?D djac skrev:Så är det, mycket som händer nu i Sverige riktas mot små grupper, det ger populasen någon att hetsa mot och är säkert att göra eftersom de med sin litenhet inte har någon röst. För nationalismen är det viktigt att ge folk något att hata, solcellsägare är fromma så det är ett säkert kort.
Ungefär en fjärdedel av energin går till hushållen och som du vet bor inte alla i egna hus och inte alla dessa har de apparater som du syftar på, så det är en känslomässig ballong man utgår ifrån när man spinner.
Ja det säger en hel del om hur du resonerar.