67 506 läst ·
1 370 svar
68k läst
1,4k svar
Effekttariffer solceller - olönsamt
Vem har prognostiserat att folk skulle göra så? De flesta köper el när de behöver. Punkt.S Snikholt skrev:Vi har inte alls dessa nät på plats till största delen. Om det du menar med ”dessa nät” är nät som ska kunna hantera att precis varendaste privatkund ska kunna sätta en ”AI” att köpa sälja el till max vad tygen håller för när priset är gynnsamt.
Och mikroproducenterna mata ut max när vädret så är.
Du far runt med väldans märkliga påståenden som du bygger dina resonemang på.
Har de inte tittat på avgifterna alls menar du?pacman42 skrev:
De har tittat på ett hushåll ur högen och jämfört enbart detta hushålls kostnader i nätet. Dvs de tar ingen som helst hänsyn till prisutvecklingen förr andra hushåll i samma elnät. Detta missgynnar alla nätoperatörer som har infört effekttariffer. Dels för att man inte tar hänsyn till varken de som har en högre eller lägre effekt, respektive de som har en högre eller lägre förbrukning. Dels för att man inte tar hänsyn till att en del kunder faktiskt har ett annorlunda användningsmönster, exempelvis genom laddning av elbilar på natten.K karlmb skrev:
Så nej, de har inte tittat på avgifterna generellt. De har vat att granska avgifterna för ett av gruskornen på gårdsplanen.
Men en villa med halva förbrukningen har ju knappast fått mindre ökningar.pacman42 skrev:
De har tittat på ett hushåll ur högen och jämfört enbart detta hushålls kostnader i nätet. Dvs de tar ingen som helst hänsyn till prisutvecklingen förr andra hushåll i samma elnät. Detta missgynnar alla nätoperatörer som har infört effekttariffer. Dels för att man inte tar hänsyn till varken de som har en högre eller lägre effekt, respektive de som har en högre eller lägre förbrukning. Dels för att man inte tar hänsyn till att en del kunder faktiskt har ett annorlunda användningsmönster, exempelvis genom laddning av elbilar på natten.
Så nej, de har inte tittat på avgifterna generellt. De har vat att granska avgifterna för ett av gruskornen på gårdsplanen.
Hur menar du? Detta gäller ju inte bara effektavgiften? Känns som du bara letar fel.pacman42 skrev:
De har ju följt elnätsavgifterna i flera år och inte bara i år med effektavgift....
Jag vet inte om du totalt missat vad som prånglas ut i reklamväg och media för stunden.K karlmb skrev:
Fler och fler kommer att byta till tim-pris, elbil och Tibber…
Det kommer att bli norm.
Tim-pris är jättedumt att ha, om man inte har för avsikt att agera på priser.
Jag hade fått lägre nätkostnader med effektavgift utan att ändra beteende alls. Förbrukar 15 MWh.K karlmb skrev:
Och jag använder el när jag känner för det.