S Snikholt skrev:
Vi har inte alls dessa nät på plats till största delen. Om det du menar med ”dessa nät” är nät som ska kunna hantera att precis varendaste privatkund ska kunna sätta en ”AI” att köpa sälja el till max vad tygen håller för när priset är gynnsamt.
Och mikroproducenterna mata ut max när vädret så är.

Du far runt med väldans märkliga påståenden som du bygger dina resonemang på.
Vem har prognostiserat att folk skulle göra så? De flesta köper el när de behöver. Punkt.

S Snikholt skrev:
Varför inte då tänker du?
Kanske pga el inte är som optioner eller aktier för en enskild konsument.

pacman42 pacman42 skrev:
Problemet med denna rapporten är att den inte har räknat på hur mycket nätoperatörerna tar in på sina avgifter, men ändå hävdar den att de höjt priserna. Man kan inte komma till den slutsatsen när man räknat som de har gjort. Det är bedrägligt att påstå det.
Har de inte tittat på avgifterna alls menar du?

K karlmb skrev:
Har de inte tittat på avgifterna alls menar du?
De har tittat på ett hushåll ur högen och jämfört enbart detta hushålls kostnader i nätet. Dvs de tar ingen som helst hänsyn till prisutvecklingen förr andra hushåll i samma elnät. Detta missgynnar alla nätoperatörer som har infört effekttariffer. Dels för att man inte tar hänsyn till varken de som har en högre eller lägre effekt, respektive de som har en högre eller lägre förbrukning. Dels för att man inte tar hänsyn till att en del kunder faktiskt har ett annorlunda användningsmönster, exempelvis genom laddning av elbilar på natten.

Så nej, de har inte tittat på avgifterna generellt. De har vat att granska avgifterna för ett av gruskornen på gårdsplanen.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
De har tittat på ett hushåll ur högen och jämfört enbart detta hushålls kostnader i nätet. Dvs de tar ingen som helst hänsyn till prisutvecklingen förr andra hushåll i samma elnät. Detta missgynnar alla nätoperatörer som har infört effekttariffer. Dels för att man inte tar hänsyn till varken de som har en högre eller lägre effekt, respektive de som har en högre eller lägre förbrukning. Dels för att man inte tar hänsyn till att en del kunder faktiskt har ett annorlunda användningsmönster, exempelvis genom laddning av elbilar på natten.

Så nej, de har inte tittat på avgifterna generellt. De har vat att granska avgifterna för ett av gruskornen på gårdsplanen.
Men en villa med halva förbrukningen har ju knappast fått mindre ökningar.

K karlmb skrev:
Men en villa med halva förbrukningen har ju knappast fått mindre ökningar.
Hur har de räknat effekttariffen där i så fall? De har definierat vad de tycker är ett intressant hus att följa och sedan räknar de utifrån detta. Det är inte vetenskapligt för dem öre.

• Gilla
Snikholt
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Hur har de räknat effekttariffen där i så fall? De har definierat vad de tycker är ett intressant hus att följa och sedan räknar de utifrån detta. Det är inte vetenskapligt för dem öre.
Hur menar du? Detta gäller ju inte bara effektavgiften? Känns som du bara letar fel.
De har ju följt elnätsavgifterna i flera år och inte bara i år med effektavgift....

• Gilla
Sigge McKvack
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Hur menar du? Detta gäller ju inte bara effektavgiften? Känns som du bara letar fel.
De har ju följt elnätsavgifterna i flera år och inte bara i år med effektavgift....
För ett hus med ett förbrukningsmönster. Dvs ett gruskorn på grusplanen

pacman42 pacman42 skrev:
För ett hus med ett förbrukningsmönster. Dvs ett gruskorn på grusplanen
Som sagt, om du tycker deras typvilla (om det nu är någon villa) är fel urval, vad blir det för skillnad om man väljer de andra gruskornen? Har de inte fått några ökade kostnader?

S
K karlmb skrev:
Knappast. Det är ju många kunder som har nätägare som bedömer att inga förrstärkningar i lokalnäten behöver göras inom överskådlig tid annat än för rena utbyggnader, utökningar av näten.
Det får bli ett slut nu på dessa sagor.
Är det? Jag känner inte till några.

S
K karlmb skrev:
Vem har prognostiserat att folk skulle göra så? De flesta köper el när de behöver. Punkt.
Jag vet inte om du totalt missat vad som prånglas ut i reklamväg och media för stunden.

Fler och fler kommer att byta till tim-pris, elbil och Tibber…

Det kommer att bli norm.

Tim-pris är jättedumt att ha, om man inte har för avsikt att agera på priser.

S
K karlmb skrev:
Som sagt, om du tycker deras typvilla (om det nu är någon villa) är fel urval, vad blir det för skillnad om man väljer de andra gruskornen? Har de inte fått några ökade kostnader?
Jag hade fått lägre nätkostnader med effektavgift utan att ändra beteende alls. Förbrukar 15 MWh.
Och jag använder el när jag känner för det.

S Snikholt skrev:
Är det? Jag känner inte till några.
Både kunderna hos Vattenfall och Ellevio.

S Snikholt skrev:
Jag hade fått lägre nätkostnader med effektavgift utan att ändra beteende alls. Förbrukar 15 MWh.
Och jag använder el när jag känner för det.
Vilket nätbolag och hur såg avgifterna ut?

S
K karlmb skrev:
Både kunderna hos Vattenfall och Ellevio.
Kunderna?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.