S
K karlmb skrev:
Ja, räkna på hur mkt elnäten faktiskt blir överbelastade. Det har Vattenfall o Ellevio gjort.
Var har de presenterat detta?
 
D
S Snikholt skrev:
Tror du att 1/4 del av energin motsvarar 1/4 del av vad som är kostnadsdrivande i lokalnäten?

Ja det säger en hel del om hur du resonerar.
Tänk nu ett varv till, du behöver inte vara exakt men om en fjärdedel är alla hushåll i landet, så kan du jobba dig bakåt från det och göra lite uppskattningar, det bör göra att du ser att du befinner dig i en desinformationsbubbla, ännu ett populistiskt spinn.
 
S Snikholt skrev:
Vattenfall hade ingen effektavgift på sommaren.
Vad bra. Men det kommer, det har flera puckon skrivit. "Vi måste ju utnyttja nätet effektivt!"
 
S Snikholt skrev:
Var har de presenterat detta?
Läs i alla de trådar vi pratat om detta. Orkar inte...
 
S
D djac skrev:
Tänk nu ett varv till, du behöver inte vara exakt men om en fjärdedel är alla hushåll i landet, så kan du jobba dig bakåt från det och göra lite uppskattningar, det bör göra att du ser att du befinner dig i en desinformationsbubbla, ännu ett populistiskt spinn.
Så du vidhåller att överförd energimängd, är kostnadsdrivare.

Och geografi, effekt, samvariation är egalt?
 
S
K karlmb skrev:
Vad bra. Men det kommer, det har flera puckon skrivit. "Vi måste ju utnyttja nätet effektivt!"
Inte omöjligt - det är ju avhängt ifall nätägaren bedömer att behovet finns.

Men uppenbarligen gör inte vattenfall det, i alla fall inte på belastad effekt sommartid i sina koncessionsområden.

De kan dock mycket väl ha behov av tariff på tillförd.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
D
S Snikholt skrev:
Så du vidhåller att överförd energimängd, är kostnadsdrivare.

Och geografi, effekt, samvariation är egalt?
Det jag säger är att du har fallit för en saga, någon har förskjutet perspektiven så att något i sammanhanget obetydligt har blivit väldigt stort, det är klassisk desinformation, spinn, eller vad man nu vill kalla det, det ska ingå korn av sanning, annars flyger det inte.
 
  • Gilla
  • Haha
karlmb och 1 till
  • Laddar…
S
D djac skrev:
Det jag säger är att du har fallit för en saga, någon har förskjutet perspektiven så att något i sammanhanget obetydligt har blivit väldigt stort, det är klassisk desinformation, spinn, eller vad man nu vill kalla det, det ska ingå korn av sanning, annars flyger det inte.
Förstår att du känner så, och argumenterar som du gör.
Det är ganska vanlig typ av förnekelse, när verkligheten inte riktigt lirar med ens förhoppningar.
 
  • Haha
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
D
S Snikholt skrev:
Förstår att du känner så, och argumenterar som du gör.
Det är ganska vanlig typ av förnekelse, när verkligheten inte riktigt lirar med ens förhoppningar.
Ah, det går nog bra ska du se, Sverige är inte så unikt, det kommer fungera här också, vi måste släppa den rädslostyrda beslutsordningen nu, dags att gå vidare och fortsätta utvecklas.

Vi ska inte tro på makthavare som genom att skrämma oss med de/det främmande vill öka styrningen, kontrollen och tvånget över medborgarna.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
S
D djac skrev:
Ah, det går nog bra ska du se, Sverige är inte så unikt, det kommer fungera här också, vi måste släppa den rädslostyrda beslutsordningen nu, dags att gå vidare och fortsätta utvecklas.

Vi ska inte tro på makthavare som genom att skrämma oss med de/det främmande vill öka styrningen, kontrollen och tvånget över medborgarna.
Vad har det du just skrev med nuvarande ”makthavare” att göra, avseende elnät?

Förutom då att Ebba blev rädd och viftade bort effektavgifterna, som valfläsk?

Effektavgifterna ÄR utveckling.
Sen kan man ogilla eller gilla, men dina argument är väldigt flummiga.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
D
S Snikholt skrev:
Vad har det du just skrev med nuvarande ”makthavare” att göra, avseende elnät?

Förutom då att Ebba blev rädd och viftade bort effektavgifterna, som valfläsk?

Effektavgifterna ÄR utveckling.
Sen kan man ogilla eller gilla, men dina argument är väldigt flummiga.
Makthavare är inte bara politiker, effektavgifter är avveckling.
 
S
D djac skrev:
Makthavare är inte bara politiker, effektavgifter är avveckling.
Effektavgifter är en viktig del i det som kan få ”smart grids”, eller ”smarta elnät” om du så vill att fungera bra.

Du har bestämt dig för att det är dåligt på känslomässiga grunder, sannolikt inducerat av att de påverkar din egna ekonomi åt fel håll.
Inte mycket att göra åt den saken.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
Inte omöjligt - det är ju avhängt ifall nätägaren bedömer att behovet finns.

Men uppenbarligen gör inte vattenfall det, i alla fall inte på belastad effekt sommartid i sina koncessionsområden.

De kan dock mycket väl ha behov av tariff på tillförd.
Nej, inte från microprodukton.
 
S Snikholt skrev:
Effektavgifter är en viktig del i det som kan få ”smart grids”, eller ”smarta elnät” om du så vill att fungera bra.

Du har bestämt dig för att det är dåligt på känslomässiga grunder, sannolikt inducerat av att de påverkar din egna ekonomi åt fel håll.
Inte mycket att göra åt den saken.
Det är dåligt då det motverkar elflöden som uppkommer vid olika scenarier idag och än mer framöver. Och det behövs inte.
 
S
K karlmb skrev:
Nej, inte från microprodukton.
Jodå - i alla högsta grad. Precis enligt samma princip som att de får ersättning för deras s.k. nätnytta - så ska de bestrida de kostnader som deras leverans orsakar.

Om detta inträffar på grund av samvariation - och det blir markör för tex. en nätuppgradering, så ska mikroproducent-kollektivet bära merkostnaden. Inte konsumetkollektivet.

Tariffernas utformning kommer inte att var huggen i sten - nätägarna måste justera den baserat på faktiska förhållanden.

Och det är väl här någonstans min kritik mot effektavgifterna kommer in.
Så länge de inte är dymaiska, så kan man lika gärna strunta i dem enligt mig.
De kommer inte att spegla det faktiska läget särskilt väl.

Och här talar jag som ingenjör.

Som kund välkomnar jag dem, de slår bra för mig iaf.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.