67 623 läst ·
1 370 svar
68k läst
1,4k svar
Effekttariffer solceller - olönsamt
Tänk nu ett varv till, du behöver inte vara exakt men om en fjärdedel är alla hushåll i landet, så kan du jobba dig bakåt från det och göra lite uppskattningar, det bör göra att du ser att du befinner dig i en desinformationsbubbla, ännu ett populistiskt spinn.S Snikholt skrev:
Så du vidhåller att överförd energimängd, är kostnadsdrivare.D djac skrev:
Och geografi, effekt, samvariation är egalt?
Inte omöjligt - det är ju avhängt ifall nätägaren bedömer att behovet finns.K karlmb skrev:
Men uppenbarligen gör inte vattenfall det, i alla fall inte på belastad effekt sommartid i sina koncessionsområden.
De kan dock mycket väl ha behov av tariff på tillförd.
Det jag säger är att du har fallit för en saga, någon har förskjutet perspektiven så att något i sammanhanget obetydligt har blivit väldigt stort, det är klassisk desinformation, spinn, eller vad man nu vill kalla det, det ska ingå korn av sanning, annars flyger det inte.S Snikholt skrev:
Förstår att du känner så, och argumenterar som du gör.D djac skrev:
Det är ganska vanlig typ av förnekelse, när verkligheten inte riktigt lirar med ens förhoppningar.
Ah, det går nog bra ska du se, Sverige är inte så unikt, det kommer fungera här också, vi måste släppa den rädslostyrda beslutsordningen nu, dags att gå vidare och fortsätta utvecklas.S Snikholt skrev:
Vi ska inte tro på makthavare som genom att skrämma oss med de/det främmande vill öka styrningen, kontrollen och tvånget över medborgarna.
Vad har det du just skrev med nuvarande ”makthavare” att göra, avseende elnät?D djac skrev:Ah, det går nog bra ska du se, Sverige är inte så unikt, det kommer fungera här också, vi måste släppa den rädslostyrda beslutsordningen nu, dags att gå vidare och fortsätta utvecklas.
Vi ska inte tro på makthavare som genom att skrämma oss med de/det främmande vill öka styrningen, kontrollen och tvånget över medborgarna.
Förutom då att Ebba blev rädd och viftade bort effektavgifterna, som valfläsk?
Effektavgifterna ÄR utveckling.
Sen kan man ogilla eller gilla, men dina argument är väldigt flummiga.
Makthavare är inte bara politiker, effektavgifter är avveckling.S Snikholt skrev:
Effektavgifter är en viktig del i det som kan få ”smart grids”, eller ”smarta elnät” om du så vill att fungera bra.D djac skrev:
Du har bestämt dig för att det är dåligt på känslomässiga grunder, sannolikt inducerat av att de påverkar din egna ekonomi åt fel håll.
Inte mycket att göra åt den saken.
Det är dåligt då det motverkar elflöden som uppkommer vid olika scenarier idag och än mer framöver. Och det behövs inte.S Snikholt skrev:
Jodå - i alla högsta grad. Precis enligt samma princip som att de får ersättning för deras s.k. nätnytta - så ska de bestrida de kostnader som deras leverans orsakar.K karlmb skrev:
Om detta inträffar på grund av samvariation - och det blir markör för tex. en nätuppgradering, så ska mikroproducent-kollektivet bära merkostnaden. Inte konsumetkollektivet.
Tariffernas utformning kommer inte att var huggen i sten - nätägarna måste justera den baserat på faktiska förhållanden.
Och det är väl här någonstans min kritik mot effektavgifterna kommer in.
Så länge de inte är dymaiska, så kan man lika gärna strunta i dem enligt mig.
De kommer inte att spegla det faktiska läget särskilt väl.
Och här talar jag som ingenjör.
Som kund välkomnar jag dem, de slår bra för mig iaf.