pacman42 pacman42 skrev:
Nu syftade jag iofs att jag tycker att det är relevant om det är en operatör med många kunder som har ett visst beteende. Det går många Lerum Energi, Mölndal Energi, Partille Energi, Kungälv Energi och Ale Energi innan man kommer upp i en storlek av Vattenfalls elnät.
Men dås ka vi väl räkna ihop alla kunder som bolagen har som införde effekttariffer, och inte bara titta på att Vattenfall avstod? Det är fler som fick effektavgifter än som slapp antar jag.
 
Ska bli intressant att se om det kommer normaliseras på halva priset nu då?
Är det inte anmärkningsvärt så så säg.
 
  • IMG_0261.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L Lundabon skrev:
Är det inte anmärkningsvärt så så säg.
En klassisk omvändelse under galgen...? 😊
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
En klassisk omvändelse under galgen...? 😊
Så är det! Kallas politisk och medial avlastning.
 
L Lundabon skrev:
Stefan har 100% rätt här.

[länk]
Finns den att läsa nånstans utan pren?
 
D
L Lundabon skrev:
Stefan har 100% rätt här.

[länk]
Det fattar varenda person som arbetet kommersiellt med driftstjänster, elnätsmarknaden är grotesk
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Men dås ka vi väl räkna ihop alla kunder som bolagen har som införde effekttariffer, och inte bara titta på att Vattenfall avstod? Det är fler som fick effektavgifter än som slapp antar jag.
Det man borde ha gjort är att kolla hur mycket avgifterna höjdes, sedan kvantifiera detta på de som fått effekttariffer och inte.

De flesta hann ju bara ha effekttariffer några månader innan de togs bort. Det var Ellevio och ett par bolag till som hade sådana regler att folk klagade, men hos de flesta bolag så hann ju inte ens folk ha dessa ett år så att de fick se resultatet på årsbasis
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Det man borde ha gjort är att kolla hur mycket avgifterna höjdes, sedan kvantifiera detta på de som fått effekttariffer och inte.

De flesta hann ju bara ha effekttariffer några månader innan de togs bort. Det var Ellevio och ett par bolag till som hade sådana regler att folk klagade, men hos de flesta bolag så hann ju inte ens folk ha dessa ett år så att de fick se resultatet på årsbasis
Poängen var inte att folk klagat, utan att de som höjde generellt var samma bolag som införde det.
 
https://www.byggahus.se/forum/attac...shojningarna-i-de-svenska-elnaten-pdf.985098/

Tack!
Så inte nog med att modellerna för själva ramberäkningen har låg koppling till verkligheten (han nämner inte eländet med en bas utgående från vad ett nytt nät skulle kosta att bygga), man har dessutom tillskansat sig en ränta som är många ggr högre än tex den internränta som kommuner använder för investeringr i sina vattennät och liknande.
Nä, Ebba, ska du göra nåt innan valet så är det att omedelbart ge nya klara direktiv till EI och elnätsbolagen om vad som ska gälla framöver.
Istället för att snacka om att rädda våra pengar från EU.
 
D
K karlmb skrev:
Tack! Så inte nog med att modellerna för själva ramberäkningen har låg koppling till verkligheten (han nämner inte eländet med en bas utgående från vad ett nytt nät skulle kosta att bygga), man har tillskansat sig en ränta som är många ggr högre än tex den internränta som kommuner använder för investeringr i sina vattennät och liknande.
Nä, Ebba, ska du göra nåt innan valet så är det att omedelbart ge nya klara direktiv till EI och elnätsbolagen om vad som ska gälla framöver.
Istället för att snacka om att rädda våra pengar från EU.
Läs nyheterna, alla som kan tänka sig att överväga rösta på Tidö får precis vad de pekar på, skicka ett mail men glöm inte nämna att du kan tänka dig att gynna dem med en röst!
 
K karlmb skrev:
Poängen var inte att folk klagat, utan att de som höjde generellt var samma bolag som införde det.
Nu har jag läst in mig på Nils Holgersson-rapporten. Den gör ett grovt felaktigt antagande i hur den räknar ut elavifterna och det är helt otroligt att ingen har lyft detta tidigare. De räknar med ett typhushåll och de räknar med att detta typhushåll inte kan eller vill flytta last över dygnet.

Runt 15% av Sveriges hushåll har elbilar/laddhybrider och kan flytta laddningen av dessa till andra timmar. De flesta av dessa flyttar dessutom lasten. Det gör att man har ignorerat 15% av hushållen till att börja med. Sedan antar man inte heller att de som inte har elbil utan har annan typ av utrustning som badtunna, programmerbar styrning av VV och liknande har gjort något heller.

Det enda den rapporten säger är att elnätskostnaden har ökat för deras typhushåll som inte har gjort något åt sin effektanvändning.

Det är rent bedrägligt att kommunicera ut en sådan rapport som att elnätskostnaderna har stigit pga effektavgifterna. Rent bedrägligt!
 
  • Älska
  • Gilla
Kvackatore och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Läs nyheterna, alla som kan tänka sig att överväga rösta på Tidö får precis vad de pekar på, skicka ett mail men glöm inte nämna att du kan tänka dig att gynna dem med en röst!
?? Jag liten tilltro till allihop.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Nu har jag läst in mig på Nils Holgersson-rapporten. Den gör ett grovt felaktigt antagande i hur den räknar ut elavifterna och det är helt otroligt att ingen har lyft detta tidigare. De räknar med ett typhushåll och de räknar med att detta typhushåll inte kan eller vill flytta last över dygnet.

Runt 15% av Sveriges hushåll har elbilar/laddhybrider och kan flytta laddningen av dessa till andra timmar. De flesta av dessa flyttar dessutom lasten. Det gör att man har ignorerat 15% av hushållen till att börja med. Sedan antar man inte heller att de som inte har elbil utan har annan typ av utrustning som badtunna, programmerbar styrning av VV och liknande har gjort något heller.

Det enda den rapporten säger är att elnätskostnaden har ökat för deras typhushåll som inte har gjort något åt sin effektanvändning.

Det är rent bedrägligt att kommunicera ut en sådan rapport som att elnätskostnaderna har stigit pga effektavgifterna. Rent bedrägligt!
Inte mer bedrägligt än andra sidan iaf.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.