67 691 läst ·
1 370 svar
68k läst
1,4k svar
Effekttariffer solceller - olönsamt
Men dås ka vi väl räkna ihop alla kunder som bolagen har som införde effekttariffer, och inte bara titta på att Vattenfall avstod? Det är fler som fick effektavgifter än som slapp antar jag.pacman42 skrev:
Det man borde ha gjort är att kolla hur mycket avgifterna höjdes, sedan kvantifiera detta på de som fått effekttariffer och inte.K karlmb skrev:
De flesta hann ju bara ha effekttariffer några månader innan de togs bort. Det var Ellevio och ett par bolag till som hade sådana regler att folk klagade, men hos de flesta bolag så hann ju inte ens folk ha dessa ett år så att de fick se resultatet på årsbasis
Poängen var inte att folk klagat, utan att de som höjde generellt var samma bolag som införde det.pacman42 skrev:
Det man borde ha gjort är att kolla hur mycket avgifterna höjdes, sedan kvantifiera detta på de som fått effekttariffer och inte.
De flesta hann ju bara ha effekttariffer några månader innan de togs bort. Det var Ellevio och ett par bolag till som hade sådana regler att folk klagade, men hos de flesta bolag så hann ju inte ens folk ha dessa ett år så att de fick se resultatet på årsbasis
https://www.byggahus.se/forum/attac...shojningarna-i-de-svenska-elnaten-pdf.985098/
Tack!
Så inte nog med att modellerna för själva ramberäkningen har låg koppling till verkligheten (han nämner inte eländet med en bas utgående från vad ett nytt nät skulle kosta att bygga), man har dessutom tillskansat sig en ränta som är många ggr högre än tex den internränta som kommuner använder för investeringr i sina vattennät och liknande.
Nä, Ebba, ska du göra nåt innan valet så är det att omedelbart ge nya klara direktiv till EI och elnätsbolagen om vad som ska gälla framöver.
Istället för att snacka om att rädda våra pengar från EU.
Tack!
Så inte nog med att modellerna för själva ramberäkningen har låg koppling till verkligheten (han nämner inte eländet med en bas utgående från vad ett nytt nät skulle kosta att bygga), man har dessutom tillskansat sig en ränta som är många ggr högre än tex den internränta som kommuner använder för investeringr i sina vattennät och liknande.
Nä, Ebba, ska du göra nåt innan valet så är det att omedelbart ge nya klara direktiv till EI och elnätsbolagen om vad som ska gälla framöver.
Istället för att snacka om att rädda våra pengar från EU.
Läs nyheterna, alla som kan tänka sig att överväga rösta på Tidö får precis vad de pekar på, skicka ett mail men glöm inte nämna att du kan tänka dig att gynna dem med en röst!K karlmb skrev:Tack! Så inte nog med att modellerna för själva ramberäkningen har låg koppling till verkligheten (han nämner inte eländet med en bas utgående från vad ett nytt nät skulle kosta att bygga), man har tillskansat sig en ränta som är många ggr högre än tex den internränta som kommuner använder för investeringr i sina vattennät och liknande.
Nä, Ebba, ska du göra nåt innan valet så är det att omedelbart ge nya klara direktiv till EI och elnätsbolagen om vad som ska gälla framöver.
Istället för att snacka om att rädda våra pengar från EU.
Nu har jag läst in mig på Nils Holgersson-rapporten. Den gör ett grovt felaktigt antagande i hur den räknar ut elavifterna och det är helt otroligt att ingen har lyft detta tidigare. De räknar med ett typhushåll och de räknar med att detta typhushåll inte kan eller vill flytta last över dygnet.K karlmb skrev:
Runt 15% av Sveriges hushåll har elbilar/laddhybrider och kan flytta laddningen av dessa till andra timmar. De flesta av dessa flyttar dessutom lasten. Det gör att man har ignorerat 15% av hushållen till att börja med. Sedan antar man inte heller att de som inte har elbil utan har annan typ av utrustning som badtunna, programmerbar styrning av VV och liknande har gjort något heller.
Det enda den rapporten säger är att elnätskostnaden har ökat för deras typhushåll som inte har gjort något åt sin effektanvändning.
Det är rent bedrägligt att kommunicera ut en sådan rapport som att elnätskostnaderna har stigit pga effektavgifterna. Rent bedrägligt!
Inte mer bedrägligt än andra sidan iaf.pacman42 skrev:
Nu har jag läst in mig på Nils Holgersson-rapporten. Den gör ett grovt felaktigt antagande i hur den räknar ut elavifterna och det är helt otroligt att ingen har lyft detta tidigare. De räknar med ett typhushåll och de räknar med att detta typhushåll inte kan eller vill flytta last över dygnet.
Runt 15% av Sveriges hushåll har elbilar/laddhybrider och kan flytta laddningen av dessa till andra timmar. De flesta av dessa flyttar dessutom lasten. Det gör att man har ignorerat 15% av hushållen till att börja med. Sedan antar man inte heller att de som inte har elbil utan har annan typ av utrustning som badtunna, programmerbar styrning av VV och liknande har gjort något heller.
Det enda den rapporten säger är att elnätskostnaden har ökat för deras typhushåll som inte har gjort något åt sin effektanvändning.
Det är rent bedrägligt att kommunicera ut en sådan rapport som att elnätskostnaderna har stigit pga effektavgifterna. Rent bedrägligt!
