S Snikholt skrev:
Javisst - men då går investeringarna i nätet ner till nära 0, och din omhuldade elektrifiering åt pipsvängen.
Vi har ett system som premierar investeringar, i många fall handlar det om slöseri - som vi får betala.
Jag gillar det inte och kan med fog ha åsikter om det.

Men det gör att nätet byggs ut för att klara av det DU mfl. vill att det ska göra.
Annars skulle det inte ske.

Så varför applåderar du inte?
Äh, låter bs. Hur kan de skilja 50% i avgift mellan Staffanstorp o Lund. Kraftringen skiter i kunderna.

• Gilla
djac
  • Laddar…
S
L Lundabon skrev:
Äh, låter bs. Hur kan de skilja 50% i avgift mellan Staffanstorp o Lund. Kraftringen skiter i kunderna.
Kraftringen är kommunägt - så de maximerar väl så gott de kan på ägarnas uppdrag.
Många kommuner gör tvärtom, för att attrahera inflytt.
Glädj er åt att eventuella utdelningar åtminstone kommer invånarna till gagn.

(om man nu tycker att kommunal verksamhet är viktig)

S
L Lundabon skrev:
Och varför det skiljer kan bero på att det är olika koncessionsområden.
Dvs. helt separata nät och kundkollektiv.

Lika dyrt nät men färre kunder på det ena sannolikt.

S Snikholt skrev:
Kraftringen är kommunägt - så de maximerar väl så gott de kan på ägarnas uppdrag.
Många kommuner gör tvärtom, för att attrahera inflytt.
Glädj er åt att eventuella utdelningar åtminstone kommer invånarna till gagn.

(om man nu tycker att kommunal verksamhet är viktig)
Båda kommunla bolag.
Varför ska företagare betala mer skatt i en kommun framför företag i andra kommuner?

Skatt betalas på inkomst, inte elnät.

• Gilla
djac
  • Laddar…
S
L Lundabon skrev:
Båda kommunla bolag.
Varför ska företagare betala mer skatt i en kommun framför företag i andra kommuner?

Skatt betalas på inkomst, inte elnät.
Men att det skiljer i avgift beror (sannolikt) inte på att de har olika vinstmarginaler.
Men det ena koncessionsområdet behöver ta ut högre avgifter för att nå resultat.

Har med kundtäthet att göra bland annat.
De kan inte slå ihop dessa områden efter eget tycke.

• Haha
djac
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
Det är ett EU-direktiv som ligger bakom.
Effektavgifterna, så som Svenska kravet utformades - är resultatet av EI tolkning av detta direktiv.
Det går väl att göra annorlunda om man vill..

Men du är välkommen att ta fram en egen modell som uppfyller direktivet, som är ungefär:
"kostnadsäkta" , transparenta och tidsdifferentierade nätavgifter.

Det övriga du skriver behöver vi inte diskutera, även jag tycker att det är i idiotiskt.
Det handlar ytterst om att elmarknadsinspektion satte ett regelverk som inte var genomtänkt eller hade någon förankring i verkligheten. De hade kunnat reglera detta hårdare och inte gett fritt spelrum till elnätsbolagen därav den kraftiga reaktionen som fick Ebba att dra i handbromsen. Ett tydligt exempel är Ellevio som införde avgiften tidigare, satte effektavgift mellan 06-22 alla dagar i veckan, även mitt i juli under industrisemestern. Att inte Elmarknadsinspektionen själva reagerar och begär av Ellevio att motivera sin effektavgift. Bara ställa frågan. " har ni probelm med effektuttag i ert nät en sommardag i juli". Inte ens det klarar denna klena myndighet att utföra. Till slut nådde ropen regeringskansliet..

• Gilla
Lundabon
  • Laddar…
D djac skrev:
Vinstmarginalerna, enligt tidigare resonemang, och kostnadsstrukturer indikerar att rätt avgift borde vara ungefär hälften av dagens
OK. Det tror inte jag på. Tittar man på mindre elnät som är välskötta så är de inte alls hälften så dyra som stora elnät. Låt säga att de stora är 50% dyrare. Då skulle jag säga att halva skillnaden beror på att de stora näten har mycket landsbygd mm, så låt oss säga att du lverdebiteras med 25%...

D
pacman42 pacman42 skrev:
OK. Det tror inte jag på. Tittar man på mindre elnät som är välskötta så är de inte alls hälften så dyra som stora elnät. Låt säga att de stora är 50% dyrare. Då skulle jag säga att halva skillnaden beror på att de stora näten har mycket landsbygd mm, så låt oss säga att du lverdebiteras med 25%...
Okej, mellan 25-75% överdebitering kan jag köpa, det tillsammans med annan liknande problematik står för en stor del av vår dåliga ekonomiska utveckling.

S
H Hocke68 skrev:
Det handlar ytterst om att elmarknadsinspektion satte ett regelverk som inte var genomtänkt eller hade någon förankring i verkligheten. De hade kunnat reglera detta hårdare och inte gett fritt spelrum till elnätsbolagen därav den kraftiga reaktionen som fick Ebba att dra i handbromsen. Ett tydligt exempel är Ellevio som införde avgiften tidigare, satte effektavgift mellan 06-22 alla dagar i veckan, även mitt i juli under industrisemestern. Att inte Elmarknadsinspektionen själva reagerar och begär av Ellevio att motivera sin effektavgift. Bara ställa frågan. " har ni probelm med effektuttag i ert nät en sommardag i juli". Inte ens det klarar denna klena myndighet att utföra. Till slut nådde ropen regeringskansliet..
Det där håller jag med om. Och jag tycker det är bra gjort av Ebba.

pacman42 pacman42 skrev:
Betalar dubbelt?

Vad menar du med det?

Effekttariffer flyttar kostnad från volym till effekt.
Och ökar vinsten för nätagarna, det var ju det vi fick se nu.

S Snikholt skrev:
Det där håller jag med om. Och jag tycker det är bra gjort av Ebba.
Det skulle aldrig gått så långt att en minister var tvungen att ingripa. Och vem vet vad som händer efter valet.

K karlmb skrev:
Och ökar vinsten för nätagarna, det var ju det vi fick se nu.
Hos vissa bolag. Hos andra inte. Hos en del bolag utan effekttariffer höjdes avgiften kraftigt också. Jag tycker inte att det var entydigt...

pacman42 pacman42 skrev:
Hos vissa bolag. Hos andra inte. Hos en del bolag utan effekttariffer höjdes avgiften kraftigt också. Jag tycker inte att det var entydigt...
Men om de redan har DYRAST i sverige, vad i hela friden är orsaken till att de behöver mer?
Är ju inte så att de har stock och sten att lägga sina kablar i?!!

Det här är bara komplett bedrägari från Kraftringens sida. De har ljugit politikerna upp på läktaren. Inte konstigt de behöver lobba i Almedalen….

• Arg
karlmb
  • Laddar…
D
L Lundabon skrev:
Men om de redan har DYRAST i sverige, vad i hela friden är orsaken till att de behöver mer?

Det här är bara komplett bedrägari från Kraftringens sida. De har ljugit politikerna upp på läktaren. Inte konstigt de behöver lobba i Almedalen….
Ja, nej sådana skillnader finns inte, vi har några exempel i trakterna, som ju såklart inte är helt olika förhållanden, som är väldigt billiga.

Det är såklart inte kopplat till effekttarifferna men som sagt så skulle det krävas krafttag mot branschen som helhet och tyvärr är det ju så när man låter tiden gå och problemen växa att om det görs så kommer det vara smärtsamt och drabba många men det är nog enda möjligheten om man ska korrigera såpass groteska missförhållanden på rimlig tid.

Jag minns ju fortfarande 2007-2008 när HR på stora amerikanska bolaget inte hann sortera människorna och därför gick mellan rummen på execnivå och bara blint sparkade varannan. När det är djupt och ska gå fort så blir det inte snyggt.

L Lundabon skrev:

Jag säger definitivt inte att alla är ärliga i denna branschen. Men det finns de som är det och de skall inte få en släng av sleven bara för att andra agerar illa.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.