67 559 läst ·
1 370 svar
68k läst
1,4k svar
Effekttariffer solceller - olönsamt
Underbyggt på att det är väldigt spretigt, som jag skrev tidigare. En del bolag har höjt avgifterna kraftigt utan att ha infört effekttarifferna. En del bolag som infört effekttarifferna har inte höjt avgiften mer än indexuppräkningen. Andra som infört effekttarifferna har höjt kraftigt.K karlmb skrev:
Spretigt.
Har du några siffror som visar på att slutsatserna är fel?pacman42 skrev:
Jag ser exempelvis att Vattenfall som inte har infört effekttarifferna tillhör de som har höjt mest. Jag ser att Kungälv Energi som har infört effekttarifferna tillhör de som har höjt minst.K karlmb skrev:
Bara för att det är en övervikt åt ett specifikt håll så betyder det inte att det är en generell trend.
Exempel ja, rapporten handlar om statistiska slutsatser om många fler bolag.pacman42 skrev:
Det går inte alltigenom, rakt av jämföra höjningar: effekttariff - inte effekttariff.
Deras intäktsram får inte öka på grund av effekttariff under reglerperioden.
Att de höjer vissa tariffer och fasta avgifter och inför effekttariff, betyder inte att de automatiskt får högre intjäning.
Om kunder anpassar sig händer det liksom saker…
Med det sagt - höjningarna hade kommit oavsett. Ni skäller upp i fel träd, effektavgifter är egentligen inte boven.
Att de höjer vissa tariffer och fasta avgifter och inför effekttariff, betyder inte att de automatiskt får högre intjäning.
Med det sagt - höjningarna hade kommit oavsett. Ni skäller upp i fel träd, effektavgifter är egentligen inte boven.
Jag fick ju som sagt en sänkning av kostnaderna pga effekttarifferna. En sänkning som jag predikterat till runt 3000 kr/år.S Snikholt skrev:Det går inte alltigenom, rakt av jämföra höjningar: effekttariff - inte effekttariff.
Jag hittar ingen information om hur man räknar för att komma fram till att effekttarifferna höjde elnätets kostnader. Vilka förutsättningar har man utgått ifrån? Det framgår definitivt inte i det jag läst.
Nej. Vi pratar om en stor mängd elnätsbolag här. Att det finns stora och små ändrar inte slutsatserna om att många av de som höjt mkt också har infört effekttarriffer. Att ett stort bolag avstått påverkar inget i den slutsatsen. Eller tycker du att det är relevant att titta på storleken på bilisternas plånbok när man ser på statistik över fortkörning eller liknande?pacman42 skrev:
Jag tycker det är relevant om det är lite eller mycket trafik på vägen...K karlmb skrev:Nej. Vi pratar om en stor mängd elnätsbolag här. Att det finns stora och små ändrar inte slutsatserna om att många av de som höjt mkt också har infört effekttarriffer. Att ett stort bolag avstått påverkar inget i den slutsatsen. Eller tycker du att det är relevant att titta på storleken på bilisternas plånbok när man ser på statistik över fortkörning eller liknande?
Men inte om det är tex vägarna i Göteborg som kostar mkt, samtidigt som de kostar mkt mindre att köra på i nån annan stad. Att Göteborg valt att införa Trängselskatter men inte Jönköping visar inte att dessa är nödvändiga i större städer, utan bara att politikerna där det införts behöver pengarna till ngt, oavsett vad.pacman42 skrev:
Nu syftade jag iofs att jag tycker att det är relevant om det är en operatör med många kunder som har ett visst beteende. Det går många Lerum Energi, Mölndal Energi, Partille Energi, Kungälv Energi och Ale Energi innan man kommer upp i en storlek av Vattenfalls elnät.K karlmb skrev:Men inte om det är tex vägarna i Göteborg som kostar mkt, samtidigt som de kostar mkt mindre att köra på i nån annan stad. Att Göteborg valt att införa Trängselskatter men inte Jönköping visar inte att dessa är nödvändiga i större städer, utan bara att politikerna där det införts behöver pengarna till ngt, oavsett vad.