Fairlane Fairlane skrev:
Du menar att det är EI som tolkat lagen när de förlorat i domstol?
Domstolarna. Många motiveringar är ju direkt efterblivna om man läser moderna domslut.

• Haha
Snikholt
  • Laddar…
D
Fairlane Fairlane skrev:
Här finns information från Kraftringen, var de tänkt att göra i Almedalen: [länk]

Ser inte ut som att det är nätbolaget, eller?
Meningslöst, avboka och stanna hemma, boka stor revision, detta är förmodligen bara toppen på isberget.

• Haha
karlmb
  • Laddar…
D
Fairlane Fairlane skrev:
Men EI måste ju följa lagarna och förlorar de i domstol så är det ju inte mycket mer de kan göra, förutom att be om nya lagar. Att skylla på EI är lite som att klaga på domaren som dömer straff till motståndarlaget, i enlighet med regelboken. Är reglerna dåliga så är det inte domaren eller EI som kan ändra dem.
Håller med men ändå inte helt, det finns sämre och bättre advokater, trots att de jobbar med samma lagbok.

Min känsla här är att EI nog inte riktigt anstränger sig men att regleringen absolut måste göras om, mycket radikalt. Detta är ju odiskutabelt eftersom resultate ligger mitt framför näsan på alla.

• Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
D djac skrev:
Meningslöst, avboka och stanna hemma, boka stor revision, detta är förmodligen bara toppen på isberget.
Vad är toppen på isberget?
Att de olika bolagen (på skånska heter det kanske avdelningarna) har olika uppgifter och måste följa ellagen?
Att de bryter mot denna lag?
Något annat?

D djac skrev:
Håller med men ändå inte helt, det finns sämre och bättre advokater, trots att de jobbar med samma lagbok.
Självfallet, men det i sig säger ju inget om beslutet är enligt lagen eller inte.
D djac skrev:
Min känsla här är att EI nog inte riktigt anstränger sig men att regleringen absolut måste göras om, mycket radikalt. Detta är ju odiskutabelt eftersom resultate ligger mitt framför näsan på alla.
Du tänker "EI vill ha ny lagstiftning för att komma tillrätta med problemet" = "EI anstränger sig inte riktigt"?

Fairlane Fairlane skrev:
Du tänker "EI vill ha ny lagstiftning för att komma tillrätta med problemet" = "EI anstränger sig inte riktigt"?
Det är väl inte första gången en myndighet skyller på lagstiftning men om man synar korten så ser man att lagen egentligen finns på plats redan.

D
Fairlane Fairlane skrev:
Vad är toppen på isberget?
Att de olika bolagen (på skånska heter det kanske avdelningarna) har olika uppgifter och måste följa ellagen?
Att de bryter mot denna lag?
Något annat?

Självfallet, men det i sig säger ju inget om beslutet är enligt lagen eller inte.

Det vi ser är ganska vanligt, det har varit modernt att använda kommunernas fastighetsbolag för att göra sånt man inte vill ha in i kommunens bokföring, jag gissar att i Lunds fall är Kraftringen rikare och där anser man att man kan dölja lite roliga utflykter lättare. Detta tror jag inte de som är kunder his Sveriges dyraste bolag i branschen uppskattar. Hade man haft låga avgifter och därmed nöjdare kunder så hade det nog varit lättare att bortse ifrån men att man både har extremhöga avgifter och bokar lekresor till högsta möjliga pris ser jag som mycket svårsmält.

För att kommentera din utspel om EI, det viktiga i tvister är att få rätt, inte att ha rätt, ibland är det samma sak men ofta inte, för en bra advokat är målet att få rätt. Hur mycket EI har ansträngt sig för att få hjälp med lagarna vet jag faktiskt inte, vet du det?

• Gilla
Lundabon
  • Laddar…
Fairlane
D djac skrev:
Det vi ser är ganska vanligt, det har varit modernt att använda kommunernas fastighetsbolag för att göra sånt man inte vill ha in i kommunens bokföring, jag gissar att i Lunds fall är Kraftringen rikare och där anser man att man kan dölja lite roliga utflykter lättare.
Det är möjligt, men som sagt, vi vet inte (eller iallafall inte jag).
Jag tycker ändå det är viktigt att förstå att det är skillnad på de olika bolagen (eller om du så vill, avdelningarna) och att det är tydligt i lagen att de måste hållas åtskilda. Att medvetet (eller för all del omedvetet) låtsas om att det inte är så, eller att bolagen bryter mot lagen, tycker jag inte gynnar diskussionen.
D djac skrev:
Detta tror jag inte de som är kunder his Sveriges dyraste bolag i branschen uppskattar. Hade man haft låga avgifter och därmed nöjdare kunder så hade det nog varit lättare att bortse ifrån men att man både har extremhöga avgifter och bokar lekresor till högsta möjliga pris ser jag som mycket svårsmält.
Fast då var vi tillbaks till vilket bolag vi talar om... Det är Kraftringen Nät som är så dyra och fakturerar höga avgifter, men det är ju inte dem som bokar in resan, så min invändning i stycket ovan gäller fortsatt.
D djac skrev:
För att kommentera din utspel om EI, det viktiga i tvister är att få rätt, inte att ha rätt, ibland är det samma sak men ofta inte, för en bra advokat är målet att få rätt. Hur mycket EI har ansträngt sig för att få hjälp med lagarna vet jag faktiskt inte, vet du det?
Nej, ingen av oss vet hur kompetenta advokaterna är eller hur mycket de ansträngt sig, men jag tycker iallafall att det är rätt vettigt att förtydliga lagen, så att den inte är så otydlig så att bäst advokat vinner.

D
Fairlane Fairlane skrev:
Det är möjligt, men som sagt, vi vet inte (eller iallafall inte jag).
Jag tycker ändå det är viktigt att förstå att det är skillnad på de olika bolagen (eller om du så vill, avdelningarna) och att det är tydligt i lagen att de måste hållas åtskilda. Att medvetet (eller för all del omedvetet) låtsas om att det inte är så, eller att bolagen bryter mot lagen, tycker jag inte gynnar diskussionen.

Fast då var vi tillbaks till vilket bolag vi talar om... Det är Kraftringen Nät som är så dyra och fakturerar höga avgifter, men det är ju inte dem som bokar in resan, så min invändning i stycket ovan gäller fortsatt.

Nej, ingen av oss vet hur kompetenta advokaterna är eller hur mycket de ansträngt sig, men jag tycker iallafall att det är rätt vettigt att förtydliga lagen, så att den inte är så otydlig så att bäst advokat vinner.
Olagligt är för mig ett starkt ord, då ska man ju i fängelse och dit blir man inte skickad för att man är dålig på marknadsföring, däremot kan man tycka att det är olämpligt att kommunala bolag lägger pengar på sånt här, samtidigt som man drar in böckerna för barnen i skolan, eller annan valfri besparing.

I kommersiella bolag pratar man aktiägarvärde, här får man väl se kommuninvånarna som aktieägare och jag är ganska övertygad om att de som tycker att det är viktigare att pamparna får rulla hatt i Visby ett par nätter, än att skolan funkar lite lite bättre, är mycket få.

• Gilla
TommyC
  • Laddar…
Fairlane
D djac skrev:
Olagligt är för mig ett starkt ord, då ska man ju i fängelse och dit blir man inte skickad för att man är dålig på marknadsföring, däremot kan man tycka att det är olämpligt att kommunala bolag lägger pengar på sånt här, samtidigt som man drar in böckerna för barnen i skolan, eller annan valfri besparing.
Jag tror du är väl medveten om att elnätsbolag och elhandelsbolag måste vara separerade enligt lag.
Det är ingen som påstår att dålig marknadsföring är olagligt.

Som sagt, att tramsa runt och låtsas om annat främjar inte en seriös diskussion, men det är kanske inte heller din avsikt?
D djac skrev:
I kommersiella bolag pratar man aktiägarvärde, här får man väl se kommuninvånarna som aktieägare och jag är ganska övertygad om att de som tycker att det är viktigare att pamparna får rulla hatt i Visby ett par nätter, än att skolan funkar lite lite bättre, är mycket få.
Återigen, det är inte det jag talar om. Jag talar om att du högst medvetet (andra säkert mer omedvetet, eftersom de inte förstår eller vill förstå hur det fungerar), låtsas om att det är nätbolaget som ska till Visby.

Jag är helt övertygad om att du faktiskt känner till skillnaden mellan elnätsboilag och elhandelsbolag. Alla gör inte det, så vi kan väl åtminstone försöka att inte avsiktligt sprida felaktigheter, för att få billiga poänger?
Jag är inte mer road än vad du är över nätavgifterna, men jag tycker man kan försöka hålla diskussionen på en sakligt korrekt nivå.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
D
Fairlane Fairlane skrev:
Jag tror du är väl medveten om att elnätsbolag och elhandelsbolag måste vara separerade enligt lag.
Det är ingen som påstår att dålig marknadsföring är olagligt.

Som sagt, att tramsa runt och låtsas om annat främjar inte en seriös diskussion, men det är kanske inte heller din avsikt?

Återigen, det är inte det jag talar om. Jag talar om att du högst medvetet (andra säkert mer omedvetet, eftersom de inte förstår eller vill förstå hur det fungerar), låtsas om att det är nätbolaget som ska till Visby.

Jag är helt övertygad om att du faktiskt känner till skillnaden mellan elnätsboilag och elhandelsbolag. Alla gör inte det, så vi kan väl åtminstone försöka att inte avsiktligt sprida felaktigheter, för att få billiga poänger?
Jag är inte mer road än vad du är över nätavgifterna, men jag tycker man kan försöka hålla diskussionen på en sakligt korrekt nivå.
Jag kan bekräfta att jag vet att de har egna dotterbolag för sina diverse verksamheter men alla de har gemensamt att de är kommunala och det var det jag pekade på.

Nu är ju Kraftringen ett mycket litet företag så jag tror att man kan vara ganska övertygad om att beslutsfattandet är detsamma för deras olika verksamheter.

För att komma tillbaks till deras superhöga avgifter, det kan väl inte finns så många förklaringar till detta?

Antingen har det ett superbra och redundant elnät, avbrotten i Lund pekar inte på det, superhög vinst, eller så tar de superdåliga beslut och här ser vi ju Visbyutflykten som pekar åt det hållet men helt säkra kan vi inte vara. Däremot kan jag tycka att ett kommunalt bolag som utmärker sig med att vara för dyrt bör vinnlägga sig om att projicera återhållsamhet i sin spendering, så hade det blivit om jag hade varit VD Hade lagt mig under Ikea-spend.

Visst kunde någon anställd fått ta tjänstecykeln över helgen till Almedalsveckan men där hade nog gränsen gått för mig.

• Haha
karlmb
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Jag har nog dåliga glasögon för jag ser det inte framför min näsa.

Vad, konkret, handlar resultatet om?

D
P pmd skrev:
Jag har nog dåliga glasögon för jag ser det inte framför min näsa.

Vad, konkret, handlar resultatet om?
Extrema marginaler och ändå ett ständigt gnäll om mer pengar och återhållsam användning från kunderna.

Det är inget konstigt, vill jag understryka, iom att det handlar om monopol så finns det ju inga gränser och om man då misslyckas med regleringen så hamnar vi där vi är.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
P
K karlmb skrev:
Det är väl inte första gången en myndighet skyller på lagstiftning men om man synar korten så ser man att lagen egentligen finns på plats redan.
Vilka exempel på sådant kan du presentera?

S
D djac skrev:
Extrema marginaler och ändå ett ständigt gnäll om mer pengar och återhållsam användning från kunderna.

Det är inget konstigt, vill jag understryka, iom att det handlar om monopol så finns det ju inga gränser och om man då misslyckas med regleringen så hamnar vi där vi är.
Jag är inget fan av EI, eller sättet som nätbolagen rånar oss.

Men allt blir dyrare, överallt. Jämför med vad det kostar att anlita hantverkare och köpa byggmtrl idag jämfört med för 10 år sedan...

Det är inget konstigt att nätavgifter ökar.

• Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
D
S Snikholt skrev:
Jag är inget fan av EI, eller sättet som nätbolagen rånar oss.

Men allt blir dyrare, överallt. Jämför med vad det kostar att anlita hantverkare och köpa byggmtrl idag jämfört med för 10 år sedan...

Det är inget konstigt att nätavgifter ökar.
Det är fel när bolag utan konkurrens ligger på 40-50% marginal

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.